Recenze: žraločí jízda Meg 2: Příkop

8. 8. 2023 - 16:44 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: žraločí jízda Meg 2: Příkop zdroj: Foto: Warner Bros. Pictures

Akční superstar a králové oceánů z pravěku si dali druhé kolo. Je větší drsňák Jason Statham, nebo megalodon?

Před několika lety se Jason Statham v jednom rozhovoru vyjádřil v tom smyslu, že asi nikdy nebude hrát superhrdinu. Neláká ho to a nelíbí se mu, že tyhle postavy jsou strašně silné a mocné proto, že vymyslely nějaké superbrnění nebo to jsou bohové. On prý dává přednost hrdinům, co si to všechno odmakali v posilovně a při rvačkách a dává přednost akčním rolím, které jsou alespoň trošku ukotvené v realitě. Takže když se před pár lety porval s jedním pravěkým žralokem, teď si vyšlápne rovnou na tři. A přidá k tomu chobotnici.

zdroj: Vertical Entertainment

První MEG z roku 2018 byl nečekaný hit, který uspěl hlavně v Asii. Parta vědců zjistila, že hluboko v moři pořád ještě existuje pravěký život a bohužel se jim povedlo jednoho jeho zástupce dostat i do našeho světa, takže nějakých dvacet metrů dlouhý megalodon začal žrát všechno, co se mu postavilo do cesty a zlikvidovat ho mohl až Jason Statham. Ačkoliv i do dvojky investoval Hollywood, účetní si moc dobře spočítali, že pšenka jim pokvete především v Číně a rozhodli se pro trošku jiný přístup než minule. Nechci teď tvrdit, že by MEG byl realistický thriller nebo něco takového, to vůbec, ale přeci jenom se alespoň trošku pokoušel brát vážně a hrát na seriózní notu. Tentokrát se na tyhle věci zvysoka kašle.

meg 2 1 zdroj: Zdroj: Warner Bros. Pictures

Bývalý záchranář a potápěč Jonas Taylor se proměnil v eko Jamese Bonda a zároveň pracuje pro čínského miliardáře, jenž pátrá po tajemstvích oceánů a jako koníčka si chová jednu megalodoní samici. A všem tvrdí, že ho nesežere, protože ji vycvičil… no budiž. Problémy ovšem čekají jinde. Jonas, jeho zaměstnavatel a tým vědců, jehož většina členů se nedožije půlky filmu, se totiž rozhodli opět sestoupit na dno moře a bohužel došlo ke katastrofě. Nejen že se jim rozbily jejich ponorky, ale objevili tu podivnou továrnu a zjistili, že kdosi tu nezodpovědně těží drahé kovy a dráždí tím místní ekosystém. Takže není žádné překvapení, že místní ekosystém se naštve a megalodoni si to spolu s chobotnicí vyrazí opět vyřídit s lidmi.

meg 2 2 zdroj: Zdroj: Warner Bros. Pictures

Tentokrát jde víceméně o to samé, co minule, jen se tu hraje podle sequelových pravidel, tudíž je všeho víc. Za kameru se ovšem nepostavil zkušený řemeslní Jon Turteltaub, nýbrž Ben Wheatley, autor malých, avšak hodně zajímavých hororů, který dostal šanci zkusit si na vlastní kůži Hollywood. Respektive Čínu, protože – já vím, že se opakuji, ale tady je nutné to připomenout – především pro Čínu byl Meg 2: Příkop natočený. Co to znamená? Ve zkratce to, že jde o opravdu hodně přestřelený film. Ve všech směrech.

meg 2 3 zdroj: Zdroj: Warner Bros. Pictures

Wheatley se nedrží zkrátka a tam, kde se jednička alespoň chvílemi tvářila vážně a dramaticky, tam on jako režisér sype jeden trhlý nápad za druhým. Procházka po dně oceánu, kde strávíme víc času, než byste možná hádali, by ráda připomněla Avatara. Všechno je barevné, všude plují potvory a potvůrky různých tvarů a velikostí a nikdo se nad tím moc nepozastavuje. Hlavně, že se toho na plátně děje hodně. To samé platí i o akci, když se vypluje nad hladinu. Víc potvor by mělo znamenat i víc masakr, jenže pořád se bohužel musíme držet ratingu PG-13, takže na krev nedojde. A i když Wheatleymu akce docela jde, právě v poslední třetině se jeho Meg 2 stává trošku problematickým.

meg 2 4 zdroj: Zdroj: Warner Bros. Pictures

Asijští diváci mají… řekněme dost odlišný smysl pro humor než ti západní, takže nejen že tu dostáváme „všeho víc a nezáleží na tom, že to občas vypadá docela hnusně“, ale veškerá přepálená akce je doprovázena dětinským humorem. Postavy jsou navíc zoufale černobílé. Kdo je hodný, je hodný absolutně, kdo zlý, ten by byl ochotný prodat svoje rodiče do Severní Korei za pytlík hašlerek. A pak by ještě házel papírky od bonbónů na zem. Finále celkově připomíná to nejdivočejší ze série Rychle a zběsile, bohužel ne až tak atraktivně natočené, jen podobně šíleně pitomé. Problém? Ne nutně, jen prostě musíte být připraveni na to, že Meg 2 je blbý, nestydí se za to a pokud se na něj naladíte, můžete si ho užít.

meg 2 5 zdroj: Zdroj: Warner Bros. Pictures

Mně se to povedlo tak nějak napůl. Fakt, že postavy skutečně nejsou zajímavé, že se to ve finále celé změní v jeden megabordel plný žraloků, chobotnic a dalších potvor a že to nevypadá bůhvíjak dobře (ale ani bůhvíjak špatně) dělá z Mega průměrný letní výplach, u kterého lze ty dvě hodiny strávit, ládovat se popcornem a nechat odpočívat mozek. Nic ambicióznějšího tvůrci asi neplánovali, takže je nakonec na vás, jestli vám blbý, i když vcelku zábavný film stačí.

Zdroje: vlastní