Klip, který byl k Rodriguezově a Millerově Sin City nedávno vydán, není už kvůli své délce (6.30 min) upoutávkou v pravém slova smyslu. Jde o ukázku, která doprovázela prezentaci filmu na letošním Comic Conu v San Diegu.
Od prvního momentu zaujme Sin City svou ostře černobílou stylizací, tak charakteristickou pro Millerovy komiksy, jež zas pro změnu vychází z tradic filmového žánru noir. Rodriguez ještě přidal stylizaci scénickou, která Sin City rozhodně svědčí.

Pokud takhle silné věty trousí literární hrdina, je to zcela jiná káva, než když k nim máme i popisný obrázek (ano, dívka se klepe jak osika). Vysoká hustota silných vět zpomaluje tempo klipu, které kvůli absenci srozumitelného příběhu stojí na Millerových pekelně stoických pointách.
Problematické je i využití původních Millerových kreseb. Doufám, že jde jen o upoutávkový efekt, neboť strhující grafika funguje stejně, jako zmíněná literární gymnastika. Na to, aby byla zajímavá, je vidět příliš dlouho, a tak působí jen jako zdržující ujištění, že Rodriguez umí vybudovat stejné kulisy, jako Miller.

Vizuálně brilantní, herecky úžasné, hudebně svůdné. Jen doufám, že Rodriguezovi (kromě scénáře a režie i kamera, hudba a střih) bude fungovat i děj. Pak bychom mohli být svědky fenoménu srovnatelného s Pulp Fiction.

Hvězdou tohoto dramatu je fešně ostříhaná Nicole Kidman, představitelka Anny. Její bledou tvář a pohublou figuru zasadil režisér Jonathan Glazer (Sexy bestie /Sexy Beast) do tak chladného rostředí a studených interiérů, až z toho brní zuby.
Poté, co se Anně podaří překonat smutek ze ztráty manžela Seana, zasnubuje se s Josephem (výhružný Danny Huston). Vzápětí se jí do cesty připlete desetiletý kluk (Cameron Bright), který o sobě tvrdí, že je Sean.
Děj sám o sobě mi připadá poněkud triviální – přechytřelých tajemných dětí je na můj vkus v poslední době nějak moc (sám Bright hrál v podobném Godsend). Za scénářem kromě Glazera sice stojí i francouzský matador Jean-Claude Carrière, ale jeho nejlepší roky jsou zřejmě dávno pryč (Plechový bubínek /Die Blechtrommel, Taking Off, Kráska dne /La belle de jour).
Sama upoutávka Birth je oproti svým kolegyním zajímavá tím, jak v zhruba polovině pomocí jediného střihu dramaticky exploduje: to když hra smyčcového tria mistrně přebere a zároveň zesílí moment reminiscence Seanova úmrtí.

Undertow vzbuzuje zájem spíše jako film, nikoli jako foršpan. Jde o třetí film nadaného Davida Gordona Greena. I v Karlových Varech byla k vidění jeho obrazově nádherná dětská story George Washington, či pozdější dramatický příběh mladých milenců v All the Real Girls.
Undertow je rodinné drama, které se odehrává na americkém Jihu: otce dvou synů přijede navštívit jeho zločinný bratr, který se cítí být ukřivděn a touží po pomstě. V hlavní roli se objevuje mladý Jamie Bell, známý z britského dramatu Billy Elliot.
Upoutávka k Undertow je velmi konvenčním zbožím, a to včetně vypravěče, který dává rutinérský akcent na „PŘÍBĚH“ a „RODINU“. Divák tak v případě Undertow paradoxně musí tato hesla přehlížet a číst mezi řádky… a v esteticky povznášející zážitek doufat spíše na základě dojmu z Greenových syrových obrazů, či podařeného plakátu.