Recenze: Krvavá nevěsta – tahle svatba se trochu zvrtla

27. 8. 2019 - 9:00 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Krvavá nevěsta – tahle svatba se trochu zvrtla zdroj: tisková zpráva

V hororové komedii Krvavá nevěsta se přesvědčíte, že než řeknete „ano“, není od věci trošku si proklepnout potenciální příbuzné.

Hororový žánr je skvělý v tom, kolik tváří má. Akční filmy mohou být o bojovém umění, střílení a podobně, ale horory? Tam je toho mnohem víc! Jednu chvíli jsou populární zabijáci jako Jason z Pátku třináctého nebo Freddy z Noční můry v Elm Street, pak se jede na démony, někdy se sází na krev a jindy na mysteriózno, potom si hollywoodští filmaři chvilku půjčují od Japonců a do hororového žánru můžou spadat jak ty nejlevnější braky, tak i oscarové klasiky jako Čelisti a Mlčení jehňátek. Tahle barvitost mě baví.

Bohužel jedna věc mě nebaví vůbec, a to jsou duchařiny. Těch jsou v poslední době plná kina a já se přiznám, že se na ně nemůžu dívat. Jsou to možná děsivé filmy, ale nejsou zábavné a hororové filmy vždycky byly nebo podle mě měly být i o zábavě.

Teď naštěstí do kin přichází Krvavá nevěsta, která by mohla divákům, jimž stejně jako mně začínají lézt krkem všechny ty vraždící panenky a jeptišky, hororovou alternativou.

krvavá nevěsta 1 zdroj: tisková zpráva

Hlavní hrdinka Grace má těsně před svatbou a je trošku nervózní. Její vyvolený Alex ji sice miluje, ale pochází z rodiny, která je nechutně bohatá. Grace moc dobře ví, že část jejích budoucích příbuzných ji má sice ráda, na druhou stranu půlka z nich jí nemůže přijít na jméno. A doufá, že časem se všechno zlepší. Toho času však možná moc mít nebude.

Hned po svatbě totiž zjistí, že se musí zúčastnit rodinné tradice a zahrát si náhodně vylosovanou hru a v jejím případě by to měla být schovávaná. Grace se musí ukrýt v obřím domě a do rána ji nesmí nikdo najít, pak vyhraje. A když ji někdo najde? Tak prohraje. A nejspíš skončí na krchově. Její tchán, tchyně a další příbuzní vyráží Glace hledat a mají v rukou brokovnice a kuše.

krvavá nevěsta 2 zdroj: tisková zpráva

Proč? Protože musí mladou nevěstu obětovat při podivném rituálu dřív, než vyjde slunce, jinak je čeká něco strašlivého... Líbánky se tedy nekonají, nikdo ovšem netuší, že tahle sympatická nevěsta nehodlá jen nečinně čekat na smrt a udělá všechno pro to, aby si zachránila život. Poteče krev. A nebude jí málo.

Na první pohled může Krvavá nevěsta vypadat jako klasický horor o lovu na člověka. Jedna zdánlivě bezbranná oběť, parta ozbrojených magorů a uzavřený prostor (nebo někdy nekonečný les, na tom nakonec moc nezáleží). Tak to i do značné míry je, tvůrci však správně vytušili, že tohle téma je malinko okoukané a že diváci to vědí, takže se rozhodli svůj film opepřit trochou humoru. Ne takového toho svěrákovského a werichovského, ale pořádně krvavého a drsného.

V Krvavé nevěstě většina lidí přijde k úrazu proto, že hlavní zloduši jsou neschopní zabijáci. Jde o obyčejné lidi, kteří najednou musí vzít do ruky zbraň a jít někomu po krku a logicky jim to moc nejde. Nebo vy tušíte, jak se zachází s kuší? Grace je navíc ve svých pokusech o únik vcelku vynalézavá a pálí jí to, takže spousta střetů mezi hrdinkou a zloduchy obvykle dopadne tak, že to někdo ošklivě odskáče. A především proto, že lovci jsou neschopná pakáž.

krvavá nevěsta 3 zdroj: tisková zpráva

Krvavá nevěsta však nikdy nesklouzne do vyložené komedie, umně balancuje mezi humorem a hororem. Vyloženě děsivá je jen v několika scénách (návštěva stájí má dost atmosféru), ale nebojí se krve a nebojí se Grace pořádně zatopit. Ta se tak pomalu mění z nevěsty v krvavou a pološílenou, a především pekelně naštvanou ženskou, která se nebojí v boji o svůj život dělat občas docela drsné věci. Naneštěstí především sobě.

Krvavá nevěsta není typ filmu, v němž by se po pár hodinách teroru hrdinka proměnila v Ripleyovou, Grace chce pořád utéct, a i to stačí k tomu, abyste jí drželi palce a báli se o ni. Na druhou stranu pokud čekáte, že v půlce filmu se role lovce a oběti vymění, tak to tak úplně není. A vůbec to nevadí, Grace budete držet palce i tak, protože Samara Weaving je v hlavní roli vyloženě skvělá a neodolatelná.

Krvavá nevěsta možná není tak krvavá a krutá, jak slibuje název a stylový plakát, ale pořád jde o hodně nadprůměrnou hororovu zábavu opepřenou trošku drsnější legrací. Na rozdíl od spousty žánrové konkurence se nebere vážně, rychle uteče a na jejím konci jsem měl radost z toho, že mě tvůrci nechtěli jen děsit lacinými lekačkami a spíš se snažili, abych si to prostě užil celkově. Jak hrůzu, tak humor. Jak absurdity, tak sympatickou hrdinku. A vyšlo jim to. Krvavá nevěsta je neambiciózní, ale velmi fajn.