Shortbus

8. 11. 2006 - 8:17 | Téma | red

Shortbus zdroj: tisková zpráva

Ve svém druhém snímku americký režisér John Cameron Mitchell zvedá laťku toho, co lze na poli erotiky v mainstreamově distribuovaném filmu ukázat

Ve svém druhém snímku americký režisér John Cameron Mitchell zvedá laťku toho, co lze na poli erotiky v mainstreamově distribuovaném filmu ukázat. Na druhou stranu však jeho konverzačka Shortbus zpochybňuje, proč takové laťky vůbec existují.

Explicitně znázorňovaný sex se do filmů určených běžnému divákovi dere čím dál intenzivněji – pokud běžným divákem myslíme člověka, který chodí do normálních kin, popřípadě navštěvuje filmové festivaly velikosti Cannes nebo Karlových Varů. Právě takové publikum mohlo vidět i snímky jako Souboj s nebem, 9 Songs nebo The Brown Bunny. Každý z nich používá názorné erotické scény z jiných důvodů; Shortbus tak činí proto, že pojednává o citovém životě několika lidí z New Yorku. A i když v kinematografii občas bývá zvykem to tutlat, sex k citovému životu prostě patří. Proto by bylo chybou na Shortbus nahlížet jako na „ten film, kde se souloží“. Shortbus „jen“ ukazuje niternější část duší – a těl – svých postav než je zvykem.

Film začíná montáží sexuálních aktů, která má dvě funkce. Uvede na plátno hlavní postavy; navíc svou necenzurovanou intenzitou hned na úvod odradí ty, pro něž by takový snímek byl za hranicemi jejich diváckých možností, působí tedy coby jakési přirozené síto. I při pominutí tohoto chytrého dramaturgického tahu pak není namístě snímku vyčítat nevyrovnanost: ano, dynamičtější a hravější pasáže se v něm střídají se scénami konverzačními a tlumenějšími, ale i v tomto případě platí premisa, že takhle to přece v životě chodí.

Přestože je Shortbus mozaikovitým dílem na způsob filmů Roberta Altmana, má dva základní charakterové středobody. Homosexuál James se zmítá v depresích, chystá se k sebevraždě, pročež se snaží svého partnera Jamieho nenápadně nasměrovat na další milence, kteří by se o něj mohli postarat. Jamesovým protipólem je Sofia – vztahová terapeutka, jež přitom v životě nezažila orgasmus, i když ho v manželství s Robem předstírá. Tihle čtyři se spolu s dalšími postavami sejdou v neoficiálním newyorském společenském klubu Shortbus, kde se lidé všech sexuálních orientací volně oddávají svým zálibám. James a Jamie se seznámí s krasavcem Cethem, Sofia se domluví na vzájemných terapiích s dominou Severin, která není schopná „běžného“ partnerského vztahu, z Roba se vyklube pěkný sobec. Tomu všemu velí laskavý transvestita Justin Bond. Film člení stylizovaná hudební čísla a průlety animovaným modelem Manhattanu. Ten figuruje i v závěrečné katarzi v podobě výpadku proudu, která působí rozhodně lépe než pršící žáby v Magnolii jiného Altmanova „žáka“ Paula Thomase Andersona.

Režisér John Cameron Mitchell se proslavil svým debutem Hedwiga a Angry Inch, výpravným muzikálem o transsexuální rockové rádobyhvězdě z Východního Berlína, v níž hrál hlavní roli. Už jen z toho lze předvídat jeho pochopení pro „nemainstreamovou“ sexualitu. Všechna erotická pestrost a odvážnost Shortbusu se však spojuje v zachycení univerzální lidské intimity: není důležité, kdo s kým spí, ale jaké má v tom vztahu problémy, úzkosti a role, a jak se s nimi dokáže vyrovnat. Skutečnost, že postavy filmu působí zcela věrohodně, plyne z toho, že jejich představitelé spolupracovali na scénáři a promítli do výsledku i sami sebe. Rozhodně není běžné, že by herci v nepornografickém filmu odhalili své fyzické podoby do té míry jako v Shortbusu. Ale ještě méně obvyklé – a oceněníhodné – je, že stejným způsobem odkryli i své duše. Kdyby byl Shortbus jen laciným pseudopornem, jistě by v něm scéna Jamesova pokusu o sebevraždu nevyvolávala tak velké emoce.

Shortbusu v české distribuci „předskakuje“ krátkometrážní Karneval zvířat Michaely Pavlátové – hudební sexyféerie na skladbu Camilla Saint-Saense. Je stylizovanější už jen proto, že je animovaná, ale k otázce sexuality přistupuje s podobnou hravostí jako Shortbus.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Armáda mrtvých: Bautistovi stojí v cestě ke 200 milionům dolarů horda zombíků

Armáda mrtvých: Bautistovi stojí v cestě ke 200 milionům dolarů horda zombíků

14. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Las Vegas je plné peněz i zombíků a Dave Bautista se s tím pokusí něco udělat.
Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

13. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Do připravovaného pokračování komiksárny Shazam! se přidává Lucy Liu.
Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.