Problematická černá krimikomedie Po hlavě do prdele

3. 7. 2008 - 9:36 | Recenze | red

Problematická černá krimikomedie Po hlavě do prdele zdroj: tisková zpráva

Nový český film Po hlavě do prdele je pokusem obohatit žánrovou škálu na české filmové scéně

Nový český film Po hlavě do prdele je pokusem obohatit žánrovou škálu na české filmové scéně. Proč se mu to nezdařilo? Není jednoduché přenést ve světě úspěšný subžánr gangsterské černé krimi komedie do kinematografie, v které nemá žádnou tradici. Body pro tvůrce filmu, že se o tento transfer pokusili, mínus za to, že na to nešli sofistikovaněji a odvážněji.

První a zásadní komplikace nastává v okamžiku, kdy stylizaci takového filmu postavíte na motivech převzatých z jiné filmové tradice, které nemají oporu v tuzemské divácké (ať už každodenní či kulturní) zkušenosti. Otevřená inspirace filmy a la Ritchie, Tarantino či Kusturica však nutně vede ke srovnávání a neuspokojení z nedostatečné poučenosti českých tvůrců, kteří se místo toho, aby na základech, které postavili jejich zkušenější kolegové, pokusili postavit vlastní stavbu, rozhodli se zkopírovat rovnou celý dům až po komín.

Na základní chybu v podobě převzetí (a nikoliv vytvoření vlastních!) stylotvorných prvků se nabalují další scénáristické a realizační pochybení. Tak je děj zahlcen slovem – dialogy a vnitřní komentáře hrdinů, které se však realizují v podobě běžného a ničím ozvláštněného jazyka (vzpomeňme Ritchieho hrdiny, které si mnohdy kvůli bizarním druhům slangů nerozumí ani sami navzájem) a ve velkém množství sentencí zanikají ty, které mají potenciál pobavit. Vedlejší postavy jsou vcelku svévolně rozesety na plátně, aniž by byla zúročena jejich existence pro celkovou strukturu příběhu, a základní motivy příběhu nemají kvůli své neukotvenosti v tuzemském diváckém povědomí dostatečnou přesvědčivost a sílu zaujmout (Myslím, že marně budeme našemu divákovi nutit představu českých účastníků vojenských balkánských misí jako veterány samurajského ražení typu Johna Ramba, stejně tak se nemůžeme zbavit pocitu, že skotský (!) gangsterský boss se poněkud minul s rajónem a nakonec i takový Ondřej Vetchý, který je představen jako Pan Kontakt, bude působit přece jen jinak než, kdyby šlo kupříkladu o Harvey Kietela jako Mr. Contact.).

Rozpačitý dojem z filmu umocňuje i filmová forma, podléhající bohužel stejnému démonu jako scénář – totiž analogii. Na plátně tak proběhne očekávaný sled filmových efektů a postupů včetně zběsilé střihové skladby, náhlého zrychlování a zpomalování pohybu v obraze (skutečně nechybí ani snad již „povinný“ zrychlený běh oblaků nad střechami výškových budov), střídání barvy s černobílou a „balkánské dechovky“ jako hudebního doprovodu. To vše doplněno o nepochopitelné výstřelky, jakým je například jakýsi zhuštěný obsah filmových „kapitol“, který v podobě rapid-montáže „předvypráví“ každou část příběhu, kterou uvozuje. Příčinu toho, jak film vypadá, se odvážím objasnit na následujícím příkladu. Když se v kinech objeví oblíbené filmové trháky typu Matrix či Blade, vynoří se vždy na amatérské filmové scéně (která jako jediná skutečně nezávislá filmová platforma může nejrychleji reagovat) filmy, které jsou plné upírů, zrychlených úderů pěstí, zpomaleného letu kulek a černých brýlí.

Vzhledem k neustálému zdokonalování a zvyšování dostupnosti uživatelské filmové techniky, je možné ve velmi skromných podmínkách kopírovat (do jisté míry věrně) stylotvorné prvky, kterými velké filmové projekty obohacují své žánry. A tak se může nejeden amatérský filmař (tedy filmař tvořící nikoliv primárně z nutkavé potřeby sdělit svoji uměleckou výpověď, ale především pro svoji vlastní radost a zábavu) pochlubit tím, že „tohle všechno“ umí udělat taky. To samé nadšení zdá se mi dýchat také z filmu Po hlavě do prdele. Nadšení z toho, že si můžeme zahrát na naše oblíbené hrdiny a je to skoro totéž. Důležitý signál pro diváka takového počinu spočívá právě ve slově „skoro“. Já přeji filmařům jejich radost ze hry na filmy, které máme rádi a nijak jim jejich počin nezazlívám, ale jako divák si přeci jen počkám na někoho, kdo předvede „skutečně“ totéž, což se mu paradoxně může podařit jedině tak, že se vydá vlastní originální cestou.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

12. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nintendo, PlayStation a Xbox – tzv. velká trojka na poli dnešních konzolí. Ač v současnosti drží prim zařízení od Sony a Microsoftu, cestu k úspěchu jim vydláždilo právě Nintendo, a to už v 80. letech, kdy na světový trh uvedlo svůj Nintendo Entertainment System (NES). Předchůdci jako slavný Atari nebo vůbec první konzole Magnavox Odyssey se s ním nemohli měřit. Tady se začala psát budoucnost herního průmyslu.
Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

4. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Řadíte-li se mezi filmové fanoušky, kterým nesmí ujít žádná premiéra, a rádi se znovu podíváte i na starou dobrou klasiku, jistě víte, že tento koníček rozhodně není levný. Ať už chodíte do kina, nebo sledujete filmy z pohodlí domova, obstarat filmy legální cestou něco stojí. Jak výdaje držet pod kontrolou?
Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

27. 7. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nacházíte se před nástupem do penze a zajímá vás, jakou částku budete pobírat? V dnešním článku vám poradíme, jak si ji můžete spočítat a co všechno budete k žádosti o důchod potřebovat.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.