Směšný pán

23. 2. 2009 - 15:41 | Téma | red

Směšný pán zdroj: tisková zpráva

Společná tvorba scenáristy Jana Procházky a režiséra Karla Kachyni se zařadila v šedesátých letech na čelné místo

Společná tvorba scenáristy Jana Procházky a režiséra Karla Kachyni se zařadila v šedesátých letech na čelné místo. Zabývali se dětstvím i dospíváním (například Trápení), ale také odvrácenou tváří válečných událostí (Ať žije republika, Kočár do Vídně) a posléze i zhoubným dopadem komunistických idejí (Noc nevěsty, Ucho).

Směšný pán zaujímá v tvorbě Procházky a Kachyni výlučné místo: ačkoli jasně vychází z destrukce padesátých let, ničící vědeckou kariéru i rodinné jistoty, odehrává se v přítomnosti – tragické odezvy na minulost, zejména na uvěznění, se odvíjejí jedině ve vzpomínkách. Jsou sice již uzavřeny, avšak jejich ničivý otisk zůstává stále živý. To vše dokázali autoři přesvědčivě napsat i odvyprávět, upřednostňujíce tlumené, posmutnělé tóny, rezonující s hrdinovou smířeností, zbavené již prvoplánového hněvu.

Protagonistou poklidně se odvíjejícího příběhu je předčasně zestárlý profesor Šimek (Vladimír Šmeral), dávno již rezignovaný pacient v nemocnici. Přestalo mu, vážně nemocnému, záležet na dalším životě, ani nabídka návratu na vysokou školu jej nevytrhla z letargie, dokonce lhostejně vytrhává listy z jediného rukopisu léta spisovaného díla o kybernetice, v dobách stalinismu odsouzené jako buržoazní pavěda. Nemocniční personál se marně snaží vyburcovat v něm vůli po uzdravení, naráží jedině na hradbu nezájmu. Hoře si Šimek uzavřel v sobě, jakoby zmrtvěl, ale přesto jeho cesta křížová, kterou musel projít, vyvolává nepochybnou katarzi, ačkoli vyvěrá z jakéhosi náhradního gesta sebeobětování.

Šimek, čas od času vyhlížející z nemocničního okna, si totiž povšiml dívky z protějšího domu, o jejíž osud se počal strachovat – přestala dodržovat obvyklé úkony. Muž se marně se snaží své okolí přesvědčit, že děvčeti hrozí nějaká újma, všichni považují jeho obavy za dětinské a snaží se mu je rozmluvit, až se posléze sám, zesláblý a na pokraji sil, oděn do bílého pláště, v němž opustil areál nemocnice, vydává na záchrannou misi. Teprve později zjistíme, že Šimkovi jako by se tu vybavil tragický osud jeho dcery – kdysi, pod nátlakem politické zvůle, se jej zřekla...

Ačkoli se tvůrci přibližují Šimkův náhled, začleňují i další postoje, najmě postřehy ošetřujícího lékaře (Jiří Adamíra), pod jehož na pohled již vyhořelým, zcyničtělým jednáním se ještě skrývá pochopení. Kachyňa výtečně vylíčil hrdinovo vnímání, umanuté a jakoby duchem nepřítomné, přesto naplněné zdánlivě iracionálními obavami, jen stěží přenositelné či vysvětlitelné Zprvu netušíme, nakolik jsou jeho obavy, prožívané jako předzvěst něčeho zlého, skutečně oprávněné, zda se nejedná o pouhé stařecké poblouznění a mylnou interpretaci možná náhodných faktů. Poté následuje ještě intenzivnější hledání a ověřování domněnek: Šimek zná dům, na jehož střeše dívku pravidelně vídal, jen z nadhledu, takže z perspektivy pouličního chodce budovu obtížně hledá. Pozoruhodné je i výtvarné řešení celého filmu, kameraman Josef Pávek vyprávění vtiskl jakoby vyprahlé, co do škály zúžené zbarvení, vymezené hlavně zašedlou bělobou a žlutí, spojenými zejména se stěnami nemocničních pokojů a chodeb, s fasádami domů – a koneckonců i s nemocničním oděním.

V titulní roli spíše dojemně umanutého než směšného pána se představí Vladimír Šmeral. Obdivuhodně vystihl zraněné nitro člověka, naposledy v životě vyburcovaného k záchraně někoho, koho vlastně vůbec neznal. Vykreslil psychiku člověka již téměř zlomeného, netečného, chrčivě a místy nepřítomně mluvícího, snadno unavitelného, ale přesto zoufale, ba až v jakémsi transu rozhodnutého dovést své pátrání za každou cenu do konce. Dobře sjednotil zdánlivý rozpor: i když Šimkovi přestalo záležet na vlastní existenci, cizí osud, který se ocitl v centru jeho pozornosti, jej nepřestává vzrušovat, pokud jej jme považovat za ohrožený. I touto rolí Šmeral potvrdil šíři hereckého nadání, stačí připomenout zcela odlišnou postavu ztvárněnou v témže roce – lidsky odpudivého inkvizitora z Vávrova Kladiva na čarodějnice.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Jak fungují progresivní jackpoty a co ovlivňuje jejich růst

Jak fungují progresivní jackpoty a co ovlivňuje jejich růst

29. 10. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Když se řekne jackpot, většině hráčů se rozsvítí oči. Ale pokud je řeč o progresivním jackpotu, jde o ještě zajímavější lákadlo. Často totiž dosahuje milionových částek a láme rekordy. V tomto článku si přiblížíme, jak tento typ výhry funguje, co ovlivňuje jeho růst a proč je tak populární.
Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

12. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nintendo, PlayStation a Xbox – tzv. velká trojka na poli dnešních konzolí. Ač v současnosti drží prim zařízení od Sony a Microsoftu, cestu k úspěchu jim vydláždilo právě Nintendo, a to už v 80. letech, kdy na světový trh uvedlo svůj Nintendo Entertainment System (NES). Předchůdci jako slavný Atari nebo vůbec první konzole Magnavox Odyssey se s ním nemohli měřit. Tady se začala psát budoucnost herního průmyslu.
Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

4. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Řadíte-li se mezi filmové fanoušky, kterým nesmí ujít žádná premiéra, a rádi se znovu podíváte i na starou dobrou klasiku, jistě víte, že tento koníček rozhodně není levný. Ať už chodíte do kina, nebo sledujete filmy z pohodlí domova, obstarat filmy legální cestou něco stojí. Jak výdaje držet pod kontrolou?
Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

27. 7. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nacházíte se před nástupem do penze a zajímá vás, jakou částku budete pobírat? V dnešním článku vám poradíme, jak si ji můžete spočítat a co všechno budete k žádosti o důchod potřebovat.