Slumming
12. 2. 2006 - 19:48 | Recenze | red
Švýcarsko-rakouská černá komedie původem dokumentaristy Michaela Glawoggera Slumming se může pochlubit úžasně podvratným námětem, výbornými hereckými výkony a hudbou jako med
Švýcarsko-rakouská černá komedie původem dokumentaristy Michaela Glawoggera Slumming se může pochlubit úžasně podvratným námětem, výbornými hereckými výkony a hudbou jako med. Ke konci se to sice celé poněkud rozpadá, nic to ale nemění na tom, že Slumming je pozoruhodný kousek, který by v českých kinech mohl mít šanci – a nejenom proto, že se napůl odehrává v ČR.
Slumming znamená bavit se na cizí účet a využívat přitom znaků jeho sociálního postavení. Sebastian (ležérně ledový August Diehl) je v tom mistr. Je to znuděný dandy v rozpuku mládí. Žije z peněz svého otce, který je zas má od své ženy, která je zase má díky své rodině atd. Sebastian se potlouká zimní Vídní a baví se. Různě. Zve na rande holky, které potká v chatroomech a u kafe jim pod stolem pomocí mobilu fotí kalhotky. Nejlepší obrázky posílá svému spolubydlícímu, kamarádovi a studentovi Alexovi (Michael Ostrowski). Po večerech pak Sebastian s Alexem zamykají nic netušící hosty v kavárně, posílají drinky dámám, květiny pianistovi, hlasitě koumají nad osudy kolemjdoucích a podobně.
Jednou natrefí na pana Kallmanna (Paulus Manker). Kallmann je básník ulice a ožrala. V jedné neuvěřitelné, minimálně napůl improvizované scéně pobíhá Kallmann po frekventované vídeňské ulici a cpe své výtvory náhodným chodcům, kteří odmítají, nebo se s ním dávají do řeči, ale spíš odmítají už z dálky a o to víc se Kallmann rozčiluje…
Skutečný rozdíl mezi Kallmannem a Sebastianem je pramalý. Oba chtějí něco říct a přitom jsou zaslepení vztekem. Díky tomu jim ve výsledku ke štěstí stačí, to co stačí: Sebastianovi prchavý úsměv z dětinské vylomeniny, Kallmanovi pár eur na lahev tuzemáku.
Sebastian s Alexem spatří ožralého Kallmanna chrápat na lavičce před vídeňským nádražím. A tady přijde to nejlepší ze Slumming. Kluci Kallmanna naloží do kufru, odvezou přes hranici a vyloží ho před nádražím ve Znojmě! Navíc mu seberou pas. Peníze samozřejmě vídeňský bohém nemá žádné.
Kallmann se probudí a s kocovinou za krkem si v Čechách připadá jako na jiné planetě. Chodí po nádraží a podle volebních plakátů opakuje „Myslim uprimne.“ Chce na vlak do Vídně. Nádražák jej v upřímné víře pošle na autobus, který Kallmanna doveze jenom do české příhraniční vísky. A protože ho nevezme krajan, jenž u silnice nakupuje sádrové trpaslíky, pokusí se Kallmann dostat do Rakouska jinak. Kráčí zasněženou zemí, střízliví a mrzne.
Ve Vídni se mezitím Sebastian umíněně zamiluje do učitelky Pii (Pia Hierzegger). Alexe mezitím popadnou výčitky svědomí a chce ohledně Kallmanna něco podniknout. Když se Pia o Kallmannovi dozví, zhrozí se nad Sebastianovou ubohostí a sama rozjede pátrání. Narazí na Kallmannovu barovou přítelkyni Hertu (Maria Bill) a spolu vyrážejí Kallmanna do Čech hledat.
Nešťastně zamilovaný Sebastian řeší svůj problém útěkem do Indonésie, kde se stává jakýmsi dobrovolným Kallmannem…
Nejsilnějším kusem Slumming je rozhodně Kallmannova odysea. V procítěném Mankerově podání se ožrala bez problémů stává skutečným hrdinou snímku a je škoda, že scénář Michaela Glawoggera a Barbary Albertové ve snaze o uzavření trojúhelníku neustále diváka vrací do Vídně.
Kallmannova dobrodružství, kdy jej od utopení v moravském rybníčku zachrání zahradní trpaslíci, nebo když se Rakušan stává senzací ranní směny v kravíně, kde jej objeví ženské, jsou totiž mnohem zajímavější a nakonec i zábavnější, než Piina vážná výprava, či Sebastianův útěk do exotické Jakarty.
