Strach a chvění

27. 8. 2008 - 11:38 | Téma | red

Strach a chvění zdroj: tisková zpráva

Film Strach a chvění je adaptací autobiografické knihy belgické spisovatelky Amélie Nothomb. Jeho hrdinka se tudíž pochází také z Belgie a jmenuje se rovněž Amélie

Film Strach a chvění je adaptací autobiografické knihy belgické spisovatelky Amélie Nothomb. Jeho hrdinka se tudíž pochází také z Belgie a jmenuje se rovněž Amélie. Narodila se však v Japonsku, kde prožila prvních pět let, během nichž si k zemi vycházejícího slunce vytvořila silné citové pouto. A teď, když skončila studia, se jí plní dávný sen: nastoupí do japonské firmy, bude v Japonsku pracovat i žít a jednou se snad i "opravdovou" Japonkou stane.

KrAmélie (Sylvie Testudová) tedy získává místo tlumočnice v megakorporaci Yumimoto. Její představy o splněném snu a příjemné práci však brzo vezmou za své. V japonské firmě totiž panuje přísná mocenská hierarchie a vládnou v ní i striktní pravidla, zatímco Amélie je ztělesněním západního přístupu. Chce být co platná, snaží se, vyvíjí vlastní iniciativu – a to se v Japonsku trestá. Svou práci vlastně vůbec nezačne vykonávat a místo toho je postupně degradována a deptána čím dál nesmyslnějšími činnostmi. Těmi ji zásobují zejména nadřízení pan Saito (Taro Suwa) a slečna Fubuki Mori (Kaori Tsujiová), jejíž nebývalou krásou je Amélie fascinovaná. Pokusí se s ní spřátelit, ale i tady se v japonských zvyklostech přepočítá. Amélie nakonec skončí jako uklízečka záchodů a po roce z firmy odchází – nicméně to už je někým jiným, bohatším o zkušenosti, které někdo nezíská ani za celý život.

A tlustý Strach a chvění se neustále odehrává ve dvou rovinách, řekněme veřejné a osobní, spojených jako svorníkem postavou Amélie. Je to příběh o střetu kultur i o vlastní iniciaci a zároveň příběh o fascinaci jednou zemí a jednou ženou. Všechny tyto vrstvy splývají ve snové scéně, která filmem proplouvá: malá Amélie a stejně stará japonská holčička - evidentně Fubuki - v ní mlčky sedí ve slavné zenové zahradě Ryoan-ji. Tento obraz pro Amélii symbolizuje všechnu krásu a tajemství Japonska, později ztělesněné ve Fubuki, k níž Amélie vzhlíží a s níž se v procesu své individuace ztotožňuje.

A sama Film však začíná jako komedie z kancelářského prostředí. Amélie je našima očima a ušima: s ní nastupujeme do práce, s ní se seznamujeme se šéfy a s ní velmi brzo znejistíme, co se tam po nás vlastně chce. Jakkoliv má působit jako tlumočnice, začíná Amélie skutečně od píky – roznášením pití, jak ostatně velí japonská tradice. Při obsluhování delegace ze spřátelené korporace vyjde najevo, že umí perfektně japonsky, což je podle šéfů najednou nepřípustné – a to je jen první z celé řady absurdit, které Amélii čekají. Když se rozhodne, že bude firemní seřizovačkou kalendářů a hodin, pohoří. Když sestaví vynikající zprávu o nízkotučném másle, dopadne ještě hůře. V japonské firmě se iniciativa a kreativita cení ze všeho nejmíň.

Zátiší s hlavami Tahle kafkovská rovina, dodávající Strachu a chvění humorné ladění, dominuje hlavně první polovině filmu. V té druhé vyplyne povrch vrstva doposud nenápadnější, ale zato zásadnější: Amélie nádeničinou u Yumimoto získává vlastní identitu. "Amélie chce být Japonka, což je od začátku bláznovství. Chce se vrátit do svého dětství, znovu najít 'mladickou zaslepenost', jistou 'nevinnost'," říká režisér Alain Corneau. A hrdinka několikrát opakuje: "Jako malá jsem se chtěla stát Bohem, potom jsem chtěla být Ježíšem a nakonec jsem se rozhodla, že až budu velká, budu dělat mučedníka. Ale stejně, jaká je to cesta od božství do kanceláří!" Díky této individuační vrstvě Strach a chvění není lacinou kritikou nám Evropanům tolik cizího japonského myšlení, nýbrž ptaním se po tom, co nám zrovna na našem způsobu života či chování, na našich hodnotách a způsobech komunikace připadá tak přirozené. V některých kulturách totiž největší hřích představuje utěšování poníženého a největší hrozbu znamená ztráta tváře.

A zlá A pak je tu vztah Amélie k její nadpozemsky krásné nadřízené Fubuki, která se přitom ukáže být tou, kdo jí v korporaci připraví největší peklo. V komunikaci s Fubuki plně vykrystalizuje Améliin submisivně-pozorovatelský přístup, jenž vlastně tvoří páteř vyprávění.

Formálně Strach a chvění těží z klaustrofobní atmosféry kanceláří. Kromě výše zmíněného "azylu" v zenové zahradě kamera čtyřiačtyřicáté patro anonymního mrakodrapu opustí jen zcela výjimečně. Záminku jí k tomu dávají pouze Améliiny "defenestrace", při nichž se systematicky deptaná hrdinka se sklony k dennímu snění vrhá v myšlenkách z okna a volně poletuje nad metropolí. Tenhle rys – a také její snaha být se všemi zadobře a páchat dobro na všech frontách – Amélii sbližuje s její jmenovkyní z Montmartru. Fyzicky je však představitelka Amélie Sylvie Testudová úplně jiný typ: má v sobě mnohem víc z ošklivého kačátka Tatiany Vilhelmové a podobně jako ona by mohla komediální talent rozdávat.

Jedinou, avšak zcela zásadní chybou Strachu a chvění je naprostá věrnost knižní předloze. "Když uvažuji o filmové adaptaci, vždy si s jistou posedlostí pokládám spoustu otázek, abych pochopil, jak autor píše; jak já převedu do obrazu jednu větu, jeden styl atd., aniž bych musel použít nějaký vlastní režijní postup. Prostě hledám způsob, jak točit hlavně podle knihy a jejího tématu," říká Corneau. Je to na škodu věci – aneb proč se potom dívat na film, když si člověk může přečíst knížku. Ve Strachu a chvění jsou už tak přečetné dialogy proložené takovou dávkou vnitřního monologu a jiné televizní vaty, že máte chuť si za nějaký "vlastní režijní postup" klidně připlatit.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
Proč jsou filmy o kasinech vždy populární: poučení pro online hráče

Proč jsou filmy o kasinech vždy populární: poučení pro online hráče

16. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce