Protektor

16. 9. 2009 - 9:44 | Téma | red

Protektor zdroj: tisková zpráva

Nacistická okupace přinesla i mimořádný tlak na tehdejší celebrity, zvláště pak v umění a sdělovacích prostředcích

Nacistická okupace přinesla i mimořádný tlak na tehdejší celebrity, zvláště pak v umění a sdělovacích prostředcích. Měly se stát součástí propagandistické mašinérie – a často podléhaly. Pro filmaře jde o téma stále atraktivní. V tuzemských podmínkách se můžeme pochlubit několika výmluvnými tituly, vesměs televizními: do uměleckého prostředí doby protektorátní byly zasazeny snímky již pozapomenuté (z přelomu 80. a 90. let například Herec nebo Klauni a vlastenci), za nejvýznačnější položku ovšem považuji Frýdovu a Filipovu inscenaci Kat nepočká (1971).

Snímek Marka Najbrta Protektor rozehrává okupační dilema téměř modelově. Předvádí stále více se hrbící hřbet rozhlasového reportéra, jenž s trochou alibismu (považuje se za slušného Čecha, jenž nehodlá poklonkovat více, než je bezpodmínečně nutné) stoupá po žebříčku popularity. Ale i bezmoc jeho židovské ženy, jejíž slibně se rozvíjející herecká kariéra po okupaci rázem skončila. V okamžiku, kdy po atentátu na Heydricha vypukne otevřený teror, muž, vracející se z milostného záletu, přijede na náhodně uzmutém kole, které se nápadně podobá tomu, po němž nacisté zuřivě pátrají...

Protektor (název symbolizuje dohlížení a útlak, protože Heydrich se tu jen z dálky mihne) se zaměřuje na napjatý vztah rozkládající dosud spokojené manželství. Zatímco Emil (Marek Daniel) prožívá bouřlivé časy v rozhlasu, polichocen zájmem veřejnosti i sličné novinářky, a nebrání se příležitostným flirtům, jeho Hana (Jana Plodková) zůstává nuceně uzavřená mezi čtyřmi stěnami. Ze záchvatů beznaděje ji vyvádějí jen kradmé návštěvy u promítače v blízkém kině, jenž jí marně vyznává lásku. Vlastně jen tady, když se dívá na oživlé černobílé stíny, připustí focení svých aktů nebo v ulicích, kde vyběhnuvší ve svátečním se nechává fotit u cedulek „Židům vstup zakázán“, prožívá chvilku oddechu, neřkuli dobrodružství.

Režisér se pokouší dopodrobna – i s pomocí kameramana Miloslava Holmana – postihnout nejen tehdejší reálie (účesy, kostýmy, bytové zařízení...), ale také mentalitu, zvyklosti, houstnoucí ovzduší, kdy iluze o vzájemné vstřícnosti s novou vrchností záhy vystřídá tvrdý příkaz. Zachycuje různorodé typy, od lehkovážného sabotéra, který nedoceňuje bezohlednost nepřítele, přes pestrou plejádu lidiček, kteří zavírají oči před děním kolem sebe, až ke zjevným slouhům a kolaborantům.

Protektor věrohodně přiblížil, jak se kdysi natáčely filmy (včetně „avantgardní“ víceexpozice s roztočenými koly bicyklu či šlapajícími postavami, vřazené do vyprávění). Dobře je napodobená škrobeně teatrální mluva při natáčení. Vynalézavě pracuje s hudební složkou, a to nejen s dobovými melodiemi. Z černobílého obrazu se pozvolna přechází do barevného, ovšem stejně zúženého v šíři i sytosti odstínů, jako kdyby nad Prahou ležel tísnivý, sluneční paprsky nepropouštějící příklop.

Najbrt (na scénáři se kromě režiséra podíleli ještě Robert Geisler a Benjamin Tuček) nenachází nic zásadně nového v popisu zvolené doby ani osidel, v nichž se hrdinové ocitají. Přesto inscenační i vypravěčská vynalézavost, ač někdy selhává v jistotě, občas zaujme. Někdy se režisér přidržuje osvědčených schémat: z mylného Hanina úsudku vzniklé situace, kdy se ona domnívá, že ukrývané kolo souvisí s atentátem, že ji chce Emil opustit (atd.). Zde nejde o baladičnost, ale jen o tklivé melodrama. Na rozporném výsledku se v konečném součtu podílí i herecké ztvárnění, které se z valné části míjí účinkem. Oba protagonisté, na něž spadl úkol nad jejich síly, dospěli jedině k mondénní stylizaci neschopné pojmout mnohavrstevnou proměnu psýchy, opakují ploché grimasy a gesta, která zamořují televizní pořady.

Jistěže lze Protektoru přiznat, že chce do časů okupace vhlédnout jinak, bez obvyklých klišé. Avšak tyto ambice nebyly v úplnosti naplněny. Ovšem v kontextu současné české tvorby (ovšem jen současné!) patří k dílům když ne pozoruhodným, tak aspoň některými rysy oslovujícím.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
Sloty v online casinech: oblíbená zábava, která nabízí šanci na výhru

Sloty v online casinech: oblíbená zábava, která nabízí šanci na výhru

9. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce