Ale začněme tím, co tvrdí oficiální synopse:
"Léto neskončilo, zábava trvá. Vojta Kotek, Jakub Prachař a Kryštof Hádek se po zimní komedii Padesátka vrací na plátna kin s letní atmosférou a s francouzskou vůní v komedii Prázdniny v Provence. Režisér Vladimír Michálek je obsadil do rolí tří kamarádů a členů hudební skupiny, kteří utečou před svojí manažerkou až do slunné Francie k tetě jednoho z nich. Trochu se poflakují, hodně si užívají a taky potkají krásnou a sympatickou dívku, která umí lámat srdce. Každý z velké trojky kámošů je jiný, společně pak vrství více či méně šílené situace. Zavilý hulič marihuany, hláškující filosof a nesmělý basák dělají všechno ve větším, než malém množství."
Tento odstavec stojí za analýzu, neboť:
- Zmiňuje se v něm, že hrdinové "utečou před svou manažerkou", což je informace, kterou jsem z filmu nepochytil, respektive pochytil až někdy ve dvou třetinách (ale o tom později).
- "Krásná a sympatická dívka, která umí lámat srdce" je pravděpodobně ta, která je na plakátu (čechofrancouzka Sofie), ale stejně tak by to mohla být jiná čechofrancouzka, ta teta, nebo ta manažerka. Všechny tyto čtyři hrdinky jsou sexuchtivé a žádná nevypadá, že by některému z hrdinů "lámala srdce".
- Nevím, kdo z hrdinů má být "hulič marihuany", kdo "hláškující filosof" a kdo "nesmělý basák".
Marihuanu hulí všichni tři, debilně filosofují také všichni tři a kdo byl basák, to si nepamatuju, neboť scén, ve kterých vidíme hrdiny na něco hrát, je ve filmu pramálo (asi dvě a půl).
Film začíná tím, že se zhulení protagonisté probudí v autě před francouzskou usedlostí, vloupají se dovnitř (protože je to usedlost tety jednoho z nich), zde se znovu zhulí / opijí a usnou. Pak přijde teta, radostně je přivítá se zřejmým sexuálním chtíčem v očích, a dále se opravdu celý film SKORO NIC NESTANE. Hrdinové se poflakují, hulí, chlastají, polosrozumitelně na sebe hulákají, hihňají se, asi pět minut hrají hudbu, a je konec filmu. Víceméně veškeré výjimky z této supernudné šablony budou zmíněny v následujícím textu, takže půjde víceméně o spoilery, ale věřte mi, že není co spoilerovat.
Podívejte se také na tento trailer:
Ten je unikátní v tom, že obsahuje snad více děje, než je v celém filmu. Ve filmu se totiž nevyskytuje ten voiceover, který je v traileru, takže netušíme, kdo je kdo, a proč se děje to, co se děje.
Jedním z úplně zásadních problémů filmu je casting, respektive styling hrdinů. Hlavním představitelům je mezi 28 a 34 lety, ve filmu vypadají (čistě vizuálně) ještě starší, ale přitom se neustále, bez výjimky chovají, jako kdyby jim bylo mezi 18 a 20 lety. Přitom jim podle náznaků v dialozích ("15 let jsem nezaměstnanej") pravděpodobně opravdu má být něco kolem třiceti, a tudíž to asi opravdu mají být retardované lopaty a budižkničemové, kterým moc nejde ani ta hudba.
Jana Krausová (tetička) sice vypadá na svůj věk velmi dobře, ale když ukazuje jednomu z hochů nahá ňadra (která, odvážím se tvrdit, nejsou skutečnými ňadry 62leté Krausové, neboť se nikdy nevyskytnou ve stejném záběru jako její obličej) a víceméně si říká o sex, působí to značně zlověstně.
Zlověstně ostatně působí v tomto filmu většina vztahů muž/žena. Sofie se seznámí s hrdiny tím způsobem, že bez pozvání a bez zaklepání vlezou do její ložnice když telefonuje, a začnou dělat vulgární sexuální narážky (část scény je vidět v traileru), aniž by tušili, že jim Sofie rozumí. Sofie skončí hovor, odpoví jim jednou větou (která je v traileru) a následuje okamžitě střih k bazénu, kde Sofie jednoho z těchto tří kluků balí. Protože jí zřejmě svými sexuálními narážkami zaimponoval. Nemám nic proti tomu, když se v nějakém filmu vyskytuje postava dementního nadrženého děvčete, ale taková postava pak nemá scenáristické právo řešit trauma svého vztahu s matkou a dávno zmizelým otcem.
