Recenze: Kořist – hororový napínák od mistrů žánru

18. 7. 2019 - 8:08 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Kořist – hororový napínák od mistrů žánru zdroj: tisková zpráva

Na Floridu se žene hurikán, ale vítr, voda a rozlámané stromy jsou jen začátek. Do ulic totiž vyrazili i aligátoři. A mají docela hlad.

Kultovní režisér Sam Raimi, jenž dal světu trilogii Evil Dead nebo Spider-Many s Tobeym Maguirem, se poslední dobou až nehezky fláká. Za kamerou stál naposledy před šesti lety u fantasy Mocný vládce Oz, naštěstí se to ale snaží kompenzovat jako producent.

A rád se občas vrací k hororovému žánru. Jeho Smrt ve tmě byla originální a vyklubal se z ní solidní hit, hlavně ale docela dobrý film, a zatímco se o jejím pokračování pořád jen mluví, Raimi to zkouší letos s dalším hororem. Takovým, který bude ideálně stát málo peněz, slušně vydělá a zároveň bude mít i nějaké ty kvality. To se jeho novince Kořist celkem povedlo, takže jako producent nejspíš může být spokojený, otázka ovšem je, jestli výsledek potěší i diváky.

korist1 zdroj: tisková zpráva

Kořist se odehrává na Floridě, kterou decimuje hurikán. Ulicemi se valí voda a všichni už odjeli do bezpečí, mladá Haley však míří přímo doprostřed zuřícího pekla. Už pár hodin se jí totiž neozývá táta a ona se bojí, že se mu něco stalo.

A taky stalo, i když ne to, z čeho měla Haley strach. Tátu najde ve starém rodinném domě ve sklepě. Je v bezvědomí, od krve a pokousaný. Od koho? To Haley zjistí dřív, než by se jí líbilo. Se stoupající vodou se totiž do sklepa dostali i dva aligátoři a dva lidští hrdinové tak mají problém navíc. Cesta ven ze sklepa a do bezpečí vede jen okolo zubatých potvor.

kořist 2 zdroj: tisková zpráva

Takže co? Přečkat hurikán a vydržet, než dorazí pomoc? To asi taky nepůjde, voda totiž stoupá a za pár hodin zatopí celý sklep. Haley a táta si tak musí vybrat, jestli se utopí, nebo jestli je sežerou čtyřmetrové potvory. Anebo jestli zkusí vymyslet, jak utéct.

Logicky si vyberou tu třetí věc, jinak by Kořist měla nějakých dvacet minut a asi by to nebyl moc zábavný film. A to utíkání je vcelku fajn. Přiznám se, že mám horory rád, ale současná vlna duchařin mě naprosto míjí, takže oceňuji, že do kin připlavali aligátoři. Kořist je ten typ hororu, který se až do konce pokouší udržet si vážnou tvář a nějaký humor nebo nadhled v něm člověk nenajde.

kořist 3 zdroj: tisková zpráva

Mně osobně to vyhovovalo, protože oba lidští hrdinové jsou sympatičtí a jejich jednání nepostrádá logiku. Vědí, že nemají co do činění s nějakým strojem na zabíjení, bytostí z jiného světa nebo takticky uvažujícím magorem. Aligátoři jsou pořád jen tupá zvířata poháněná instinktem a když člověk tuší, kde jsou, není tak těžké jim utéct nebo se jim vyhnout.

Veškeré pokusy obejít je, odlákat, zdrhnout jim nebo najít jinou cestu ze zatopeného sklepa tak dávají v rámci možností smysl. A navíc to celé funguje i v momentech, kdy si Haley s tátou začnou povídat, řeší staré bolístky a vůbec se chovají jako lidé. Člověk se o ně může alespoň chvilku bát a zároveň jim přeje, aby nějak vymysleli, jak si zachránit krk.

Režisér Alexandre Aja, který se proslavil krváky Hory mají oči a Noc s nabroušenou břitvou, tentokrát sází víc na atmosféru než na lekačky. Většinu času to funguje, a ačkoliv i tady dojde na nějaké to veselé filmové násilí (aligátoři umí člověka celkem pocuchat, Aja si spíš hraje s atmosférou. Umí ji parádně šponovat, dovede správně načasovat lekačku i vymyslet perfektně gradující scénu. První hodinu se Kořist dovede dostat člověku pod kůži a je to hodně fajn děsivá podívaná.

kořist 4 zdroj: tisková zpráva

Jediný opravdu velký problém je tak závěr. Jako by si tvůrci řekli, že držet dva hrdiny ve sklepě, kde se ukrývají velcí a hladoví aligátoři, nemusí divákům stačit. Jakmile se tedy Haley s taťkou dostanou ven, zjistí, že situace pořád není růžové, protože v ulicích plných vody se schovává aligátorů mnohem víc. Kořist se pak mění z komorního klaustrofobického hororu skoro až v akční brak, v němž se hlavní hrdinka pokusí uplavat před desítkou potvor a s každou další minutou se tu dějí absurdnější věci.

Nechápejte mě špatně, pořád je to zábava, jen o dost jiná než před tím a bohužel mám pocit, že přístup „malý horor“ a „malý akčňák, co chce vypadat jako velký“ se úplně nepřekrývají. Jako kdyby měl někdo pocit, že divákům nenabídne dost, když se to na konci pořádně nerozjede.

Celkově je však Kořist fajn napínák a dlouho jsem váhal mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. Jde o krátký film, takže je doslova napěchovaný napětím a akcí. Má fajn herce, postavy, které vám nebudou úplně ukradené, obstojné triky a dobře vypadá. Ale i když si odmyslím závěr, který šel trochu jinou cestou, než by se mi líbilo, jde vlastně pořád jen o béčko s hladovými aligátory. Ovšem pokud s tím nemáte problém, klidně si tu čtvrtou hvězdičku přihoďte.