Sedmá pečeť (Det sjunde inseglet)

7. 5. 2004 - 9:20 | Téma | red

Sedmá pečeť (Det sjunde inseglet) zdroj: tisková zpráva

Od vzniku slavného Bergmanova podobenství Sedmá pečeť nás dělí bezmála celé půlstoletí

Od vzniku slavného Bergmanova podobenství Sedmá pečeť nás dělí bezmála celé půlstoletí. O tomto filmu byly napsány stohy důmyslných rozborů, dílo samotné se zařadilo mezi uznávanou světovou klasiku, k níž si každá nastupující generace znovu vytváří svůj poměr. Sedmá pečeť, najmě její závěrečný tanec smrti na setmělém obzoru, ovlivnila i mnohé filmaře, za všechny jmenuji aspoň Woodyho Allena, jenž jí vzdal hold v komedii Láska a smrt, nebo britskou skupinu Monty Python: v jedné z povídek jejich Smyslu života také vystupuje personifikovaná Smrt.

Bergman se do minulosti zahleděl několikrát, aby tak lépe ozřejmil mezilidské vztahy v uzlových okamžicích (připomínám aspoň ještě Pramen panny, rovněž zasazený do temného středověku). Ale jedině v Sedmé pečeti se povznesl k zevšeobecňující úvaze o lidském údělu, o vzdorování osudu. Záměrně zasadil své černobíle snímané vyprávění do blíže neurčené, soumračné scenerie, do ovzduší plného pověr, hledání čarodějnic a hrůzy před morovým postižením.

Tudy prochází osaměle se tyčící, unavený rytíř Block (Max von Sydow), jen zdánlivě majestátní a vyrovnaný navrátilec z křížových výprav. Svou vlast nachází v zanedbanějším stavu, než v jakém ji opouštěl. Provází jej podsaditý zbrojnoš (Gunnar Björnstrand), zastupující jadrný, lidový živel i jeho mentalitu. Setkávají se s nejrůznějšími lidmi, také se skupinou potulných komediantů vystavených ponižovaným a všelikým útrapám. Nejdůležitější je přirozeně ústřední motiv celého příběhu, rytířova šachová partie se samotnou Smrtí. Ale nehraje jen o vlastní život: ví, že přes všechnu ostražitost vyhrát nemůže, přesto se snaží zachránit z dosahu Smrti aspoň ty, na nichž mu nejvíce záleží.

Bergman o filmu řekl: „Ve středověku žili lidé ve strachu před morem. My dnes žijeme ve strachu před atomovou bombou (nebo před terorismem - doplňuje autor této stati). Sedmá pečeť je alegorie, jejíž téma je prosté: člověk, jeho věčné hledání Boha, přičemž jedinou jistotou je Smrt.“ Mnohé výklady filmu se přiklánějí k názoru, nejde o historický pohled ani o zpracování legendy, ale o obraz současného světa, jen v jiných kulisách. Rytíř v něm vystupuje jako ochránce bezbranných lidí: zachrání vesnickou dívku před znásilněním, zastaví surového mnicha v útoku na jednoho z kejklířů a bere ho i s jeho ženou a malým děckem pod svá ochranná křídla. Posléze ji zachrání život, když se vlády chystá zmocnit Smrt.

Přes všechnu pochmurnost se Bergman nevzdal groteskních výjevů, které mají zvýraznit souběžnou mnohost událostí, z nichž je utkána výsledná realita. Mám na mysli zejména honičkovou zápletku: Jeden z herecké tlupy odloudí manželku místnímu kováři, ten pak, silně naštván, se jej jme pronásledovat. Verbální souboj mezi oběma soky, stejně jako podříznutí stromu, na němž viník sedí s potměšile se smějící Smrtí, v sobě zahrnuje mnohé ze středověkých „hádavých“ taškařic (mimochodem i jeden z důležitých stylotvorných zdrojů).

Hlavní pozornost se o upíná na postavu rytíře. Znepokojuje ho mlčenlivost, ba nepřítomnost Boží (tento motiv zcela ovládl několik pozdějších Bergmanových filmů, zejména Hosty večeře Páně). Block zvažuje, proč není s to Boha pochopit svými smysly. Pochybuje o své víře, když říká, že chce vědět, nikoli věřit. Přemýšlí, co znamená zemřít, zda existuje něco po smrti, znovu a znovu se vrací k omezenosti a nedokonalosti lidské existence. Více než ohrožení fyzické jej trápí metafyzická nejistota. Nikoli náhodou je jako bezstarostný protiklad vystavěna rodina kejklíře Jofa. Ten se raduje z nejprostších darů života: z prosluněné paseky, ze zralých lesních jahod, hrnku mléka, z dětského úsměvu i láskyplného obětí.

Bergman odmítá moralizovat. Smrt, zlověstná postava s bledou tváří ztrácející se v černé kápi, neuvažuje v kategoriích viny a neviny. Odvádí si všechny, kdož setrvali v rytířově blízkosti, aniž by zkoumala, kdo si to zaslouží, a kdo nikoli. Český znalec Bergmanovy tvorby Ivo Pondělíček shrnuje: „Jakkoli je Sedmá pečeť film pochmurný, jehož hlavní osoby setrvávají v úzkosti, jakkoli se jejich úsilí žít je korunováno nezdarem a končí smrtí většiny z nich, přec jen tu vysvitne jakási naděje, ne-li dokonce radost. Tato zář se však proniká postranními okny. Klíč k naději není ukryt v Blockově marném hledání Boha, to říká Bergman zřetelně, ale v osudu lidí, kteří již svého Boha nalezli, protože nalezli lásku a pozemské štěstí.“ Však také zachránění Jof a jeho žena s děckem v náručí sledují, jak Smrt k kosou vyvádí z Blockova zámku jeho obyvatele, nutíc je k již zmíněnému tanečnímu poskakování...

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce