Spláchnutej aneb Aardman poprvé digitální

23. 9. 2008 - 15:10 | Recenze | red

Spláchnutej aneb Aardman poprvé digitální zdroj: tisková zpráva

Legendární britské studio Aardman je bráno jako jedna z mála výsep klasické animace, která se úspěšně brání frontálnímu ataku počítačové 3D grafiky, už notoricky známé pod zkratkou CGI (computer generated imagery)

Legendární britské studio Aardman je bráno jako jedna z mála výsep klasické animace, která se úspěšně brání frontálnímu ataku počítačové 3D grafiky, už notoricky známé pod zkratkou CGI (computer generated imagery). I tato někdejší jistota ale rokem 2006 bere za své. Film Spláchnutej je totiž prvním projektem studia Aardman, který vznikl kompletně v počítačích. Vstup Aardmanů do světa CGI animace považují zlé jazyky za ústupek jejich americkému partnerovi, studiu DreamWorks. Podle tvůrců samotných byl ale důvod pro použití digitální animace namísto pro Aardmany typické plastelíny jediný a prozaicky jednoduchý – tekoucí voda. Úkol rozproudit londýnské kanály do vírů, vodopádů, vln, čůrků a kapek se nakonec ukázal jako problém neřešitelný tradiční animací.

I když to u Aardmanů přiznávají jen neradi, už v předchozím celovečerním snímku Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka (2005) byly některé z postaviček animovány digitálně. Speciálně vyvinutý software dokonce umožnil, aby se nedokonalosti plastelínové animace jako otisky prstů a drobné vrypy objevily i na počítačem stvořených figurkách. A protože byl stejný program použit i při natáčení Spláchnutýho, jsou v některých případech i jeho hrdinové „plastelínově“ nedokonalí. Nenechte se ale mýlit: puncu digitálnosti se Spláchnutej nezbavil, ať se programátoři a operátoři snaží jakkoli. Něco z počítačového chladu na diváka dýchá ze Spláchnutýho obdobně jako ze všech předchozích digitálně animovaných filmů. Dotyk lidských rukou, tak typický pro Aardmanovy plastelínové tituly, se z jejich nového snímku bohužel do značné míry vytrácí.

Milovníci specifické poetiky snímků ze studia Aardman ale nemusejí nad Spláchnutym lámat hůl. Znovu před námi defilují hrdinové, jimž neschází poznávací znamení tohoto studia – nepřirozeně široká ústa, pečlivě artikulující anglická slůvka (tvůrci si pro tuto techniku našli pojmenování lip-synch, neboli synchronizace rtů). Už bezmála klasické spodobnění se ale týká pouze myších a krysích postaviček. Žáby mají smůlu. A slimáci svou podobu převzali od svých bratří z aardmanovského plastelínového seriálu Mezi námi zvířaty (2003). Pestré a rozpustilé myší město v londýnských kanálech je pak animovanou obdobou světa kdysi slavné polské komedie King Size (1988) nebo v méně propracované podobě v Pidilidech (1997), popřípadě v Honu na myš (1997) anebo v české Velké sýrové loupeži (1986). Všemožnými serepetičkami, využitými s větší či menší invencí, se to ve Spláchnutym opravdu jenom hemží. A hemží se to v míře nevídané rovněž myšími davy – na tak pestrý a početný „kompars“ do počítačově animovaného snímku asi ještě „angažován“ nebyl. Kdyby měl vzniknout ne digitálně, ale za pomocí plastelínových loutek, trvalo by to ne roky, ale desetiletí…

Diváci jsou v posledních letech svědky jednoho ne zrovna sympatického trendu: v animovaných projektech vyklízejí stylizované světy prostor světu skutečnému. Tvůrci jako by se snad styděli, že vytvářejí „jen“ animovaný film. Anebo je pro ně otázkou prestiže, aby si divák alespoň chvilkami nemohl být jist, zda se náhodou neocitl ve špatném sále na filmu hraném. Příkladem tohoto sbližování animovaných projektů k realitě mohou být pixarovská Auta i Za plotem od DreamWorksů. Také Spláchnutej začíná několika londýnskými scenériemi, které nás chvilku udržují v napětí – natolik precizně je dnes zvládnuto prostředí v CGI animovaném filmu. A tentokrát je vše navíc doprovázeno nadmíru vyšperkováno „kamerou a světly“. Takovou práci s ostrostí popředí a rozostřením v pozadí, s nasvícením, stíny nebo šerem si zatím nikdo nedal. Sen „natočit“ animovaný snímek, u kterého by nikdo nepoznal, že se nejedná o film hraný, je zas o fous blíž k uskutečnění.

Revoluce se nekoná, pořádky jsou zachovány. Studio Pixar může zůstat v klidu, jeho filmy (Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Auta) setrvávají na špici v CGI animaci. Spláchnutej ale ukazuje, že projekty společnosti DreamWorks Animation (Shrek, Madagaskar, Za plotem) dlouhodobě drží pozici číslo dvě a pohybují se jen v těsném závěsu za Pixarem. A tu a tam předvedou technologickou novinku, která posunuje digitální animaci malounko kupředu.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Vesmír, magnety a vzkříšení Hana, taková je nová ukázka na Rychle a zběsile 9

Vesmír, magnety a vzkříšení Hana, taková je nová ukázka na Rychle a zběsile 9

15. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Další díl Rychle a zběsile měl být sice dávno za námi, ale z loňské premiéry kvůli covidu sešlo a filmu se tak dočkáme letos.
Armáda mrtvých: Bautistovi stojí v cestě ke 200 milionům dolarů horda zombíků

Armáda mrtvých: Bautistovi stojí v cestě ke 200 milionům dolarů horda zombíků

14. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Las Vegas je plné peněz i zombíků a Dave Bautista se s tím pokusí něco udělat.
Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

13. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Do připravovaného pokračování komiksárny Shazam! se přidává Lucy Liu.
Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.