Soundtrack z filmu Umučení Krista – dvakrát...

25. 1. 2008 - 14:52 | Téma | red

Soundtrack z filmu Umučení Krista – dvakrát... zdroj: tisková zpráva

Pro Johna Debneyho, který se v posledních deseti letech motal stále dokola v komediálním žánru, musí být učiněným darem z nebes snímek Umučení Krista – jeho první šance (nevydařený horror Na křídlech vážky nepočítaje) dokázat, že v něm skutečně něco vězí

Pro Johna Debneyho, který se v posledních deseti letech motal stále dokola v komediálním žánru, musí být učiněným darem z nebes snímek Umučení Krista – jeho první šance (nevydařený horror Na křídlech vážky nepočítaje) dokázat, že v něm skutečně něco vězí. A povedlo se. Umučení Krista skutečně nezní jako nic z Debneyho předchozí tvorby a hudebně je to na mnohem vyšší úrovni než jeho čím dal více mdlé komedie. A nejen to. Již v prvním týdnu po vydání soundtrack dosáhl prodeje 40 tisíc kusů, cifra, která brzy zapíše Krista někam mezi tři komerčně nejúspěšnější soundtracky všech dob – Posledního Mohykána, Pána Prstenů: Společenstvo prstenu a Titanic.

A přitom na Kristovi není nic až tak zvláštního co by nebyl schopen ocenit běžný posluchač. Přibližně z 95 % se jedná o hudební kulisu k zaváté poušti se smyčci a řadou etnických nástrojů (přes různé strunové až po perkusivní), která zaujme spíše filmové fandy nebo soundtrackáře. Do toho si samozřejmě ještě přimíchejte řadu chorálových zpěvů, které jsou na většině soundtracku na „denním“ pořádku a dávají místy až skličující hudbě lidštější rozměř, nebo elektrické cello pod vedením Marka Tillmana, které dává hudbě zajímavý rozměr a dobře se ztotožňuje s atmosférou snímku. Na druhou stranu je to od Debneyho jeho vlastní rána pod pás, protože Tillmanovo cello zaznělo i v Zimmerově Black Hawk Dawn, který je atmosférou i prostorem, kde se odehrává, velmi podobný Kristovi. A tak to chtě nechtě zavání nepůvodností, a navíc reminiscence na Black Hawka z Krista je velmi silná.

Těm, kteří by neunesli evidentní hudební zátěž instrumentálního soundtracku, je pravděpodobně určena kolekce písní, na albu označeném jako Songs inspirated by. Sestavil ji sám režisér Mel Gibson se svým blízkým přítelem, renomovaným dokumentaristou a režisérem videoklipů Lianem Lunsonem (namátkou U2 nebo Dwight Yoakam). V žádném případě se ale jedná o nudnou kompilaci gospelových songů, i když těch se tu také pár najde (The Blind Boys of Alabama, Leon Russell and the Shelter People nebo Ricky Skaggs ve své písni Are You Afraid To Die s dvouminutovou předmluvou jistého Reverenda Dr. Billyho Grahama). Z větší části patří prostor na album zpěvačkám a písničkářům jako Dolores O´Riordan, Holly Williams, Nick Cave, Elvis Presley a v závěru nechybí ani příspěvky od dvou největších folk-rockových písničkářů minulého století – Boba Dylana (legendrání Not Dark Yet) a Leonarda Cohena.

V bookletu soundtracku se dočtete, že se jedná o kolekci písní, která nejvíce vystihuje dojmy Gibsona a Lunsona z tohoto filmu – jak u podobných kolekcí bývá zvykem. Podobný pocit jsem při jejím poslechu neměl, ale zásadnější jistě bude, že se album poslouchá dobře, je příjemné a určitě nikoho neurazí. Na druhou stranu na něm ale s výjimkou tří skladeb nenajdete nic, co by vás vyloženě složilo na kolena (tedy podobně jako na instrumentálním soundtracku) – takže hodnocení pro obě desky vyrovnané: 60%.

Seznamy skladeb:

The Passion of the Christ (53 min 04 s)

1. The Olive Garden/Night Sky
2. Bearing the Cross
3. Jesus Arrested
4. Peter Denies Jesus
5. The Stoning
6. Song of Complaint
7. Simon is Dismissed
8. Flagellation/Dark Choir/Disciples
9. Mary Goes to Jesus
10. Peaceful But Primitive/Procession
11. Crucifixion
12. Raising the Cross
13. It Is Done
14. Jesus is Carried Down
15. Resurrection

Songs Inspired By The Passion of the Christ

1. How Can You Refuse Him Now - Holly Williams
2. Stranger In A Strange Land - Leon Russell and the Shelter People
3. Are You Afraid To Die - Ricky Skaggs (Intro by Reverend Dr. Billy Graham)
4. Please Carry Me Home - Jessi Colter & Shooter Jennings
5. Ave Maria - Dolores O'Riordan
6. Why Me - Lee Ryan
7. Darker With The Day - Nick Cave & The Bad Seeds
8. Where No One Stands Alone - Elvis Presley
9. Harm's Way - The Ghost Who Walks
10. By The Rivers Dark - Leonard Cohen
11. Precious Lord - The Blind Boys Of Alabama
12. Not Dark Yet - Bob Dylan

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.