Sedmikrásky

1. 8. 2005 - 9:48 | Téma | red

Sedmikrásky zdroj: tisková zpráva

Snímek Sedmikrásky (ve světě uváděny jako Daisies) znamenal v tvorbě první dámy českého filmu Věry Chytilové určitý zlom

Snímek Sedmikrásky (ve světě uváděny jako Daisies) znamenal v tvorbě první dámy českého filmu Věry Chytilové určitý zlom. Režisérka opustila záměrně využívané prvky metody cinéma-vérité (dokumentární ladění, autentický projev herců i neherců v předcházejících snímcích Strop, Pytel blech a O něčem jiném) a posunula se ke stylizovaným podobenstvím, intenzivně vypovídajícím o problémech současného světa.

Na scénáři Sedmikrásek chtěla Chytilová původně spolupracovat s divadelníkem Ivanem Vyskočilem, ale protože ji odmítl, spojila se se spoluautorem námětů svým filmů Strop či O něčem jiném Pavlem Juráčkem a výtvarnicí Ester Krumbachovou a společně vytvořili groteskní hříčku o dvou dívkách-loutkách (herecká stylizace do podoby porcelánových panenek), symbolicky pojmenovaných Marie I. a Marie II. Ty se hned na začátku filmu rozhodnou, že budou zkažené: "Když se všechno kazí na tom světě, tak budeme zkažené i my dvě." Začnou hrát hru na "vadí-nevadí" a ve své rebelii se vydávají ke konfrontaci s okolním světem. Svou mladostí obluzují postarší pány, vysmívají se jim a zneužívají jejich důvěry, aby si mohly užít a dobře se najíst. Nedokáží prožít plnohodnotný cit a v okamžiku, kdy jedné z Marií domnělý nápadník (Jan Klusák) vyznává do telefonu lásku, si spokojeně debužírují a rouhají se: "Budeme muset vymyslet nějaký horší život." Když hodnotí své chování vůči dobromyslné a důvěřivé toaletářce, působí na první pohled naivně: "Šla nám pro cukr a my jsme ji okradly." Za jejich pomyslným pokáním se ale skrývá neodpustitelná vina.

Obě Marie ale především – ať již obrazně nebo fakticky – kolem sebe vše ničí. Jako by se vždy potřebovaly přesvědčit o následcích svého zlomyslného jednání. A tak při různých příležitostech demolují svůj byt, ve scéně návštěvy nočního podniku se opijí a svým neurvalým chováním (stylizace němé filmové grotesky) všem kazí náladu. Destrukce vrcholí v závěrečné scéně likvidace slavnostní tabule v honosném sále. Své činy však nemohou vzít zpátky (podobně jako jsou nenapravitelné škody způsobené výbuchy bomb v dokumentárních záběrech, které symbolicky rámují snímek), a tak jejich snaha uklidit spoušť a vše znovu uvést do původního stavu vyznívá jako výrazné podobenství o prázdnotě lidského života a nemožnosti nápravy celé společnosti. Na druhé straně můžeme vnímat sérii výstupů obou dívek jako určitou formu revolty vůči nemožnosti komunikace ve společnosti, a tak nám mohou být obě hrdinky alespoň částečně sympatické. Snaží se svou hrou na opravdový život vybudit svět z jeho apatie. Divák sice musí jejich jednání z morálního hlediska odsoudit, současně ale může s hrdinkami do jisté míry souznít, protože poukazují na dané problémy.

Film znamenal ve své době senzaci především díky fascinující filmové formě. Snímek nemá logický děj, je poskládán z volně se prolínajících epizod, ve kterých dívky vyjevují své postoje ke světu a jeho smyslu. Vzniká tak svérázný filmový svět, v němž přestávají platit veškeré do té doby platné konvence vyprávění. Chytilová se opřela o čitelný výtvarný rukopis již zmíněné Ester Krumbachové, která vytvořila svérázné variace kostýmů a výrazně zasáhla také do výpravy, rovnocenným partnerem se jí stali také výrazně experimentující kameraman Jaroslav Kučera (významotvorné hříčky s barevnými filtry, střídání barevného a černobílého materiálu, švankmajerovská animace předmětů, zrychlené záběry jízdy vlaku s duhově psychedelickým výsledným obrazovým efektem…), střihač Miroslav Hájek (různorodě významově prolínané záběry) a hudební skladatelé Jiří Šust a Jiří Šlitr. Vzniklo kongeniální dílo s nadčasovým poselstvím o prázdnotě lidského života a jeho neustálé destrukci, které upoutalo pozornost nejen domácí, ale i zahraniční kritiky. A nejen kritiky. Ve věci filmu Sedmikrásky (a dále i titulů O slavnosti a hostech, Hotel pro cizince a Znamení raka) vystoupil v květnu 1967 ve své interpelaci v Národním shromáždění Jaroslav Pružinec. Poslanec odsoudil zmíněné snímky, které údajně otravovaly život poctivě pracujícím, šlapaly po socialistických vymoženostech, hrály si s nervy dělníků a rolníků, což strhlo silnou odezvu českých filmařů, kteří svou tvorbu otevřeně obhájili na IV. sjezdu Svazu československých spisovatelů v roce 1968. Hodnota většiny filmů nové vlny 60. let spočívá v jejich nadčasovosti, o čemž také – téměř po čtyřiceti letech od doby svého vzniku – diváky přesvědčí snímek Sedmikrásky.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce