Svět zítřka na první pohled charakterizuje účast slavných herců (Angelina Jolie, Jude Law a Gwyneth Paltrow), neobvykle štědrý rozpočet financovaný velkým studiem a nevídaná sci-fi vize mladého režiséra.
Úplně stejně se profiluje i debut Omara Naïma The Final Cut s Robinem Williamsem v hlavní roli, který byl s velkou reklamou prezentován na letošním Berlinale.

The Final Cut i Svět zítřka však nespojují jenom podobnosti ve výrobě, ale i ve výsledku. Ani Naïm, ani Conran nejsou schopní svou vizi uvést v život. Nejsou strhujícími vypravěči, ale spíše adepty na zručné řemeslníky.
Odráží se to pochopitelně i v tržbách. Svět zítřka si za tři týdny řekl o pouhých 30 miliónů dolarů, což je v porovnání k ambicím podporovaným masivní propagací, obsazením i obecným zájmem o tento první americký kompletně CGI film v historii, velmi slabé.

Novinářka Polly Parkerová (Gwyneth Paltrow) je na stopě záhadnému mizení proslulých vědců, když na město zaútočí armáda plechových monster. Bezvýchodnou situaci vyřeší až několika akrobatickými kousky letecké eso Joseph Sullivan aka „Sky Captain“ (Jude Law), Pollyin ex. Ze základny Josephovi pomáhá vynálezce Dex (Giovanni Ribisi). Trojice zjistí, že armáda patří jistému Dr. Totenkopfovi. Rozjede se pátrání, které však zpomalí Dexův únos. Dvojice hrdinů již ale spíší do Himalájí, kde by měla být Totenkopfova skrýš. Zatímco Joseph je neohroženým pilotem, Polly na „výletě“ spíš překáží (kdo by si vzal do hor lodičky, že?). Z britské vzdušné základny Josepha naštěstí jistí jednooká velitelka Franky v podání lepé Angeliny Jolie.

Scénáři chybí pevnější dramaturgie, která by svázala Cornanovy rozlétané exteriéry, ale především by stopáž naplnila něčím silnějším, než sepranou vyprávěnkou o záchraně světa, která vydrží nanejvýš na dvacetiminutovou etudu. Nelze říct, že by Conran neměl zajímavé nápady: viz Pollyino váhání nad pořízením fotografie, když jí na celé dobrodružství zbývá jediný snímek. Režisér však nápady rozvíjí nejhrubšími stereotypy, a tak se divák může jenom obávat, co Polly nakonec vyfotí.

Stylizované vizuály mají svoje kouzlo, ale díky zbytečnému upozorňování opět vystačí sotva na pět fotografií 9x13. Proti komplikovaným Bilalovým vizím z Immortelu, orwellovské apokalypse v Nakatově Casshernu, či Rodriguezově inkoustově noir Sin City se Conranova verze CGI svobody projevuje zejména ve zběsilém střídání co nejneobvyklejších prostředí, která však nejsou zdaleka tak neobvyklá, abychom si nepamatovali původní zdroje.
Specialitky typu Dexovy woodovské zbraně mohou najít uplatnění v komedii, to je ale žánr, kterého se Conran ke své škodě sotva dotýká.
DALŠÍ TEXTY:
SVĚT ZÍTŘKA - preview + o vzniku filmu