Plody moře (Haixian)

3. 7. 2008 - 11:31 | Téma | red

Plody moře (Haixian) Placeholder | zdroj: tisková zpráva

[Statistické údaje:] - Scénář, režie a střih: Zhu Wen. Kamera: Liu Yonghong. Výprava: Gao Jianxin. Hrají: Jinzi, Cheng Taisheng a další. Barevný, 90 minut, anglické titulky. Čína-Hongkong 2001. Uvedeno v sekci Fórum nezávislých na 37. ročníku MFF v Karlových Varech. Do české distribuce nezakoupeno. Plody moře, režijní debut vystudovaného energetika Zhu Wena, je ukázkovým příkladem ryze autorského filmu

mffkv02_recenze
Plody moře, režijní debut vystudovaného energetika Zhu Wena, je ukázkovým příkladem ryze autorského filmu. Podle vlastního scénáře natočený snímek si pětatřicetiletý Zhu Wen též sestříhal a spoluprodukoval, ale jeho hlavní osobitost spočívá jednak ve způsobu snímání a jednak v zaměření svého pohledu na téma a postavy, jež jsou pro čínskou kinematografii přinejmenším nezvyklé. Na posledním ročníku benátského festivalu získal film zvláštní uznání (spolu s Odoulovým debutem Le souffle, rovněž uvedeném letos ve Varech) od poroty sekce Film současnosti (Cinema del presente), paralelní soutěžní přehlídky k hlavnímu programu „Venezia“.

Výchozím motivem snímku je dobrovolná rezignace pekingské prostitutky Xiao Mei na svůj další život; po třech letech „služby“ v hlavním městě odjíždí do malého přímořského městečka Beidaihe, aby zde v anonymitě mimo sezónu opuštěného výletního místa spáchala sebevraždu. V jejím plánu ji předběhne nešťastný básník z vedlejšího hotelového pokoje a při rutinním výslechu okolních hotelových spolubydlících zaujme policistu Denga zvláštní odevzdanost Xiao, jejíž úmysly díky svému „profesnímu citu“ (toto výletní místo je, zdá se, oblíbenou konečnou stanicí zkrachovalých existencí) brzy správně odhalí. Jeho snaha zabránit mladé ženě v pokusu o sebevraždu by se snad mohla setkat se sympatiemi, ovšem neodbytný Deng tak činí někdy až brutálním zásahem do toho nejintimnějšího soukromí prostitutky.

„Tak co, ještě chceš zemřít?!“ křičí Deng během vynucené soulože na bezvládnou Xiao v absurdně humorné scéně a absurdním se nutně musí stát jejich další soužití. Takřka proti své vůli – a přesto vlastně dobrovolně – tráví Xiao se svérázným policistou čím dál více času v nehostinné zimní krajině. S trpným výrazem stoluje spolu s Dengem v místních restauracích nabízejících čerstvé „plody moře“ a nezdarem skončí její pokus uniknout policistovu vlivu do jiného města. Bezvýchodnost jejich zvláštního vztahu ukončí omylem vypálená kulka – Deng při ní nutil ženu k demonstraci odvahy, zda mu dokáže vzít život. Po počátečním šoku naaranžuje Xiao služební pistoli Dengovi do vlastních rukou. Muž, který zprvu odrazoval od sebevraždy, tak s hořkou ironií osudu (ta je ale jen dovršením předchozího) bude sám nalezen jako sebevrah.

Toto gesto Xiao, stejně jako její v první půli filmu zarážející neschopnost vzbouřit se proti Dengovu útlaku, trochu zavání autorskou schválností – Zhu Wen ovšem potřeboval dohromady svést dvě bytosti, které (ač každá s naprosto rozdílným společenským statusem) stojí mimo akceptovatelný okruh. Zatímco Xiao má jasné stigma prostitutky, provokuje postava Denga (jehož zkorumpovanost je naznačena jako něco všedního) zvláštním smutkem člověka, který si neradostné rodinné zázemí zakrývá sám před sebou násilnickou slupkou. Nebývale intimní ponor do života dvou hlavních postav (svým stylem natáčení připomíná Zhu Wen strohé zásady dánského desatera Dogma 95 bez jejich častého manýristického efektu „Podívejte, já jsem Dogma!“) paradoxně provází chladný odstup režiséra. Své hrdiny „pouze“ sleduje v jejich životních situacích a návodu od režiséra, kolik sympatií máme které postavě věnovat, se nedočkáme.

V epilogu snímku se Xiao vrací zpět do Pekingu a znovu se začne živit jako prostitutka. Ve stísněných prostorách plastových buněk v nevýstavní čtvrti neúčastným pohledem sleduje své kolegyně, jak loví z nitra jedné z nich nestandardně splacenou odměnu povedeného zákazníka a jediný okamžik života ve tváři hlavní hrdinky můžeme spatřit v posledním záběru, kdy Xiao spolu s onou „operovanou“ kolegyní jako pobavené malé dítě prchá z obchodu, kde právě zaplatila falešnou bankovkou. V moři beznaděje předchozího děje je to navýsost optimistický okamžik – a přece tak absurdní. Návrat zpět do života nemůže být ani představen jako výhra, ale jako nutnost, kde se vyplatí raději připravit se na nejhorší. Na snímek Plody moře platí ošemetné označení „existenciální film“ tím více, čím méně si toto dílo snaží nějaký podobný přídomek přivlastnit.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.