Letošní rok fanouškům komiksovek moc radost neudělal. Třetí Strážci Galaxie se sice zvládli rozloučit víc než důstojně, ale třetí Ant-Man nebo Flash rozhodně nebyly dobré filmy. V případě toho druhého by se možná dalo rovnou mluvit o ostudě. Teď do kin míří Blue Beetle, superhrdina, jenž není na stránkách komiksů žádná hvězda.
Na plátně debutuje, nejsou u toho ani známí herci, ani zkušený režisér a upoutávky rozhodně nezvládly film prodat jako něco, co člověk musí vidět ideálně hned první den. Zkrátka očekávání nebyla z největších. Občas ovšem dovede Hollywood fandům nachystat příjemné překvapení.
zdroj: Vertical Entertainment
Blue Beetle se točí okolo Jaimeho Reyese, sympatického mladíka, jenž právě dodělal školu a vrací se do rodného města. A zjišťuje, že věci nejsou takové, jak si pamatoval. Jeho rodina se nejspíš bude muset vystěhovat z domu, peníze nejsou a o pořádnou práci taky nemůže zavadit. Jenže pak si ho vybere Skarab, podivný mimozemský artefakt, který se rozhodl, že právě Jaime je ideálním materiálem pro superhrdinu.
Ať už se mu chce, nebo nechce. Skarab se spojil s jeho tělem a díky tomu má teď Jaime prakticky nezničitelný oblek, nekonečný arzenál zbraní a umí i létat. Na kariéru vedle Supermana a Batmana to však pořád nevidí, obleku by se nejradši zbavil, jenže o Skaraba stojí i Victoria Kord, šéfová mocné společnosti s armádou zabijáků.
A když se kvůli ní octne v ohrožení Jaimeho rodina, konečně si uvědomí, že před svým osudem hrdiny utéct nemůže.
Blue Beetle vypadá jako film, který by mohl být patnáct let starý. Nemám teď na mysli triky, spíš styl a způsob vyprávění. V jednu chvíli novinka od DC připomene Iron Mana, za což logicky může bojový oblek a snaha Jaimeho trošku se s ním naučit zacházet a pokud možno u toho nikoho nezabít, ale i korporátní prostředí jako hlavní zloduch. I tady jde o boj o moc, kde zlo reprezentuje cynická firma, a i tentokrát si to na konci rozdá hrdina s protivníkem, který je podobný, jen mnohem větší a silnější.
Zároveň režisér Angel Manuel Soto očividně a poctivě nakoukával i Spider-Many od Sama Raimiho. Z nich si vyzobal podzápletku s rodinou, uvěřitelně nehrdinského hrdinu váhajícího, jak využít své nové schopnosti a do jisté míry i vizuální stránku.
Město, v němž se Blue Beetle odehrává, je nápaditě barevné, plné neonů, světýlek, obřích mrakodrapů a hezkých věcí, které lze efektně (ale s ohledem na bezpečnost kolemjdoucích) rozmlátit na kusy. Krom samotného finále, kdy se přesuneme na trošku temnější místa, jde o audioviuzuálně dost veselou podívanou. A vzhledem k práci se samotným Jaimem a jeho svéráznou famílií je evidentní, že cílem tvůrců bylo natočit nenáročnou podívanou postavenou na ozkoušených principech, o níž by se dalo s lehkou nadsázkou říct, že působí až starosvětsky.
Jenže tahle jednoduchost dělá z Blue Beetla sympatickou podívanou. Vážně není třeba v každé komiksovce řešit mimozemské invaze, kosit armády a vyhazovat do vzduchu celá města.
Na druhou stranu uznávám, že jsem možná naivní a že na tenhle přístup došlo jednoduše proto, že rozpočet Blue Beetla není zrovna veliký a tohle blbnutí si zkrátka tvůrci nemohli dovolit. Což ovšem vede k další pozitivní věci.
Většina akce je nečekaně kontaktní a musí se do ní zapojit choreografové a kaskadéři. A i když se často odehrává zbytečně ve tmě a občas se příliš rychle střihne, klasická bitka je příjemným osvěžením oproti typickému digibordelu, který nejen že už se začíná zajídat, ale třeba v případě nedávného Flashe vedl k regulérní trapnosti.
Blue Beetle není žádná světoborná podívaná. Na dvě hodiny příjemně zabaví, má fajn postavy, solidní akční scény a hezky vypadá. Zvládá kombinovat napětí s akcí, servírovat ty správné rodinné hodnoty a používat prověřené nápady ze starších filmů.
Vlastně trochu zamrzí, že s ním jedna éra DC komiksů končí, protože skutečně vypadá jako něco, co mohlo přijít do kin v době, kdy se rozjížděl Iron Man a hrdinové se teprve představovali. A pravděpodobně by tam slavil větší úspěch než teď, kdy jsou lidé superhrdiny přejedeni.
Je velká škoda, že se jich pravděpodobně nikdy nedočkáme, protože DC a Warner Bros. si už sami podrazili nohy nekoncepčním plánováním superhrdinského vesmíru a začínají víceméně od znovu.