Primárky (Primary)

23. 2. 2009 - 14:01 | Téma | red

Primárky (Primary) zdroj: tisková zpráva

John Fitzgerald Kennedy byl prvním televizním prezidentem, dovedl odkrýt část svého soukromí před kamerami

John Fitzgerald Kennedy byl prvním televizním prezidentem, dovedl odkrýt část svého soukromí před kamerami. Počátky jeho cesty k vítězství zachytil americký dokumentarista Robert Drew, který natáčel primárky ve Wisconsinu, kde o přízeň voličů soupeřili kandidáti demokratické strany Kennedy a Hubert Humphrey. Bylo to poprvé, kdy filmaři cestovali s prezidentským kandidátem. Také pro pro žánr filmového dokumentu to byl přelom: zrod direct cinema (americké odnože cinéma verité) umožnilo použití nově vyvinuté lehké kamery se synchronně snímaným zvukem.

Film začíná svižně: po krátkém záběru podepisujícího se Kennedyho a záběru Humphreyova propagačního nápisu na autobusu se objeví název Primárky. Komentář nás informuje o tom, že Kennedy je senátor ze státu Massachusetts. Ve Wisconsinu se utká s dalším demokratickým kandidátem Humphreym, který je v zemědělském Středozápadu na domácí půdě - je ze sousední Minnesoty. Následují střídavě sekvence volebního tažení obou rivalů. I když oba dělají totéž (řeční před svými přívrženci a nekonečně potřásají rukama kolemjdoucích) zdaleka to není stejné. Humphrey v klobouku nebo bez něj, s ulízaným účesem, s akcentem a žoviálními průpovídkami („To si pište!“) působí starosvětsky či dokonce jako obchodní cestující.

Humphrey a Kennedy při sčítání hlasů Proti tomu fotogenický Kennedy s mladistvou kšticí a elegantním projevem bostonského vzdělance má moderní charisma. Humphrey rozvláčně rozebírá sociální politiku a slibuje podporu svým farmářům v sále, avšak teprve na závěr rozehřeje jejich ospalé výrazy k potlesku. Kennedy je na městském shromáždění srdečně vítán, jeho příznivci nadšeně reagují na vizionářský projev, v němž mluví o válce a míru, o úloze Ameriky ve světě. Jeho půvabná žena Jacqueline osloví srdce přítomných Poláků úvodními slovy polské hymny a jeho bratr Robert vtipně komentuje mylnou informaci, že je Johnův syn. Spolu s kandidáty pak sledujeme vývoj voleb, kdy se poznenáhlu přechylují váhy ve prospěch budoucího prezidenta...

J. Kennedyová s manželem Od počátku film vtáhne diváka do dění dynamičností a do té doby nevídaným nahlédnutím za kulisy událostí. Narozdíl od obvyklého televizního dokumentu té doby nepořádají filmaři interview, ale vyprávějí prostřednictvím akce. Důležitými prvky se stávají detaily a emociální scény. Pohyblivá ruční kamera, nalepena na účastníky této show, zachycuje v detailu tlachajícího a pak spícího Humphreyho ze zadního sedadla jeho auta, či zdlouhavou přípravu Kennedyho na oficiální fotografování. Skrývaná nervozita vládne ve volebních štábech a projevuje se na unavených tvářích obou kandidátů. Kennedy prohlašuje, že v případě prohry vzdá primárky v dalších státech unie. Oko kamery občas odhlédne na netečnou přírodu v okolí, zkoumá volební shromáždění, zachytí nadšené i lhostejné lidi.

Robert Drew Primárky působí zajímavě, i když od jejich vzniku uplynulo takřka půlstoletí. V porovnání s běžnými záznamy z té doby překvapuje spontánní, někdy až intimní projev zúčastněných. Někteří ani netušili, že je kamera snímá. To vše bylo dílem dobrodružného ducha Roberta Drewa, vysloužilého válečného pilota, který přesvědčil šéfy časopisu a společnosti Life, aby investovali půl milionu dolarů do vývoje lehké 16mm kamery s transfokátorem a s magnetofonem, k jejichž obsluze stačili dva lidé. Ke spolupráci získal kameramana Richarda Leacocka, D. A. Pennebakera a Alberta Mayslese. První akcí nově vytvořené Drew Association byly Primárky, snímané třemi dvoučlennými štáby.

Film byl vysílán televizí až po presidentských volbách ve zkrácené verzi – kvůli obavám z reakce diváků nezvyklých na rozhýbaný ruční záznam. Byl vysílán mj. i ve Francii, kde jej nadšeně přivítali filmaři. (Údajně takovéto použití ruční kamery ovlivnilo Godarda při natáčení filmu U konce s dechem.) Dodnes patří Primárky k nejznámějším a nejuznávanějším filmům Drew Association.

Pražské publikum festivalu Jeden svět se mohlo s Robertem Drewem a Richardem Leacockem setkat osobně po projekci Primárek 16. dubna 2004 v kinu Ponrepo.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pražský The Gray Man s Evansem a Goslingem představuje reálné tramvaje a digitální destrukci

Pražský The Gray Man s Evansem a Goslingem představuje reálné tramvaje a digitální destrukci

25. 5. 2022 | Trailery | Adam Homola

Takhle Prahu už dlouho nikdo nezničil, a i když je ve filmu spousta skutečných věcí, destrukce vypadá snad až příliš digitálně.
Rudolfinum se otřese pod vesmírnými loděmi i dinosaury

Rudolfinum se otřese pod vesmírnými loděmi i dinosaury

24. 5. 2022 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Spock, dinosauři, Neo, Darth Vader a E. T. v Rudolfinu - to bude koncert Filmové filharmonie, na kterém zazní hudba ze sci-fi filmů jako Star Trek, Matrix, Jurský park, E. T. Mimozemšťan, Star Wars a mnoha dalších. Orchestr tak 4. června uzavře sezonu jedním z nejpopulárnějších koncertních témat, která má ve svém repertoáru.
Trailer na Thor: Láska jako hrom tahá esa z rukávu: Christian Bale, Russell Crowe a další

Trailer na Thor: Láska jako hrom tahá esa z rukávu: Christian Bale, Russell Crowe a další

24. 5. 2022 | Trailery | Adam Homola

Zároveň tu ale nechybí ani osudovost, důraz na vztahy, nebo Natalie Portman jako ženský Thor.
Z teaseru na novou Mission: Impossible se vám bude tajit dech

Z teaseru na novou Mission: Impossible se vám bude tajit dech

23. 5. 2022 | Trailery | Adam Homola

Tak tohle je paráda. Cruisovi je skoro šedesát, ale to, co předvádí v nové Mission Impossible, se jen tak nevidí.