Rozervaná objetí

28. 8. 2009 - 15:10 | Téma | red

Rozervaná objetí zdroj: tisková zpráva

Začíná to zrnitými záběry hledáčku kamery na Penélope Cruzovou a jejího hereckého partnera, jak se připravují na natáčení filmové scény

Začíná to zrnitými záběry hledáčku kamery na Penélope Cruzovou a jejího hereckého partnera, jak se připravují na natáčení filmové scény. Režisér Almodóvar tvrdí, že jsou to záběry ze skutečné zkoušky a že herci nevěděli, že jsou filmováni. Takže pokud máte etické problémy se zneužitím herců a filmového natáčení, film pro vás není. Také není pro vás, pokud hledáte logické vysvětlení děje (konec příběhu je dost neuvěřitelný) nebo jednoduchou zápletku. Ale pokud obdivujete Almodóvarův styl, zavilé a překvapivé dějové zvraty, které jsou pouze doplňkem už tak složitého příběhu v různých časových polohách, či propojení filmu ve filmu s melodramatickou pomstou a láskou, budete spokojeni.

Bývalý filmový režisér Matelo Blanco (Lluís Homar) oslepl po ošklivé autonehodě a přestal režírovat. Změnil si jméno na Harry Caine a začal psát scénáře. Pomáhá mu jeho bývalá produkční Judit (Blanca Portillová), jejíž syn Diego (Tamar Novas) touží po spolupráci s Mateem. Začnou spolu psát upíří komedii a spřátelí se. Přijde zpráva, že zemřel Ernesto Martel (José Luis Goméz), který kdysi produkoval film Děvčata se zavazadly, který Mateo režíroval. Pak se objeví mladý muž, který si říká Ray X (Ruben Ochandiano), a žádá Matea o pomoc s psaním pomstychtivého scénáře o lhostejném otci. Ukáže se, že jeho tatínkem byl Ernesto Martel. A Diego má nehodu.

Vrátíme se do do roku 1992, kdy se Ernesto Martel zamiloval do své sekretářky Leny (Penélope Cruzová), která toužila stát se herečkou (scéna, v níž to přiznává, je jedna z nepěknějších v celém filmu). Když se Lena objeví na konkurzu pro Děvčata se zavadly, zamiluje se do ní také Mateo. Žárlící Martel využívá svého syna Ernesta Juniora, který aféru mezi Lenou a Mateem natáčí pod záminkou tvorby „filmu o filmu“ a také propadne Mateovu kouzlu.

Pokud se už cítíte poněkud zmateni, pak vězte, že tohle je pouze jakási hlavní kostra. Než se to všechno rozvine a zavine, budete překvapeni mnohem víc.

Je tu brutální komično („Nemohu opustit Ernesta, slíbil mi, že tě nechá režírovat film, jak chceš“, praví Lena), je tu milenecký rozhovor odčítaný ze rtů v lhostejném monologu, stylové prvky filmu noire s podhledy, nadhledy, úhly a detaily téměř klaustrofobických postarších filmů. Schodiště hrůz (vzpomeňme na Ingrid Bergmanovou, hledící do haly vlastního domu, klíč v ruce..), která připomínají scény z Polibku smrti. Najdeme tu filmové připomínky od Rosselliniho Cesty po Itálii po Hitchcockovo Vertigo a mnoho jiných. Nicméně Madrid jaksi vůbec nepřipomíná černobíle vyšisovaný Sunset Boulevard. Je tu spousta mocných a silných barev. Druhá polovina filmu s děje na ostrově Lanzarote. Otevřená krajina pobřeží se pojí s romatickým melodramatem a klipem z minulosti do žánrově něčeho úplně jiného. Natočené je to krásně, bohatě a zajímavě, ale stylově se to zmítá mezi žánry.

Almodóvar je pro Penélope Cruzovou tím, čím byl pro Miu Farrowovou Woody Allen nebo Tom Cruise pro Nicole Kidmanovou. Cruzová tady hraje Lenu i dvě prokladné postavy v Děvčatech se zavazadly Magdalenu a Pinu. Není to lehké: Lena je někde mezi nešťastnou vězenkyní bohatého manžela, kterého ulovila, ale který si také ponechal kontrolu nad jejím životem, což nebyla část původního plánu. K tomu dodejte dvě filmové role ve filmu připomínajícím Ženy na pokraji nervového zhroucení, spoustu paruk a kostýmů. Nevím, kdo je z toho všeho více zmaten: herečka nebo divák? Almodóvar je zamilován do obrazových proměn Penélopy, což je hezké pro kameru, ale nepomáhá jí to. Nakonec vzniká pochopitelně odlidštěný výkon. Stejně jako zůstává Mateo tváří v tvář tragediím stoicky klidný.Je tu mnoho drobných rolí, některé s krásně kousavými dialogy, ale bez většího dopadu na hlavní příběh.

Doporučuji dívat se na to jako na vizuální mozaiku. Takový pohled je uspokojující a nebudou vás trápit otázky, zda to či ono opravdu lze v dnešní době utajit nebo kdo vlastně cítí co, proč a kdy.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce