Směšný pán

23. 2. 2009 - 15:41 | Téma | red

Směšný pán zdroj: tisková zpráva

Společná tvorba scenáristy Jana Procházky a režiséra Karla Kachyni se zařadila v šedesátých letech na čelné místo

Společná tvorba scenáristy Jana Procházky a režiséra Karla Kachyni se zařadila v šedesátých letech na čelné místo. Zabývali se dětstvím i dospíváním (například Trápení), ale také odvrácenou tváří válečných událostí (Ať žije republika, Kočár do Vídně) a posléze i zhoubným dopadem komunistických idejí (Noc nevěsty, Ucho).

Směšný pán zaujímá v tvorbě Procházky a Kachyni výlučné místo: ačkoli jasně vychází z destrukce padesátých let, ničící vědeckou kariéru i rodinné jistoty, odehrává se v přítomnosti – tragické odezvy na minulost, zejména na uvěznění, se odvíjejí jedině ve vzpomínkách. Jsou sice již uzavřeny, avšak jejich ničivý otisk zůstává stále živý. To vše dokázali autoři přesvědčivě napsat i odvyprávět, upřednostňujíce tlumené, posmutnělé tóny, rezonující s hrdinovou smířeností, zbavené již prvoplánového hněvu.

Protagonistou poklidně se odvíjejícího příběhu je předčasně zestárlý profesor Šimek (Vladimír Šmeral), dávno již rezignovaný pacient v nemocnici. Přestalo mu, vážně nemocnému, záležet na dalším životě, ani nabídka návratu na vysokou školu jej nevytrhla z letargie, dokonce lhostejně vytrhává listy z jediného rukopisu léta spisovaného díla o kybernetice, v dobách stalinismu odsouzené jako buržoazní pavěda. Nemocniční personál se marně snaží vyburcovat v něm vůli po uzdravení, naráží jedině na hradbu nezájmu. Hoře si Šimek uzavřel v sobě, jakoby zmrtvěl, ale přesto jeho cesta křížová, kterou musel projít, vyvolává nepochybnou katarzi, ačkoli vyvěrá z jakéhosi náhradního gesta sebeobětování.

Šimek, čas od času vyhlížející z nemocničního okna, si totiž povšiml dívky z protějšího domu, o jejíž osud se počal strachovat – přestala dodržovat obvyklé úkony. Muž se marně se snaží své okolí přesvědčit, že děvčeti hrozí nějaká újma, všichni považují jeho obavy za dětinské a snaží se mu je rozmluvit, až se posléze sám, zesláblý a na pokraji sil, oděn do bílého pláště, v němž opustil areál nemocnice, vydává na záchrannou misi. Teprve později zjistíme, že Šimkovi jako by se tu vybavil tragický osud jeho dcery – kdysi, pod nátlakem politické zvůle, se jej zřekla...

Ačkoli se tvůrci přibližují Šimkův náhled, začleňují i další postoje, najmě postřehy ošetřujícího lékaře (Jiří Adamíra), pod jehož na pohled již vyhořelým, zcyničtělým jednáním se ještě skrývá pochopení. Kachyňa výtečně vylíčil hrdinovo vnímání, umanuté a jakoby duchem nepřítomné, přesto naplněné zdánlivě iracionálními obavami, jen stěží přenositelné či vysvětlitelné Zprvu netušíme, nakolik jsou jeho obavy, prožívané jako předzvěst něčeho zlého, skutečně oprávněné, zda se nejedná o pouhé stařecké poblouznění a mylnou interpretaci možná náhodných faktů. Poté následuje ještě intenzivnější hledání a ověřování domněnek: Šimek zná dům, na jehož střeše dívku pravidelně vídal, jen z nadhledu, takže z perspektivy pouličního chodce budovu obtížně hledá. Pozoruhodné je i výtvarné řešení celého filmu, kameraman Josef Pávek vyprávění vtiskl jakoby vyprahlé, co do škály zúžené zbarvení, vymezené hlavně zašedlou bělobou a žlutí, spojenými zejména se stěnami nemocničních pokojů a chodeb, s fasádami domů – a koneckonců i s nemocničním oděním.

V titulní roli spíše dojemně umanutého než směšného pána se představí Vladimír Šmeral. Obdivuhodně vystihl zraněné nitro člověka, naposledy v životě vyburcovaného k záchraně někoho, koho vlastně vůbec neznal. Vykreslil psychiku člověka již téměř zlomeného, netečného, chrčivě a místy nepřítomně mluvícího, snadno unavitelného, ale přesto zoufale, ba až v jakémsi transu rozhodnutého dovést své pátrání za každou cenu do konce. Dobře sjednotil zdánlivý rozpor: i když Šimkovi přestalo záležet na vlastní existenci, cizí osud, který se ocitl v centru jeho pozornosti, jej nepřestává vzrušovat, pokud jej jme považovat za ohrožený. I touto rolí Šmeral potvrdil šíři hereckého nadání, stačí připomenout zcela odlišnou postavu ztvárněnou v témže roce – lidsky odpudivého inkvizitora z Vávrova Kladiva na čarodějnice.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce