Částečně autobiografický příběh, který měl světovou premiéru loni v září na filmovém festivalu v Benátkách, se v českých kinech objeví od 20. května. V novinářské projekci jej dnes uvedla společnost 35MM.
"Asi to byla touha vrátit se do nenávvratně odvátých dnů nevinnosti, která mne vedla k natočení tohoto filmu," řekl o své inspiraci Tornatore, který je také autorem scénáře. Příběh manželské dvojice v rodné Sicílii zachytil na pozadí dramatického vývoje dějin od 30. do 70. let minulého století.
Syn chudého pasáka ovcí Peppino je svědkem příkoří své rodiny. Od mládí sympatizuje s levicí a rozhodne se zapojit do politického dění. Dostává se však do střetu s vlastními ideály i se společností, které vládne místní mafie. Oporou je mu ale rodina a jeho životní láska, kterou hraje Belucciová. Rodinná sága sleduje život otce, syna i vnuka, který se ve filmu představuje jako vášnivý filmař.
"Městečko Baaría, kde jsem se narodil, vyrostl a žil do svých 28 let, se nachází v provincii Palermo. Říká se, že muž by měl opustit Sicílii nejpozději do svých sedmnáctých narozenin, než si přivlastní všechny zlozvyky místního regionu. Měl jsem dostatek času pojmout je všechny za své," řekl režisér, který je nositelem oscarového ocenění za snímek Bio Ráj.
Historický snímek mapuje život lidí v období vzestupu fašistického režimu, působení mafie i druhou světovou válku až po revoltu 70. let. Děj velmi přirozeně líčí osudy několika rodin v provincii Bagheria, označované tamním lidovým dialektem jako Baaria. Autor do něj zapojil široce rozvětvené příbuzenstvo, přátele, sousedy a další obyvatele.
Působivou atmosféru dokresluje hudba Tornatorova dvorního skladatele Ennia Morriconeho. "Ve filmu nejde jen o cestu několika dekádami 20. století, ale je to především hold, který režisér skládá rodišti a rodině," uvedl. Podle něho jde o "výrazné dílo, které dokáže na chvíli zastavit čas".
Podle informací v italském tisku film stál 25 milionů eur (zhruba 637 milionů korun). V minulosti si vysloužil také kritiku ochránců práv zvířat, kteří žádali zákaz jeho promítání. V jedné ze scén je totiž poražený býk, jehož krev se využívá pro rituální obřad. Tornatore se však bránil s tím, že scéna byla natočena na jatkách v Tunisku a počítačová animace by byla neefektivní.