Spádu Slumming napomáhá zkušený střih Christofa Schertenleiba progresivně snímaného materiálu Martina Gschlachta a tepající elektronická hudba.
Slumming znamená bavit se na cizí účet a využívat přitom znaků jeho sociálního postavení. Sebastian (ležérně ledový August Diehl) je v tom mistr. Je to znuděný dandy v rozpuku mládí. Žije z peněz svého otce, který je zas má od své ženy, která je zase má díky své rodině atd. Sebastian se potlouká zimní Vídní a baví se. Různě. Zve na rande holky, které potká v chatroomech a u kafe jim pod stolem pomocí mobilu fotí kalhotky. Nejlepší obrázky posílá svému spolubydlícímu, kamarádovi a studentovi Alexovi (Michael Ostrowski). Po večerech pak Sebastian s Alexem zamykají nic netušící hosty v kavárně, posílají drinky dámám, květiny pianistovi, hlasitě koumají nad osudy kolemjdoucích a podobně.
Jednou natrefí na pana Kallmanna (Paulus Manker). Kallmann je básník ulice a ožrala. V jedné neuvěřitelné, minimálně napůl improvizované scéně pobíhá Kallmann po frekventované vídeňské ulici a cpe své výtvory náhodným chodcům, kteří odmítají, nebo se s ním dávají do řeči, ale spíš odmítají už z dálky a o to víc se Kallmann rozčiluje…
Skutečný rozdíl mezi Kallmannem a Sebastianem je pramalý. Oba chtějí něco říct a přitom jsou zaslepení vztekem. Díky tomu jim ve výsledku ke štěstí stačí, to co stačí: Sebastianovi prchavý úsměv z dětinské vylomeniny, Kallmanovi pár eur na lahev tuzemáku.
Sebastian s Alexem spatří ožralého Kallmanna chrápat na lavičce před vídeňským nádražím. A tady přijde to nejlepší ze Slumming. Kluci Kallmanna naloží do kufru, odvezou přes hranici a vyloží ho před nádražím ve Znojmě! Navíc mu seberou pas. Peníze samozřejmě vídeňský bohém nemá žádné.
Kallmann se probudí a s kocovinou za krkem si v Čechách připadá jako na jiné planetě. Chodí po nádraží a podle volebních plakátů opakuje „Myslim uprimne.“ Chce na vlak do Vídně. Nádražák jej v upřímné víře pošle na autobus, který Kallmanna doveze jenom do české příhraniční vísky. A protože ho nevezme krajan, jenž u silnice nakupuje sádrové trpaslíky, pokusí se Kallmann dostat do Rakouska jinak. Kráčí zasněženou zemí, střízliví a mrzne.
Ve Vídni se mezitím Sebastian umíněně zamiluje do učitelky Pii (Pia Hierzegger). Alexe mezitím popadnou výčitky svědomí a chce ohledně Kallmanna něco podniknout. Když se Pia o Kallmannovi dozví, zhrozí se nad Sebastianovou ubohostí a sama rozjede pátrání. Narazí na Kallmannovu barovou přítelkyni Hertu (Maria Bill) a spolu vyrážejí Kallmanna do Čech hledat.
Nešťastně zamilovaný Sebastian řeší svůj problém útěkem do Indonésie, kde se stává jakýmsi dobrovolným Kallmannem…
Nejsilnějším kusem Slumming je rozhodně Kallmannova odysea. V procítěném Mankerově podání se ožrala bez problémů stává skutečným hrdinou snímku a je škoda, že scénář Michaela Glawoggera a Barbary Albertové ve snaze o uzavření trojúhelníku neustále diváka vrací do Vídně.
Kallmannova dobrodružství, kdy jej od utopení v moravském rybníčku zachrání zahradní trpaslíci, nebo když se Rakušan stává senzací ranní směny v kravíně, kde jej objeví ženské, jsou totiž mnohem zajímavější a nakonec i zábavnější, než Piina vážná výprava, či Sebastianův útěk do exotické Jakarty.
Spádu Slumming napomáhá zkušený střih Christofa Schertenleiba progresivně snímaného materiálu Martina Gschlachta a tepající elektronická hudba.
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru
21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce
Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU
4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce