Smrtonosná past: Opět v akci - recenze

18. 3. 2013 - 13:58 | Recenze | Karel Drda

Smrtonosná past: Opět v akci - recenze Bruce Willis a Jai Courtney ve filmu Smrtonosná past: Opět v akci | zdroj: tisková zpráva

John McClane se opět vrací. Filmové studio se snaží z agilního policisty, který neustále naráží na problémy a musí je řešit násilím, udělat tradiční kult, jakým kdysi například byla postava Freddyho Kruegera. A celkem se to i daří.

Ač již od prvního dílu byla každá další epizoda subjektivně vzato vždy o nějaký ten krůček horší, stále se tématu drží a točí se další díly. Už třetí díl byl přinejmenším zvláštní, ale rozpočet jej stále řadil do kategorie šestákové áčkové produkce. Bruce Willis však razantní sestup zahájil až čtvrtým dílem.  Na jedné straně je úspěšnost série v kinech, na straně druhé pak zoufale klesající úroveň scénářů, které si nezadají s těmi největšími béčkovými slátaninami. Legendární Willis jakoby tímto filmem chtěl říkat, já prostě nestárnu. Umí si ze sebe občas udělat srandu, dokáže zahrát i vážnější role, ale John McClane je jeho životním poutem, které ho vystřelilo mezi největší hollywoodské hvězdy, vydělalo ohromné peníze a podobně jako se ve své době nedokázal zbavit Christopher Lambert zbavit svého Horala, žije v takovém divném spojení i stárnoucí Willis. Na pětce je béčkové všechno. Všechno! Tak bizarní scénář by byl hoden klidně Seagalova týmu, ale nebyla by to správná výtka. Prostě akční snímek, který není kdovíjak originální, ale dokáže pobavit. Tato poučku však platí pouze v případě, že se divák povznese nad zoufale natočené akční scény, které jsou směšné, nudné a trapné současně. Ať už si divák myslel o předchozích dílech cokoliv, musel uznat, že mají v rámci žánru jisté kouzlo.

Smrtonosná past: Opět v akci Bruce Willis, Jai Courtney ve filmu Smrtonosná past: Opět v akci | zdroj: Cinemart

Klišé, kdo je spočítá?

Klišovité příběhy dokázal vytáhnout Bruce Willis svým podáním sarkasticky vtipného policajta, který dokázal zábavně komentovat každou situaci ve filmu. Akcemi nás provázel jeho komediantský talent, který pak dokázal geniálně rozvinout ještě ve snímku The Last Boy Scout. Největší problém pátého filmu jeho sterilní a těžko popsatelná atmosféra, která diváka nechce vtáhnout do děje. Když jsme ve dvojce sledovali honičku na sněžných skútrech, každý věděl, že je to hovadina, ale… byli jsme napnutí, bavilo nás to a ještě jsme se dokázali zasmát. A věděli jsme současně, že něco takového prostě není možné. Jenže při sledování akčních scén v nejnovější díle vylézá na povrch jen a pouze ta myšlenka, že takhle to přeci být nemůže. Smrtonosná past: Opět v akci nás nechce vtáhnout do děje.  Je to divně natočený příběh otce a syna, kteří jezdí sem a tam po Rusku (hodně po Moskvě) a střílí, skáčou, neustále se někam přesouvají a vedou opravdu trapné dialogy postavené na generačním rozdílu. McClane dorazí za synem do Moskvy, chce si k němu najít zpět cestu (1. klišé). Jeho syn působí v Moskvě jako tajný agent (2. klišé), což je opravdu divné, matoucí, neuvěřitelné a trapné. Mladý (Jai Courtney) má ochránit ruského informátora a to logicky přivodí hněv jiných, takže tatínek a syn musí spojit své síly a vyrazí do boje proti všem, což jak jistě uznáte, je klišé číslo 3. Zoufale nudné a zbytečné dialogy jsou střídány s naprosto zbytečnými akčními scénami, které vrcholí v Černobylu. Kde také jinde, když Hollywood v Rusku nic jiného neobjevil a možná ani neví, že lokalita už dávno není součástí Sovětského svazu, ale úplně jiné země.

s Smrtonosná past: Opět v akci Bruce Willis, Jai Courtney ve filmu Smrtonosná past: Opět v akci | zdroj: Cinemart

Konečná stanice, netočit další díl

Filmoví tvůrci se zjevně pokoušeli sérii oživit nějakou novou lokalitou, proto hlavního hrdinu přestěhovali z Ameriky na druhý konec světa.  Jenže tam McClane prostě a jednoduše nepatří. Ten chlápek se vždycky zabýval padouchy v USA, dokázal nakopat zadek teroristům, zlodějům a vrahům. Kdyby stál v New Yorku pod Světovým obchodním centrem, asi by naskočil na letadlo letící do jedné z věží a teroristy rozstřílel. Jenže v Rusku je hrdina nesvůj. Jeho hlášky zestárnuli a má asi třicetiletého syna, vedle kterého prostě vypadá nepatřičně. McClane má mít kudrnatou manželku, o dětech jen mluví, protože není s rodinou a nemá s dítětem běhat po ulicích a střílet. Pětka je divná. Neobstojí jako akční film. S předchozími díly je spojena jen jménem hlavního hrdiny, který pod taktovkou „beztalenta rutinéra “ Johna Moora podává opravdu špatný výkon.