A když jsme u žen, tak ještě k té manažerce: Asi v polovině filmu jdou naši tři hrdinové se dvěma nadrženými děvčaty do nočního klubu. Mají to předem domluvené a děvčata se na ně těší. Děvčata vejdou do klubu první, hoši jdou za nimi (doslova metr za nimi), ale jsou zadrženi ochrankou a nevpuštěni dovnitř, pravděpodobně kvůli krátkým kalhotům (ale není to úplně jasné). Několik následujících hodin hoši chlastají na pláži 10 metrů před vchodem do klubu, načež pozdě v noci z klubu vylezou obě ožralá děvčata a diví se "Jé, vy jste tady, my vás celou dobu hledáme!" Tím ale překvapení nekončí, neboť v tu chvíli vedle nich upadne obličejem do písku třetí namol ožralé děvče (které se do té doby ve filmu neobjevilo). Jeden z hochů zvolá "Hele, to je naše manažerka!" (aniž bychom do té chvíle věděli, že nějakou manažerku mají), načež okamžitě následuje flashback, ve kterém vidíme, jak manažerka kluky ve Francii hledala, nechala se shodou okolností ojet jejich francouzským kamarádem, pak se ožrala a shodou okolností upadla do bezvědomí pár metrů od nich. Teprve v jiné scéně, mnohem později, se dozvídáme, že kluci před manažerkou utekli a proto je hledala. Proč před ní utekli a co vyplyne z toho, že se jim ten útěk nepovedl, to se nedozvíme do konce filmu.
Tyto megazápletky jsou sice banální a šíleně scenáristicky neobratné, ale jsou to víceméně jediné věci ve filmu, které se dají nazvat "zápletkami". Kromě toho se odehrají další "scény", jako například:
- Kluci vyhulí lanýže za spoustu peněz
- Kluci hrají na svatbě
- Do jednohubek na oslavě se omylem dostanou drogy
- Jeden z kluků se vyspí s jedním z děvčat
...ale žádná z nich k ničemu nevede a nemá pointu. Majitel lanýžů nijak nereaguje na to, že mu bylo vykouřeno sto tisíc. Nikdo z hostů nijak nereaguje na to, že byl na oslavě nedobrovolně zdrogován. A kluk se na konci zřejmě zamiluje do toho děvčete, se kterým se vyspal, což je značně překvapivé, protože spolu spali jen proto, že on byl ožralý a ona vystresovaná, a nestalo se mezi nimi nic dalšího.
Jako kdyby to všechno nebylo málo, má tento film velmi nepříjemný střih (a věru není časo, že bych si na něco takového stěžoval). Stříhá se neustále a hrozně rychle, často uprostřed věty nebo slova. Velmi často se stává, že vidíme záběr na dva lidi a uprostřed věty se střihne na jiný záběr týchž dvou lidí, kteří najednou stojí a tváří se úplně jinak. Podobné vyfikundace má v oblibě třeba Lars von Trier, ale v "odlehčeném letním snímku pro mládež" je jejich existence přinejmenším bizarní. Mělo se tím zamaskovat, že film je brutálně prostříhaný? Nebo nebylo z čeho stříhat? Podobně nepříjemná je kamera, která většinu času snímá v roztřesených detailech, takže nevidíme, kde vlastně hrdinové jsou a co přesně dělají (ale většinou nedělají nic) - takže ve většině filmu je celkem jedno, že se odehrává v krásné Francii. A některé scény (zdaleka ne všechny) jsou z nějakého důvodu prohnané extrémními barevnými filtry.
Při vzniku Prázdnin v Provence se muselo dít něco hrozně dramatického a smutného a moc by mě zajímalo, co to bylo. Byla omylem zničena polovina natočeného materiálu? Bylo najednou nutno udělat premiéru o půl roku dříve, než bylo plánováno? Byli všichni při natáčení zhulení a opilí krásou Francie? Je celý film jen nějaký složitý prostředek, jak vyprat peníze z trestné činnosti?
Netuším, ale byl by z toho asi zajímavý dokumentární film...
Hodnocení: 20%