Příliš dlouhé zásnuby

10. 2. 2005 - 16:39 | Recenze | red

Příliš dlouhé zásnuby zdroj: tisková zpráva

Po fenomenálním úspěchu Amélie z Montmartru se Jean-Pierre Jeunet vrací s novým filmem, který pod názvem Příliš dlouhé zásnuby vstupuje i do českých kin

Po fenomenálním úspěchu Amélie z Montmartru se Jean-Pierre Jeunet vrací s novým filmem, který pod názvem Příliš dlouhé zásnuby vstupuje i do českých kin. Do většiny hlavních rolí obsadil nám již dobře známé tváře z jeho předchozích filmů: Audrey Tautouová, Dominique Pinon, Jena-Claude Dreyfus a jiní. Divák se může těšit na velkoprodukci ve stylu hollywoodských filmů, čemuž bezpochyby napomohlo finanční zajištění ze strany Warner Bros. Pictures. Nicméně příznivci obdivující originální spolupráci Jeunet–Caro na filmech Delikatesy (1992) a Město ztracených dětí (1995) budou zklamáni komerční povahou spektáklu, jenž trpí snad všemi neduhy, které si jen dokážeme s mainstreamovým filmem spojit.

Jean-Pierre Jeunet se zamiloval do románu Sébastiena Japrisota, v němž spatřil strhující milostný příběh z období první světové války, která ho fascinuje. Stejně podlehla síle dramatu i Audrey Tautouová. Ve vojenském prostoru byly postaveny zákopy a právě na bitevním poli se seznamujeme s hlavním hrdinou příběhu vojákem Manechem (Gaspard Ulliel), jenž je odsouzen ke krutému trestu smrti na území nikoho spolu s několika svými souputníky, protože se záměrně zranili, aby se vyhnuli boji. Divák bude zpočátku mírně vyveden z míry množstvím informací a rychlostí, s jakou je na nás vypravěč chrlí. Záhy pochopíme, že nejdůležitější je vztah Mathildy (Audrey Tautouová) a Manecha. Dívka nevěří, že její snoubenec zemřel, protože by to vycítila, a tak se ho vydá hledat. Najme si soukromého detektiva, zveřejní zoufalý inzerát, díky čemuž se setká s jeho spolubojovníky a dokonce odhalí nejedno tajemství, dostane se i k tajným vojenským materiálům. Každému průměrně zkušenému divákovi bude po pár prvních minutách jasné, jak vše dopadne.

Autor literární předlohy je spisovatel, scenárista a režisér, takže jeho schopnosti filmového pohledu na příběhu je zřetelně cítit. Bohužel podařilo-li se Jeunetovi zapsat do historie francouzské kinematografie díky svému fantasknímu baroknímu světu, ve kterém se odehrávají příběhy neskutečných postav, pak v případě Příliš dlouhých zásnub si může připsat jiná prvenství.

Přestože je film natočený ve francouzštině s převážně francouzskými herci, správní soud rozhodl v Paříži 25. listopadu minulého roku, že společnosti Warner Bros. Pictures nebude udělena státní podpora (ta by přesahovala tři miliony eur), protože se nejedná o francouzskou produkci, neboť společnost 2003 Production založená Jeunetem pro natočení tohoto filmu, je kontrolovány Warnery. I když je toto rozhodnutí mírně absurdní (na natáčení byly zaměstnány stovky francouzských filmových profesionálů), přeci jen film je ukrutně dlouhý a uměle natahovaný, přičemž mu především chybí alespoň nádech nějaké národní odlišnosti. Je aseptickým režisérovým světem, z něhož čpí umělotina, peníze a stereotyp.

V hlavní roli je opět odstrčená Amélie a zase uzavřená do sebe, citlivá, romantická a komentující události hlasem mimo obraz. Audrey Tautouová se vůbec ve svém hereckém projevu nevyvíjí, i když v rozhovorech tvrdí opak. Totéž platí pro režiséra a jeho svět rychle načrtnutých portrétů, ulpívání na nepodstatných detailech, zálibě ve vypravěči, který neustále něco komentuje a stejném stylu humoru. Ošklivý počítačový svět Paříže doby první světové války jen více upozorňuje na banalitu rádoby komplikovaného příběhu. Vidíme sice palác Trocadéro, jak vypadal v době světové výstavy, les Halles, jak je znal Zola a nádraží Orsay, když tam ještě jezdily vlaky, ale to zdaleka nestačí.

Kamera Bruna Delbonnela vytváří kouzelný svět fascinujících barev a vizuální bohatosti, ale hrůzy války zde nalezne možná žák prvního stupně základní školy. Detektivní zápletka také příliš nefunguje, protože o osud hlavních hrdinů se těžko budeme bát, tak neskutečně jsou vykresleni a největší lákadlem je stejně režisérova schopnost překvapovat maličkostmi. Jean-Pierre Jeunet určitě natočil velkofilm s hvězdným obsazením, avšak velmi se vzdálil autorské originalitě svých předchozích děl (včetně Vetřelce:Vzkříšení). Jeho poslední dílo je prostě mnoho povyku pro nic.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce