Satan přichází

7. 6. 2006 - 10:00 | Recenze | red

Satan přichází zdroj: tisková zpráva

Přichází Satan a s ním i další hororový remake, jakých se nám v posledních letech tolik urodilo

Přichází Satan a s ním i další hororový remake, jakých se nám v posledních letech tolik urodilo...

Proroctví svatého Jana se začínají naplňovat. Na lidstvo udeřilo šestero katastrof (pád věží Světového obchodního centra, nehoda raketoplánu Columbia, vlna tsunami v jihovýchodní Asii…). Příchod Antikrista je na spadnutí. A právě v tuto chvíli se rodí dva synové – jednoho si vysnili americký diplomat Richard Thorn (Liev Schreiber) a jeho manželka Katherine (Julia Stilesová), druhý je toužebně očekáván zástupy Satanových přisluhovačů. První z nich proto umírá, aby ustoupil tomu druhému a pro pokušitelského kněze Spiletta (Giovanni Lombardo Radice) není obtížné přemluvit Thorna k prapodivné adopci. Rodinné štěstí Thornových je navíc podpořeno Richardovým povýšením na velvyslanecký post v Londýně. Satan je však ve střehu a se svým synkem Damienem (Seamus Davey-Fitzpatrick) má veliké plány. Jako první musí ustoupit mladá chůva, aby byla nahrazena oddanou satanistkou paní Baylockovou (Mia Farrowová), jež nejlépe dohlédne na výchovu pětiletého Antikrista. A podivná neštěstí, vedoucí k přesvědčení, že Damien není jen zrovna obyčejný chlapec, náhle neberou konce…

Irský režisér John Moore se za svou krátkou filmovou dráhu projevil jako specialista hned ve třech směrech. Ani jedna z jeho pověstí však jeho kariéře příliš neprospívá. Moore se pomaloučku stává odborníkem na remaky – ani jeho předchozí snímek, dobrodružný Let Fénixe (2004; v ČR se nedostal dál než na DVD...), ani Satan přichází samotný, který navazuje na třicet let starou hororovou klasiku, nemají naději přiblížit se kvalitám originálního titulu. Obzvláště, použije-li takováto předělávka původní scénář takřka bezezbytku, a přitom jej oživuje výhradně „nezbytnou“ aktualizací v podobě rámování příběhu nedávnými katastrofami. Druhou z Mooreových specializací zdá se být filmování v České republice a na Slovensku. Po válečném dramatu Za nepřátelskou linií (2001) v našich končinách realizoval už svůj druhý snímek. A ať se nám to líbí, nebo ne, valnou většinu hollywoodských produktů natočených v Česku provází nejen rozpočtová, ale i filmařská láce. Kouzlem nechtěného navíc na českého diváka musí působit snahy vydávat pražské Národní divadlo za nemocnici či situování vypjatých scén ke Karlovu mostu.

Třetí a poslední z pověstí Johna Moorea odkazuje k jeho původní profesi režiséra reklam a videoklipů. Svého nadání pro filmovou zkratku dovede takřka mistrně použít k poutavému statickému záběru, jemuž dominuje hra světla a stínu a často ho ozvláštňuje netradiční kompozice. S tím však Moore na ploše celovečerního filmu samozřejmě nevystačí, a tak přichází-li chvíle, aby děj rozhýbal, jeho snažení vyznívá přinejlepším fádně. Namísto pracného budování napětí se raději uchýlí ke klasickým lekačkám, při nichž nebezpečí náhle vybafne zpoza rohu a divák se po vzoru mistra Beana chytá za srdce. To je však po čertech málo na horor, který by měl těžit z nejistot hrdinů, kteří možná právě stanuli proti nadpozemskému Zlu, možná se o ně „pouze“ pokouší paranoia ruku v ruce s nervovým zhroucením.

K napjaté atmosféře příliš nepřispívají ani výkony nadmíru hvězdného hereckého obsazení. Liev Schreiber si tentokrát vybírá jednu ze svých slabších chvilek, když se po plátně potuluje s tu mdlým, tu zase nevěřícným výrazem ve tváři. Richard Thorn je v jeho podání váhavým střelcem, kterého k akci nepřiměje ani podivná smrt vlastní manželky. Její představitelka Julia Stilesová se poprvé objevuje v mateřské roli, podmračené teenagerky naštvané na svět jí však svědčily o poznání lépe než úloha zprvu ustarané a posléze ustrašené paní domu. Náznak hrdinskosti tak s sebou překvapivě přináší David Thewlis jako fotograf Jennings. Tento herec smutné postavy alespoň na několik minut vnese na plátno oživení a přestože svým uměním zrovna neplýtvá, ze srovnání se Schreiberem vychází s jednoznačnou převahou. Hereckou osobností číslo jedna však je Mia Farrowová. A to nejen podle jména. Její chůva Baylocková nabízí tvář elegantní dámy v letech, stejně jako démonickou služebnici, slepě plnící příkazy svého nadpozemského pána. A obé zvládá s grácií hvězdy s velkým H. Ostatní herci, a to včetně věhlasného Michaela Gambona i Peta Postlethwaita, navždy odsouzeného k úlohám vedlejším, jsou zde pouze k popostrkávání váhajících hrdinů.

Z výsledného díla není zcela patrné, komu je snímek vlastně určen. Fanouškům původní série může jedině zošklivit požitek z originálu a ukázat jim, jak vypadá někdejší představitel malého Damiena Harvey Stephens dnes. (Po třiceti letech se totiž na plátna vrátil v malé roličce bulvárního novináře.) Mladému divákovi navyklému na moderní technohorory typu Saw: Hra o přežití (2004) či Kruh (2002) může být Satan přichází pouze k smíchu. A nové ovečky do řad křesťanů či dokonce mezi satanisty tento film taky asi nepřivábí…

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce