Recenze: Komiksoví Strážci Galaxie 3 blbnou, baví a skoro i dojímají

4. 5. 2023 - 16:34 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Komiksoví Strážci Galaxie 3 blbnou, baví a skoro i dojímají zdroj: Foto: Disney

Závěrečná jízda marvelovské vesmírné party začíná. A má možná větší ambice, než by bylo záhodno.

Nic netrvá věčně, o čemž se v posledních několika letech přesvědčilo i studio Disney a jeho komiksovky. S premiérou čtvrtých Avengers končila jedna éra a končila velkolepě. Film měl gigantické tržby, fanoušci tleskali nadšením a všichni se těšili na světlé zítřky. Jenže se rychle ukázalo, že noví hrdinové nejsou pro publikum tak atraktivní jako veteráni a i návraty těch starých známých nakonec zklamaly. Čtvrtý Thor, druhý Doctor Strange i pokračování Black Panthera nesplnili vysoká očekávání a letošní třetí Ant-Man byl co se kvalit a nakonec i výsledků týče už vyloženě průšvih. A fandové začali odcházet ke konkurenci.

zdroj: Falcon

Třetí Strážci Galaxie tak byli v hodně nepříjemné pozici. Pro spoustu lidí měli být tím snímkem, u kterého se definitivně rozhodnou, jestli to s marvelovkami zabalí, nebo jestli budou se superhrdiny trávit v kinech následující roky a měsíce. Zároveň mělo jít o rozlučku a konec jedné „strážcovské“ éry, protože režisér James Gunn odchází šéfovat komiksovým filmům od DC a hodlal své působení u téhle sci-fi ságy pojmout velkolepě. A definitivně.

guardians of the galaxy 2 zdroj: Zdroj: Walt Disney Pictures

Strážci Galaxie se usadili na Kdovíkde a těší se, že je čeká klidný život, což znamená, že budou zevlovat a flákat se a Peter Quill se plánuje opíjet a vzpomínat na svou lásku Gamoru. Jenže tahle pohoda dlouho nevydrží, připomněla se totiž minulost Rocketa. Tenhle mýval, který má mnohdy až příliš kladný vztah k těžkým zbraním, totiž kdysi utekl z místa připomínajícího peklo. A jeho šéf ho chce zpátky. Je na jeho přátelích, aby Rocketa zachránili a spolu s ním zastavili i šílence, jenž kvůli svým ambicím a plánům bez mrknutí oka ničí celé civilizace. Cesta za vítězstvím ale bude dlouhá a trnitá a možná, že ne každý se dočká jejího konce. A kdo ano, ten už nebude stejný jako dřív.

guardians of the galaxy 1 zdroj: Zdroj: Walt Disney Pictures

James Gunn už v předchozích filmech ukázal, že dovede chytře kombinovat divokou akci s občas trošku šíleným humorem a když se mu chce, tak zvládne i velké emoce. A právě na nich by měla jeho trojka do velké míry stát. Nejsem si však úplně jistý, jestli to funguje. Strážce Galaxie sice diváci znají, mají za sebou nejen své sólovky, ale objevili se i v Avengers a posledním Thorovi a tahle parta vesmírných sympaťáků člověku snadno vleze pod kůži. Jenže možná ne tak moc, jak by bylo třeba. Gunn se, především v první polovině, opravdu hodně pokouší publikum dojímat, tlačit na slzičky a osudovost, jenže většinou střílí trochu vedle. Pořád jsme v komiksovce od Marvelu a ty nás naučily už mnohokrát, že se v nich umírá jen tak napůl, případně akorát když hercům končí smlouva a dál se s nimi nepočítá. Takže ta hra na to, že všichni jsou „tentokrát jako že fakt“ v ohrožení nikam moc nevede, protože k tomu nevedla nikdy. A všichni to vědí.

guardians of the galaxy 3 zdroj: Zdroj: Walt Disney Pictures

Gunn se v tomhle směru snaží, občas se sice pohybuje na hraně kýče, ale vlastně celou dobu hraje s kartami, na něž je vidět a které nejsou moc vysoké. Snaha tvářit se, že tentokrát jde opravdu o všechno, nedává vůbec smysl. O všechno šlo už mnohokrát před tím a v jiných filmech. A naneštěstí se na konci skoro vždycky ukázalo, že o všechno ve skutečnosti nešlo… Takže upřímně řeknu, že ta první hodina a půl, kdy jsem se měl jako divák o hrdiny skutečně bát, prakticky vůbec nefungovala, protože stojí na velmi vratkých základech celého MCU. Na druhou stranu pokud vám Strážci Galaxie přirostli opravdu hodně k srdci, třeba budete Gunnovi ochotně zobat z ruky. I když jen kombinuje dojímání s dětinským humorem a i přes pokusy tvářit se nějak novátorsky a odvážně ve skutečnosti jen servíruje víc toho, co servíroval vždycky. Hraje se tu na jistotu, i když vám tvůrci zkouší vehementně tvrdit, že to tak tentokrát doopravdy není.

guardians of the galaxy 5 zdroj: Zdroj: Walt Disney Pictures

Naštěstí se na to někdy v půlce trošku vykašlou a řeknou si, že dojali každého, koho dojmout mohli, a dál už rozjedou blockbusterové inferno. Strážci Galaxie 3 chytí ve své druhé půlce rychlé tempo, Gunn se předvede s několika hodně zajímavě natočenými akčními scénami a celé to sice pořád působí dost předvídatelně a neoriginálně, ale rozhodně ne nudně. Navíc po vizuálně opravdu odpudivém Thorovi s Ant-Manem je fajn, že marvelovka zase vypadá k světu. A dohromady to stačí na solidní komiksový blockbuster. Je to dost? Za mě to asi ano, faktem ovšem zůstává, že třetí Strážci Galaxie slibovali být něčím větším, zásadnějším, důležitějším a zajímavějším. A to se jim úplně nepodařilo.

Zdroje: vlastní