![In The Cut](http://dokina.timg.cz/apollo/pictures/20039105516679084.jpg)
![Piková trojka](http://dokina.timg.cz/apollo/pictures/2003123016297367500.jpg)
To, co však z Pikové trojky dělá něco víc než jen další kriminálku, je způsob, jakým se v ní vyšetřování série vražd propojuje s celým trsem dalších témat. Jane Campion na příběhu Frannie de facto ukazuje odvěkou bitvu pohlaví (proto vraždy), který byl během tisíciletí do značné míry institucionalizován (ve filmu hraje velkou roli motiv zasnoubení), ale jehož nejpodstatnější část stále probíhá na základní, primitivní, animální úrovni sexu a násilí. Tomu, aby se muži se ženami navzájem nepozabíjeli, většinou zabraňuje komunikace, a proto není náhoda, že se Frannie profesně věnuje právě jazyku. Všechny tyhle volné konce se v Pikové trojce až překvapivě dobře a organicky smotávají do jednoho klubka: stačí říct, že podezřelými z vražd jsou ve filmu snad všechny mužské postavy, přičemž Frannie s každou z nich něco má nebo měla. A pak je tu fakt, že Jane Campion stejně jako kdysi Hitchcock nedělá rozdíl mezi scénami násilnickými a milostnými a točí je stejným způsobem.
Kromě tohohle multitematického lavírování si Jane Campion zaslouží uznalé zamručení ještě za vedení herců: Meg Ryan (Město andělů, Samotář v Seattlu) tady na poměry někdejšího blonďatého andílka div nečaruje a oknírkovaný Mark Ruffalo (Můj život beze mne, Letuška 1. třídy) prozměnu jednou nepředstavuje dokonalého muže. Ostatně o tom, že většina z herců tu zažívá rozhodně povedenější momenty svých kariér jsem se už zmínil, přičemž je evidentní, že ruka méně zkušeného režiséra by z nich takové výkony nevymáčkla. Nejvýraznějšího efektu Jane Campion dosáhla ve štědrých erotických scénách, které působí nevídaně přirozeně a realisticky.
A jako by toho na Pikové trojce nebylo dobrého dost, povedl se tentokrát i český titul - i když moc nechybělo a In The Cut u nás šlo jako Smrtící vášeň. Takhle nevidím jediný důvod, proč byste si tenhle film měli nechat ujít.