R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů - recenze

22. 7. 2013 20:54 - Recenze | Autor: Karel Drda

Jestli něco letošním prázdninám zatím chybělo, pak to byla letní odpočinková komedie. Pro mne to byl vždycky filmový hit, na který jsem vyrážel jako dítě do letního kina u moře, nerozuměl příliš tomu, co říkají ti na plátně, ale bavil jsem se nad dokonalou akcí a s otevřenou pusou zíral na honičky. Letní kina už téměř neexistují a po letních hitech zůstalo v mém srdci prázdné místo. A ejhle, když se v programech objevil snímek R.I.P.D., jehož lokální název se musel zrodit v hlavě retardovaného marketéra, říkal jsem si, zahodím za hlavu předsudky a půjdu na to.

Na rovinu vzkazuji všech hnusným intelektuálům, nechoďte na to. Mohlo by se totiž stát, že se budete bavit, někdo vás uvidí a vy se zpronevěříte všem svým hodnotách. R.I.P.D. je přesně tím snímkem, u něhož se mladší gerenace dosyta pobaví a možná v nich zanechá nějakou zvláštní stopu, na kterou si vzpomenou za deset dvacet let. Zápletka filmu je vlastně strašlivě jednoduchá. Nick Walker (Ryan Reynolds) je policajt, který při jedné své akci dostal smrtící kulku a odešel na věčnost. Jeho velkým překvapením bylo, že velmi záhy zjistil, že existuje život po životě, ale navíc je v téhle dimenzi potřeba práce policajtů.

Dobré obsazení?

Na jeho schopnosti zde čeká Proctor – tedy pardon Mary-Louis Parker – policejní důstojnice, která jej začne vysílat na mise. Pokud nevíte, kdo je tato sympatická herečka, pak vězte, že jí určitě budete znát ze seriálu Tráva, kde vesele dealovala marihuanu. Nabídka na práci v Útvaru rozhodně neživých agentů je navíc džob, který se neodmítá.  A tak se Nick vrací dolů mezi lidi coby polda v jiné dimenzi, který hlídá svět před útoky nadpřirozených bytostí, zejména tedy nemrtvých. Jeho novým šéfem se stane stále zrající Jeff Bridges, který v roli šerifa Pulsiphera to opět rozbaluje v roli dalšího drsňáka za hranou. Pokud máte tak trochu pocit, že vlastně tak nějak popisuji Muže v černém, pak já k tomu dodávám, je to tak. A přimíchejte si k tomu klidně atmosféru nějakých komiksových filmů, Van Helsinga a dalších, trochu humoru, naprosto šílené akční scény a máte tu jasný letní hit. Na filmu oceníte naprostou duševní prázdnotu, vyčistíte si u toho báječně hlavu.

Špatná režie?

Všechny ty kýčovité a především klišovité scény servíruje režisér Robert Schwentke s takovým klidem, že vlastně promíjíte jeden kiks za druhým. Nevadí vám poněkud toporné a nepříliš dobře fungující chemie mezi hlavními protagonisty a dialogy vám jsou ukradené. Místy je humor opravdu hodně křečovitý, ale vlastně to vůbec nevadí. Nad tím vším nevkusem totiž vládne mocně atmosféra a tu film opravdu má. Akce a triky fungují a to vlastně k pobavení jako jednohubka stačí. Film má jeden hlavní problém a ten na vás bude vystrkovat růžky celých 96 minut. Tvůrci opravdu netušili, zda chtějí natočit komedii, parodii, nebo jít cestou vážně míněného filmu, jemuž budou dodávat sílu prvky hororu. Je navíc vidět, že to nevěděli ani herci. Bridges je dobrý, ale v podstatě už dvacet let hraje Lebowského, jen v různých kostýmech a zde přehrává až běda. Stařík tady točil opravdu jen pro prachy a je to vidět. Reynolds není špatným hercem, ale jeho smutný pohled jakoby říkal, proč jsem do toho jenom lezl? Ale stále platí ta slova z úvodu, že R.I.P.D. je dobrou letní komedií. Není důvodem si z kina odnést nějaké hodnoty, ale zapůsobit na drahé polovičky, sáhnout na kolínko a odcházet domů s příslibem něčeho dalšího. V tomto směru film nabízí ideální pole působení.