O Návratu Jediho se říká, že jakkoliv je nejmíň uspokojivým dílem původní trilogie, některé z jeho momentů patří k nejlepším v celé sérii. A je to tak; dodám jen, že neuspokojivý se Návrat Jediho zdá snad proto, že po předzvěsti ve finále předchozího dílu konečně vystoupil z dosavadního "pohádkového" schématu, které se mezitím vyčerpalo.Nejdříve k záporům. Návrat Jediho triumfuje co do logických lapsů, inkonzistencí a berliček, kterých bylo i v předchozích částech až až. Copak si scenáristé nemohli vymyslet lepší hrozbu než jen novou Hvězdu smrti? Proč by měl obchodník Jabba k Hanu Solovi cítit "nezměrnou nenávist", když mu vždycky
Nesourodost panuje na více frontách: například v záplavě masek, které jsou tu k vidění, najdete dokonale vypiplané klasické latexové, poněkud nápadné digitální (přidané dodatečně) i neuvěřitelně diletantské a la Ninja želvy. Nesourodostí největší je ovšem celkové vychýlení z dosavadní pohádkové linie. Kromě toho, že je úplně zbytečná i dramaturgicky, působí celá úvodní scéna úniku z Jabbových slizkých pracek jako z úplně jiného filmu, i když nepochybně výtečného. Jabba tu získává neúměrně důležitou roli a celé jeho hodující a tancující obludárium nemá pro celkový děj žádný význam. Nebývale zdrsněný děj včetně pojídání postav zaživa, neustálého erotického kontextu a posedlostí tělesnými tekutinami jako by si odskočil z personálně spřízněného Indiana Jonese.
V souvislosti s "postmoderními" odbočkami v recenzích předchozích dílů je u Návratu Jediho nutné zmínit, jak se zde pracuje s prezentací ženy: repertoár Leiy se totiž s každým dílem rozšiřuje. Jestliže v prvním díle byla "jen" princeznou, byť nebojácnou, a v druhém díle si přibrala i něco z vojenské stylizace, tady má hned několik archetypálních rolí. V Jabbových spárech je prezentovaná jako děvka, neoděná víc, než je nutné, která si přesto zachovává něco z čistoty Krásky a Zvířete. Později je vojačkou, která se snaží vyrovnat mužům ("To je jen škrábnutí," konstatuje, když je postřelená). Mezi medvídky Ewoky se z ní stává Matka, oscilující mezi Madonnou a Sněhurkou, pochopitelně s rozpuštěnými vlasy. A nakonec je i chápavou sestrou - kamarádkou (za tohle rozetnutí milostného trojúhelníku mezi Hanem a Lukem by si scenáristi zasloužili hobla). V každé z rolí Leie náleží jiný oděv a účes, což s beztak pestrého filmu dělá téměř módní přehlídku. Představitelka Leiy Carrie Fisher od prvního dílu mimochodem značně zestárla v obličeji a přibylo jí hned několik vrstev makeupu, což možná souvisí s mohutným experimentováním s drogami, kterým začátkem 80.let procházela."Postmoderním" lze označit i způsob, jakým v Návratu Jediho sága Hvězdných válek reflektuje svou mýtičnost. Když C-3PO vypráví - předehrává! - Ewokům u táborového ohně dosavadní vývoj galaktického konfliktu, je to ryzí mýtus. S tím souvisí i rozdílná prezentace opakujícího se tématu střetu kultur. Buď jde o (opět "postmoderní") melánž všech možných druhů bez dalšího prokreslování detailů jako v Jabbově obludáriu nebo o střet kultur v "tradičním" pojetí řekněme koloniálních dob - to když Ewokové, stylizovaní coby lovci lebek, přijmou návštěvníky z vesmíru a postaví své praky proti laserovým kanónům Říše.
Ale jako u ostatních dílů původních Hvězdných válek lze všechny tyto přesahy hodit za hlavu a "jen" se dívat. Některé ze scén počátečních peripetií z Jabbou jsou vizuálně skutečně nedostižné (lodě visící v poušti nad chřtánem obludy). I zde se ozvěžujícím způsobem střídají prostředí (poušť, les, interiéry lodí). Akční scény nemají po technické stránce chybu a zejména lesní honička na vznášedlech diváka i po dvaceti letech zvedne z křesla. Bitva Ewoků s Impériem je skutečná orgie nápadů a nehraje roli, že Ewokové nemohli mít čas všechny ty nástrahy a pasti připravit. "Gotické" dekorace slavících měst jsou úchvatné a pochvalu zaslouží i to, že patetické scény oslav vítězství zastoupilo jen pár velkých celků.
Závěr sám je potom definitivním krokem z říše pohádek do reálného světa a nic na tom nemění ani to, že mu v souboji Luka s Imperátorem a Vaderem předcházela snůška těch nejhorších dialogů, které si lze vymyslet.
ZPĚT NA SPECIÁL HVĚZDNÉ VÁLKY