A ukázalo se, že s trochou snahy by mohl být i úspěšným režisérem.
Jeho první celovečerní kousek, který se točil okolo muže, jenž ztroskotal v ledové pustině a pokouší se přežít a najít civilizaci, si vystačil s mrazivou atmosférou, pomalým tempem a Madsem Mikkelsenem v hlavní roli. Penna v něm nikam nespěchal a vsadil spíš na realističnost než na snahu budovat napětí za každou cenu. A sklidil za to docela dost pochval.
Takže si logicky řekl, že u svého druhého filmu se zkusí posunout trošku dál, zároveň však ne o tolik, aby se dostal na neprobádané území. Utajený pasažér se tedy odehrává ve vesmíru, je v něm víc hrdinů, ale do značné míry chce být velmi podobným snímkem jako Arctic. A paradoxně právě to může být největší problém.
V Utajeném pasažérovi se podíváme na palubu vesmírné lodi, která míří na dvouletou misi k Marsu. Zkušená velitelka výpravy Marina, biolog David a mladá a možná trochu idealistická doktorka Zoe jsou připravení na všechno, nebo jsou o tom alespoň přesvědčeni. Přesto je jedna nepříjemnost malinko překvapí. Když opustí Zemi, zjistí, že k Marsu neletí jen oni tři, ale i inženýr Michael, jenž se shodou kuriózních náhod zapomněl na palubě před startem.
Po počátečním šoku a zjištění, že se nemohou vrátit a vysadit ho doma, se se situací smiřují a Michael navíc není žádný hňup, takže je ochotný a schopný pomoci se spoustou věcí. Ono to nějak půjde… jenže nepůjde. Čtyři lidi jsou zkrátka moc, loď se navíc poškodila a jednoduchou matematikou si hrdinové spočítají, že na cestu k Marsu nemají dost kyslíku. Pokud budou čtyři, udusí se, než dorazí na místo. Ve třech by to ovšem zvládnout mohli…
Jakoby si Penna připravil karty pro pořádně drsnou hru. Tři místa, čtyři lidi, uzavřený prostor… a může začít masakr. Jenomže on nezačne. Ačkoliv si zápletka říká o béčkové zpracování, vyhrocenou atmosféru a scény, kdy někomu jednoduše rupne v kouli a začne se šroubovákem nahánět kolegy po kabině, k ničemu z toho nedojde. Což je podle mého názoru docela fajn. Penna se totiž rozhodl, stejně jako v Arctic, pracovat s hrdiny, kteří nemají v hlavě úplně vymleto. Konec konců jsou to astronauti, vědecká elita a lidé schopní poprat se s těmi nejhoršími situacemi. Takže místo laciné akce se tu spíš sedí, povídá a vymýšlí, jak situaci vyřešit. Utajený pasažér ani po odhalení, že hrdinům hrozí smrt, nijak zvlášť nezrychlí a pokouší se zůstat především inteligentní a uvěřitelnou podívanou.
To samozřejmě neznamená, že k napětí nedojde, jen je jaksi… jaksi nefilmové. Vrchol akce tu představuje šplhání ve skafandru ve vzduchoprázdnu, a i to Penna natočil takovým způsobem, že akční jízdu opravdu nepřipomíná a ani se o to nesnaží. Veškeré napětí tu spíš bublá pod povrchem a mnohem větší nebezpečí, než samotný strach o život tu je možnost, že jednoduše dojdou nápady, jak zoufalou situaci vyřešit. Čtveřice hrdinů tu od začátku stojí především před těžkým morálním rozhodnutím a přistupuje k němu pragmaticky a prakticky.
Přesto je však sázka na realističtější přístup ukazuje být i hlavním problémem Utajeného pasažéra. To, že Penna a jeho hrdinové nikam nespěchají a problémy se pokoušejí řešit bez emocionálních výlevů, se z filmu stává poměrně chladná podívaná. A taky trošku nudná. Čtveřice herců se sice snaží a není jim co vytknout a interiéry jejich plavidla působí nepříjemně stísněně.
zdroj: Netflix
I ty výpravy ven vypadají vcelku působivě, ale celkově se to rychle okouká a člověk si až začne přát, aby astronauti narazili na nějaký problém, který by byl řekněme vizuálně atraktivnější. Ona ta loď a pomalé vědecké debaty o možnostech řešení problémů nejsou tak nosné, jak když Mads Mikkelsen bojoval obklopený ledem a sněhem s krutým počasím a hladovým ledním medvědem.
Penna se pokoušel hrát stejnou hru jako posledně a docela se mu to i daří, jenomže si neuvědomil, že tentokrát nemá v ruce tak zajímavé karty. Jeho novinka je rozhodně fajn komorním thrillerem z atraktivního prostředí a s dobrými herci, ale občas se jednoduše táhne. A občas i docela dost. Režisérova pověst šikovného mladého filmaře určitě neutrpí, bylo by však fajn, kdyby se příště zkusil vydat už trošku jiným směrem. A nebál se při tom jít divákům malinko naproti, aby mu u Netflixu neklimbali.