![]() |
< krajina malebná spojuje příběhy Všechny let. sedm dlouhých dělí sebe od nejnovější nejstarší tu a roce jiném v vznikla nich z Každá Radhošť. muže svobodného Otevřená ráje, Zahrádka povídek: tří ze skládá se Radhošť>
< výroby: Rok minut. 17 Mazurová. Stáňa Dulava, Jaromír Hrají: Douba. Martin Kamera: Sláma. Bohdan režie:>
< 35 Vymětal. Jiří Marek, Zdeněk Šácha. Göbl. Pavel>
< 40 Hauser. Vráťa Chmelařová, Dominika Fiala, Petr Oravec, Luboš Nováček. Tomáš Doruška. Režie: Epstein. Marek>
< 92 filmu: stopáž Celková SR). Dolby jako nahráno povídky (u mono 1,85), : 1 1,33 obrazu: Formát mm.>
< 2002. 4. ČR: Premiéra Konečný.>
Film Radhošť se skládá ze tří povídek: Zahrádka ráje, Otevřená krajina svobodného muže a Radhošť. Každá z nich vznikla v jiném roce a tu nejstarší od nejnovější od sebe dělí dlouhých sedm let. Všechny příběhy spojuje malebná krajina Beskyd. Původně se neuvažovalo o „celovečeráku“ (dvě z povídek již byly samostatně distribučně v českých kinech uvedeny), tento nápad se zrodil v hlavě mladého ambiciózního producenta povídky Radhošť Jiřího Konečného.
Zahrádka ráje
Příběh chlapíka, který málem zmeškal poslední vlak
Scénář a režie: Bohdan Sláma. Kamera: Martin Douba. Hrají: Jaromír Dulava, Stáňa Mazurová. 17 minut. Rok výroby: 1994.
![]() |
Stáňa, v podání výborného Jaromíra Dulavy, je ušlápnutý sirotek, který žije pod tvrdou pěstí své tetičky. Celý den pobývá na perónu, kde se naučí nazpaměť jízdní řád. V milostném životě to s ním ale jde od desíti k pěti. Stydlivý mladík se k nikomu a k ničemu nemá. A tak tetička vymyslí plán..
Režisér Bohdan Sláma v krátké povídce z roku 1994 vsadil na dvojici herců – Jaromír Dulava a Stáňa Mazurová – a byl to vskutku výborný tah. Dulava se v roli vysokého, stydlivého a zapšukaného vesnického burana doslova vyžívá. Holínky s vaťákem mu sluší stejně jako svatební oblek. Je moc sympatické sledovat, jak dokázal zahrát ušlápnutého, ale určitě ne prostoduchého stydlína.
Stáňa Mazurová nezůstává nijak pozadu. Moc toho nenamluví, ale její role na ukecanosti nestojí. Herečka dokázala vtisknout roli Zdeničky výraz rodiči manipulovatelné, leč pro život s (ne)výkonným manželem odhodlané prosťačky.
Co vytknout? Hereckým výkonům nic, snad jen místy nedokonalý až chaotický střih. Nikdo ale učený z nebe nespadnul a vzhledem k věku a zkušenostem autorů jde určitě o povedené dílko.
Otevřená krajina svobodného muže
Žádný debil si v tomhle filmu neškrtne aneb jak Zdeněk k poznání přišel
Scénář a režie: Pavel Göbl. Kamera: Martin Šácha. Hrají: Zdeněk Marek, Jiří Vymětal. 35 minut. Rok výroby: 1999.
![]() |
Mladý student Zdeněk (Zdeněk Marek) zůstává celé prázdniny trčet jako brigádník u chlapíka, kterého si stopne cestou na vandr. Ten se tím pádem nekoná. Oba jsou zdánlivě protikladnými postavami. Zdeněk je mladík z města, který rád cestuje, užívá si s přítelkyní a kamarády a touží po svobodě a poznávání. Při pohledu na stažené králičí kožky a hromadu hnoje ale dostává husí kůži a zacpává si nos. Samotářský kožkař, který mladíkovi změní prázdninové plány, naopak žádnou ženu nemá a na svou samotu si už toliko zvykl, že mu nevadí. Jeho láska je malebná beskydská krajina.
Dá se tušit, že právě tento příběh sklidí u městského publika největší úspěch. Režisér filmu Pavel Göbl mluví o svém díle jako o nudném příběhu s řídkými dialogy a špatnou kapelou. A právě tyto složky udělaly studentskou povídku velmi zdařilou a vtipnou. Oba hlavní představitelé se vzájemně doplňují a hrají tak přirozeně, že najednou začnete Zdeňkovi Markovi závidět a toužíte být v jeho roli.
Především lidé, kteří se o prázdninách nikdy jen tak netoulali, si to budou chtít na dálku s tím flegmatickým studentem alespoň na chvíli vyměnit. Troufám si tvrdit, že mnohé hlášky zakoření ve slovníku mladých lidí.
Na konec vás ještě po velmi hezké scénické hudbě cimbálovky Duvaj čeká píseň Let it be v podání kapely Mdlí hoši (protiklad k Spice Girls :-)). Zpěvák zpívá tak falešně, že se budete upřímně smát a na melodii jen tak nezapomenete.
Radhošť
Romance o slivovici a kamení
Původní recenze Tiscali
Scénář: Marek Epstein. Režie: Tomáš Doruška. Kamera: Tomáš Nováček. Hrají: Luboš Oravec, Petr Fiala, Dominika Chmelařová, Vráťa Hauser. 40 minut. Rok výroby: 2001.
![]() |
Film, jehož natáčení v rožnovských lesích si vyžádalo téměř dva roky, představuje v roli otce frontmena kapely Mňága a Žďorp Petra Fialu. Ten ukázal svůj talent, jsou poznat jeho zkušenosti z natáčení retrodokumentu Petra Zelenky Mňága a Žďorp – Happy end.
Tato povídka je nejvíce „valašská a beskydská.“ Už používaný jazyk je velice malebný. Všude používanou pražštinu zde neuslyšíte. Režisér Tomáš Doruška se držel takových věcí, které jsou lidově a stylově čisté, nemají na sobě nános oficiálního folklóru. Díky tomu působí film velice přirozeně a pro určitou část publika i poučně. Valašské mýty a pověry jsou v Radhošti totiž podávány přirozenou cestou.
Pro diváky zvyklé na akční scény film určitě není. Ani pro ty, kdo vděčně hltají produkci komerčních televizí. Je pro všechny Valachy a také pro všechny, kteří se rádi na chvíli zaposlouchají do zvuků hory Radhošť a nechají si od ní vyprávět čtyřicetiminutový příběh.
Povídkovému filmu se moc věcí vytknout nedá. Určitě je na něm vidět, že autoři jsou mladí a ještě se musí učit. I přesto ale odvedli slušnou práci. Nízkorozpočtový snímek nemá svým stylem a jazykem u nás obdoby. Proto nezbývá než si přát, aby ambiciózní projekt nezapadl a cestu k němu si našlo co nejvíce diváků. Určitě by to pomohlo dalším odvážným studentským projektům.
Barevný, 35 mm. Formát obrazu: 1 : 1,33 (u povídky Otevřená krajina svobodného muže 1 : 1,85), mono (u povídky Radhošť nahráno jako Dolby SR). Celková stopáž filmu: 92 minut. Distribuce v ČR: Jiří Konečný. Premiéra v ČR: 4. 4. 2002