SOUNDTRACK - Pirates of Carribean
Nepamatuji si, že by producent Jerry Bruckheimer za několik posledních let obsadil na post skladatele ve svých filmech kohokoliv jiného, než členy skupiny okolo Hanse Zimmer – Media Ventures. Není tomu jinak ani v případě Pirátů z Karibiku, kde měl hudbu původně komponovat Alan Silvestri. Tento záměr režiséra Verbinskeho u producenta Burckheimera neprošel.
Místo Silvestriho byl tedy dosazen nováček Media Ventures Klaus Badelt (Test, Stroj času, K-19, Přísaha). Projekt Piráti z Karibiku měl být i z hudebního hlediska opravdu mamutím kouskem. Vedle Badelta jako hlavního skladatele, bylo dosazeno hned dalších 7 pomocných skladatelů – Ramin Djawadi, James Dooley (asist. u Černý jestřáb sestřelen), Nick Glennie-Smith (jeden ze tří skladatelů geniální Skály), Steve Jablonsky (asist. u snímku Slzy slunce), Blake Neely, James McKee Smith a Geoff Zanelli – všechno jména, které pod vedením velkého mistra snad jednou vyrostou ve schopné skladatele.
Ovšem pravidlo, že víc hlav neznamená víc vědět, se zde nádherně potvrdilo. Seance osmičky vybraných skladatelů se evidentně proměnila v šílenou orgii, plnou syntezátorů, občasného (a střídmého) orchestru a vykrádání starších děl Media Ventures.
Líní skladatelé, kromě promotion série Directors Cut – Action a Epic Themes (kde Media Ventures nabízí svoje nejčastěji užívaná témata v základní formě) použili i řadu klasických děl Hanse Zimmera. Hrdinské téma kapitána Jacka Sparrowa (The Medallion Calls) jako by z oka vypadlo motivu generála Hummela ze Skály, skladba Sword Crossed není příliš odlišná od skladby Chant z Černý jestřáb sestřelen. Jen telegraficky bych jmenoval několik dalších děl, které v Pirátech znějí: Shrek, Zóna úniku nebo nedávný Stroj času.
Jsme zvyklí, že skladatelé hudbu sem tam kradou, především ze svých starších děl (třeba James Horner je na to specialista, neostýchá se ani sám mistr Zimmer, nebo jeho žáci Gregson-Williams a Rabin, kteří ve svých raných začátcích stále kradli ze svých ranných začátků). Jenže o to tu ani moc nejde – jde o kvalitu provedení krádeže a celkového poslepení kradených kusů dohromady a vhodnosti koláže pro příběh, který se odehrává před cca 200 lety a vypráví o pirátech. Tady bandička skladatelů opravdu selhala a zklamala zároveň, neboť hrne jedno na druhé a místo nabušeného orchestru se dočkáme nabušených synťáků. Slova jako „pirát“, „kord“ nebo „moře“ jsou tím posledním, co se vám při poslechu vybaví.
Mimochodem, s podobným pirátským tématem nedávno pracoval jiný skladatel ze stáje Media Ventures – Harry Gregson-Williams Za poslední roky skladatelsky hodně vyspěl a jeho hudba k animovanému Sinbadovi je mnohem lepší než výtvor téhle oktávy.
Ne, že bych potom přímo toužil, ale kdybych si někdy chtěl navodit atmosféru zatuchlého škuneru, lodních bitev a dělových koulí prolétajících trupem apod., rozhodně šáhnu po soundtracku Ostrova hrdlořezů nebo prakticky po čemkoliv od Ericha Wolfganga Korngolda, ale v žádném případě po tomto povedeném dílku.
Verdikt: Odbytý paskvil s nálepkou „krádež“ na čele, který se nehodí k filmu ani k samostatnému poslechu.
Hodnocení: 30 %
Seznam skladeb:
- Fog Bound
- The Medallion Calls
- The Black Pearl
- Will and Elizabeth
- Swords Crossed
- Walk the Plank
- Barbosa is Hungry
- Blood Ritual
- Moonlight Serenade
- To the Pirates' Cave
- Skull and Crossbones
- Bootstrap's Bootstrap
- Underwater March
- One Last Shot
- He's a Pirate