

Mezi Adamsovou knihou a filmem Gartha Jenningse, který vznikl dle scénáře Douglase Adamse a Kareyho Kirkpatricka, je „víceméně přesně“ jeden rozdíl: kniha je od prvního pohledu dílem autora, který zná přednosti média, skrze které svůj příběh vypráví. Film ne.

V Jenningsově verzi naopak slyšíme nuceně žoviální tón vypravěče. Arthur k tomu předvede pár kabaretních čísel „ze života smolaře.“ Jestli v tom je nějaká poezie, pak paradoxně čistě literární.
Tyhle vypravěčské vložky a režisérova evidentní neschopnost budovat kompaktní náladu nebo napětí na delším, než dvouminutovém úseku, nesnesitelně zpomalují tempo. Jennings se ale prostě snaží být za každou cenu vtipný a milý. Okamžité reakce publika jsou mu proto přednější, než celkový dojem z cesty. Pak vyhřezávají žebra konstrukce vcelku banální love-story a na mysl se dere otázka, zda není lepší si raději přečíst původní knihu.

Cancy visící z vogonských tváří jsou také mistrovskou prací.
Nejsvětlejší „lidskou“ stránkou Průvodce jsou herci. Arthur Martina Freemana je sice zpočátku na můj vkus až příliš velký neschopa, ale později vyroste ve schopného hrdinu. Rapper Mos Def z Outkast exceluje jako uvolněný Ford. Rockwellův Zafod přináší na plátno roztržitou excentričnost. John Malkovich dal Hummovi Kavulovi svou proslavenou slizskou nadřazenost, zatímco Slartibartfast Billa Nighyho v sobě kombinuje noblesu i stařeckou potrhlost.
Trillian Zooey Deschanelové pak mezi všemi těmi muži připomíná slunce mezi planetami – zbytečně nemluví, ani se nebojí a je tam, kde má být.
Podobně jako u ostatních filmů vznikajících na motivy děl s určitou historií, také ve Stopařovi najdou fanoušci originální proprietky z televizní série (roboti), nebo specifické hlášky z Adamsových knih.