Režisér Polanski může cestovat jen do vybraných zemí

15. 7. 2010 - 7:59 | Téma | red

Režisér Polanski může cestovat jen do vybraných zemí zdroj: tisková zpráva

Filmový režisér Roman Polanski se zřejmě bude moci podívat na červený koberec festivalu ve francouzském Cannes, na festival v Benátkách nebo dokonce předávání Oscarů si však bude muset nechat zajít chuť. Napsala o tom agentura AP. V pondělí rozhodla švýcarská justice, že Polanského nevydá do USA, kde má být souzen za pohlavní styk s nezletilou dívkou, a propustila jej z domácího vězení.

Na šestasedmdesátiletého režiséra je i po "osvobozujícím" švýcarském rozhodnutí vydán mezinárodní zatykač, který je platný ve 188 státech světa. Američané dali najevo, že se zatykač nechystají zrušit a budou dál usilovat o spravedlnost.

Podle AP je tak Polanski v bezpečí pouze v rodném Polsku, ve Francii, kde dlouhodobě žije, protože ta své občany nevydává, a díky pondělnímu rozhodnutí též ve Švýcarsku.

Polanski před svým loňským zatčením ve Švýcarsku cestoval celkem volně po Evropě, svůj poslední snímek Muž ve stínu například natočil v Německu. Většina evropských zemí má však s USA dohody o vzájemném vydávání osob, na které byl vydán zatykač.

Itálie vydává do USA každého, kdo má problém s americkými soudy, výjimkou jsou pouze ti, kterým by hrozila poprava. To není Polanského případ, takže benátský filmový festival bude muset oscarový režisér oželet.

Rovněž Velká Británie se nechala slyšet, že má se Spojenými státy extradiční smlouvu, a kdyby Polanski do země přijel, musela by ji použít. Německo má rovněž smlouvu s USA, mluvčí ministerstva spravedlnosti však AP řekl, že by Polanského pravděpodobně nevydali, protože není na německém seznamu hledaných osob. Podobně se vyjádřili i úředníci v Rakousku.

Ve Švýcarsku má nyní Polanski bezpečí před americkými soudy dokonce garantované vládou, obecný názor však režisérovi podle posledních vyjádření novin úplně nepřeje.

"Kdyby hlavní postava tohoto dramatu nebyl Roman Polanski, ale neznámý amatérský herec, stál by nyní před americkým soudem," napsal švýcarský deník Neue Luzerner Zeitung.

Muž ve stínu, the Ghost Writer, Ewan McGregor, Kim Cattrall

"Případ byl důkazem toho, že když jsou ve hře vyšší zájmy, ne všichni jsou si před zákonem rovni," napsal respektovaný curyšský list Neue Zuercher Zeitung. "Někteří jsou si rovnější," dodal ironicky deník.

Polanského právníci po jeho propuštění z domácího vězení vydali prohlášení, ve kterém požadují prověření důvodu, proč americké úřady nedodaly Švýcarsku požadované důkazy ke 33 let starému případu. Podle názoru režisérových obhájců by tyto materiály tak jako tak podkopaly žádost o jeho vydání do USA.

Polanski měl v roce 1977 v USA pohlavní styk s nezletilou dívkou, což je zde považováno za trestný čin. K činu se přiznal, ale ještě před koncem soudu ze země utekl. Loni v září byl zatčen ve Švýcarsku, několik týdnů strávil ve vazbě a až do svého pondělního propuštění čekal v domácím vězení na rozhodnutí o svém vydání do USA.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

Oscarový režisér Guillermo del Toro se vrací a zase to bude o monstrech, jen o těch trochu jiných.
Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

V novém sci-fi dramatu Finch půjde o odhodlání titulního Finche (Hanks), jednoho z posledních lidí na světě, najít nového páníčka pro svého psa Goodyear.
Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.