Úspěšná hollywoodská herečka a držitelka Oscara.
Šestapadesátiletá hvězda se narodila jako nejstarší z devíti dětí přísně katolických rodičů
Šestapadesátiletá hvězda se narodila jako nejstarší z devíti dětí přísně katolických rodičů. Nevěnuje se pouze hraní, ale angažuje se například v politice, když veřejně kritizuje současné politické elity a podporuje americkou Stranu zelených. V roli mluvčí organizace New York City Protest se navíc věnuje ochraně lidských práv. Právě díky politice se Susan dostala k filmu. Na konventu Demokratické strany v roce 1968 totiž filmaři demonstrantům nabídli možnost zúčastnit se konkursu na role ve snímku Joe. Na něm zkoušeli své štěstí i dva absolventi Catholic University of America. Začínající herec Chris Sarandon byl odmítnut, jeho mladá manželka Susan ale zaujala, byla obsazena dokonce do jedné z hlavních rolí a zahájila tak svou úspěšnou kariéru. Ze Sarandona, který se stal v roce 1979 manželem bývalým, je též filmový herec, úspěchů své první ženy ale nedosáhl a jeho nejvýraznějšími rolemi jsou ty v hororech Toma Hollanda Noc hrůzy a Dětská hra.
|
I Susan si na úspěch musela počkat. Průlom v její kariéře však nastal už roku 1974, kdy v komedii Billyho Wildera Na titulní straně sekundovala dvojici Lemmon-Matthau. V následujícím roce si Susan zahrála s Robertem Redfordem v historickém snímku Velký Waldo Pepper. Konvenční drama o průkopníkovi letectví je následováno ve filmografii Sarandonové ve své době skandálním, dnes však kultovním hororovým muzikálem Rocky Horror Picture Show. Příběh mladého páru, jenž se připlete na slet mimozemských Transylvánců, zajistil tvůrcům jméno ve filmových kronikách a přízeň tisíců vášnivých fanoušků, kteří se dodnes scházejí na speciálních projekcích. Ze setkání Susan s francouzským režisérem Louisem Mallem vzešel několikaletý vztah a dvojice úspěšných snímků: Děvčátko (1978) s Brooke Shieldsovou v roli dětské prostitutky a Sarandonovou v roli její matky a Atlantic City (1980), drama z prostředí kasin a heren, za které Susan získala svou první oscarovou nominaci.
|
Nejúspěšnější pracovní a nejšťastnější osobní období Susan Sarandonové nastartovaly v roce 1987 Čarodějky z Eastwicku, adaptace románu Johna Updikea, kde společně s Cher a Michelle Pfeifferovou Sarandonová podléhá svodům ďábla Jacka Nicholsona. O rok později pokračovala filmem z baseballového prostředí Bull Durham. V netradiční romanci dá Sarandonová přednost Kevinu Costnerovi před Timem Robbinsem. V reálném životě ji však více zaujal Robbins. Stal Sarandonové životním partnerem a otcem dvou ze tří jejích dětí. Film Thelma a Louise, drama dvojice žen (partnerkou Sarandonové byla Geena Davisová) na útěku před muži i před zákonem, pak zahájil Susaninu sérii nominací na Oscara. Jejich počet se postupně rozrostl o další tři díky dramatu Lorenzův olej, příběh smrtelně nemocného dítěte a jeho rodičů, bojujících o nalezení léku, soudnímu thrilleru Nebezpečný klient podle předlohy Johna Grishama a dramatu podle skutečné události Mrtvý muž přichází, režírovaném Robbinsem.
|
Za roli řeholnice, snažící se zabránit popravě muže (Sean Penn) odsouzeného za vraždu, se Susan Oscara dočkala, velkou váhu mu ale podle vlastních slov rozhodně nepřikládá. Přestože zůstává významnou postavou mezi hollywoodskými herci, nemá Sarandonová v poslední době na role štěstí. Za zmínku ale rozhodně stojí její umírající žena, která je nucena usmířit se se svým bývalým manželem (Ed Harris) a jeho druhou ženou (Julia Robertsová), v dramatu Druhá nebo první či matka sedmnáctiletého mladíka (Kieran Culkin), hledajícího své místo na slunci v Igby Goes Down. České diváky zaujala vedle televizní minisérie Děti planety Duna také v romancích Smím prosit? a Elizabethtown či v melodramatu Půlnoční míle. Expresivní úlohu nepříliš hodnou jejího talentu si vyzkoušela v pohádce
Kouzelná romance; zosobňuje tu zlou královnu Narissu. Objevuje se též v úložce stárnoucí Joan Deerfieldové, již armáda připravila o oba syny, v dramatu
V údolí Elah (2007). A obdobnou úlohu má vlastně i v comicsové podívané
Speed Racer (2008) - o jednoho syna-závodníka už přišla, nyní za volant usedá druhý (Emile Hirsch)...