V roce 2000 natočil David Twohy, zkušený hollywoodský scenárista (Uprchlík, Vodní svět) a režisér dvou průměrných sci-fi filmů (Invaze s Charliem Sheenem byla uvedena na videu i u nás), relativně nízkorozpočtový, o to však úspěšnější sci-fi horor Černočerná tma. Oblibě filmu nebylo nijak na škodu, že příběh byl více než inspirovaný Cameronovými Vetřelci. Film o vesmírné lodi, která ztroskotala na pouštní planetě, kde řádí vraždící monstra, semohl pochlubit zajímavým vizuálním ztvárněním a hlavně Vinem Dieselem v jeho první hlavní roli. Nihilistický zabiják Riddick, který má speciálně upravené oči pro noční vidění, katapultoval Diesela do sféry akčních hvězd a předurčil jeho charismatický typ. Režisér Twohy se ještě během natáčení rozhodl přepsat scénář; původně měl totiž Riddick na konci zemřít. Tvůrci však pochopili, že by se postava mohla hodit pro případné pokračování. Úvahy o něm jen zesílily po nečekaně velkém úspěchu filmu. Vzniknout má nakonec ne pouze jedno pokračování, ale celá trilogie (v případě, že bude první, nyní uváděný Riddick, úspěšný).
Děj navazuje volně na předchozí snímek. Pět let po osvobození ze zajetí a po útěku z pouštní planety se Riddick, na nějž je vypsaná odměna v řadě planetárních systémů, skrýval na téměř pustém ledovém světě. Útok lovců lidí ho však přiměje vyhledat muže, který si lovce zaplatil. Není jím nikdo jiný než Imám, kterého Riddick před lety zachránil ze smrtelného nebezpečí. Imám potřebuje Riddicka živého a zdravého, na jeho planetu Helion Prime totiž brzy zaútočí nelítostní Smrtivládci. Tato krutá rasa pod vedením Lorda Vůdce ničí vše, co se jim nemíní podrobit. Vyslankyně rasy Elementálů (Judi Denchová) ale připomene dávné proroctví, že současného Lorda Vládce může porazit rodilý Fúrian. Tím by mohl být právě Riddick, který má všakdost starostí sám se sebou. Po dalším únosu se totiž ocitá v jednomz nejjhorších vězení v celém vesmíru a setkává se tu s dívkou jménem Jack (nyní Kyra), které kdysi zachránil život...
Režisér a scenárista Twohy by rád vybudoval vlastní vesmír s originální mytologií, která by se mohla rovnal Tolkienově Středozemi či galaktickým Lucasovým Hvězdným válkám. Do své vize včleňuje řadu planet, ras a kultur. Nezdá se však, že by se jednalo o stejně životaschopný celek, jaký vytvořili Twohyho předchůdci. Svým scénářem si navíc řadu motivů z těchto sérií vypůjčil (a nejen z nich). Čistokrevné zlo v podobě Smrtivládců připomene kompilát Sauronovy armády z Pána prstenů se startrekovskými Borgy. Snímek Riddick: kronika temna se navíc - na rozdíl od sci-fi Černočerná tma - značně blíží k žánru fantasy. To by samo o sobě nevadilo, jak je patrné právě z příkladu Hvězdných válek. „Riddickův vesmír" však postrádá vlastní osobitý styl, vše je vypůjčené (viz barokně opulentní podoba ústřední lodi Smrtivládců). Kde zůstala strohá stylovost Černočerné tmy? Po jejím zhlédnutí totiž tento svět, o němž jsme toho zatím ještě moc nevěděli a mohli se pouze domýšlet, vypadal mnohem zajímavěji, než když nám byl nyní představen v plné parádě. Potěšit mohou jen drobnosti, například Riddickova spřízněnost s kvelačnými "šupinatými vlkodlaky" - zápasu mezi nimi zabrání podoba očí.
Pozici velkého filmového spektáklu nelze snímku Riddick: kronika temna přisoudit se zcela klidným svědomím. Velké peníze jsou na jeho rozmáchlé epičnosti vidět, přesto ale z řady scén trčí umělost a kašírovanost a tato těžkopádná stylizace je místy dokonána nepřehledným střihem, často i v akčních scénách.
Vin Diesel si však úspěšně zopakoval roli vlka samotáře, jehož nedovede rozhodit žádný soupeř. V duchu rovnosti mezi mužem a ženou se k němu navíc přidává také Alexa Davalosová v roli Kyry. Nostalgicky pohlédneme i na – tentokrát prostovousého - Karla Urbana (před časem byl Éomerem v Pánovi prstenů), Thandie Newtonovou (hrála v M:I-2) a především na hereckou legendu Judi Dechovou. Ta zde má úlohu, jakou zastávala v Pánovi prstenů Cate Blanchettová – je z ní pouhá vypravěčka legend a proroctví, byť se při nich může vznášet a rozplývat v "nehmotno".
Ve srovnání s Hvězdnými válkami musím snímek přirovnat hlavně k druhé epizodě této ságy. S filmem Klony útočí má totiž Riddick: kronika temna mnoho společného: nejen obdobné barevné ladění či rozsáhlé zástupy pochodujících vojáků, ale i neustálé cestování od jedné planety ke druhé. Více než stomilionový rozpočet snímku se rozplynul právě v těchto scénách a je otázka, zda se dalších kapitol Riddickových osudů dočkáme. Je myslím škoda této do značné miry promarněné šance. Na vznik po všech stránkách vydařené vesmírné sci-fi si tedy budeme muset ještě nějaký čas počkat.