Pianista (Le Pianiste)

30. 9. 2005 - 10:02 | Téma | red

Pianista (Le Pianiste) Placeholder | zdroj: tisková zpráva

[Statistické údaje:] - Scénář: Ronald Harwood podle biografie Wladyslawa Szpilmana. Režie: Roman Polanski. Kamera: Pawel Edelman. Hudba: Wojciech Kilar. Kostýmy: Anna Sheppard. Hrají: Adrien Brody (Wladyslaw Szpilman), Thomas Kretschman (německý důstojník), Frank Finlay (otec), Maureen Lipman (matka), Ed Stoppard (Henryk), Julia Rayner (Regina), Jessica Kate Meyer (Halina), Emilia Fox (Dorota), Ruth Platt (Janina) a další. Barevný, 140 minut. Dolby Digital. České podtitulky. Francie 2002. Distribuce v ČR: Falcon. Premiéra v ČR: 6. února 2003. TRAILER k filmu: ISDN Roman Polanski se ve svém novém filmu nechal inspirovat jednak autobiografickou knihou Wladyslawa Szpilmana, ale také vlastními zážitky z doby, kdy za 2

Pianista

Roman Polanski se ve svém novém filmu nechal inspirovat jednak autobiografickou knihou Wladyslawa Szpilmana, ale také vlastními zážitky z doby, kdy za 2. světové války vyrůstal v Polsku v židovském ghettu. Příběh pianisty Szpilmana zasadil do rozmezí několika let. Jeho osudy sledujeme od roku 1939, kdy začali nacisté dělat opatření proti varšavským Židům, až do konce 2. světové války. V řadě filmů s podobnou tematikou je Polanského snímek pozoruhodný zejména snahou o co největší autentičnost zachycených reálií. Výprava filmu je dovedena do nejmenších dobových detailů, i když natáčení probíhalo nikoliv v Polsku, ale v Německu a některé scény byly dotvořeny digitálními triky.

Pianista

Szpilman je pod vlivem událostí nucen ukončit svou práci v polském rozhlase a spolu s rodinou a dalšími varšavskými Židy je přemístěn do židovského ghetta. Tím také předčasně končí jeho právě se rodící vztah s jistou půvabnou Polkou. Po nějaký čas má ještě možnost hrát na piano v místním židovském podniku, kam chodí bohatí obyvatelé ghetta, ale ani to netrvá dlouho. Hrozba koncentračních táborů se stále více blíží, až dojde i na jeho rodinu. On se sice na poslední chvíli před transportem do vyhlazovacího tábora zachrání, ovšem život několika tisíc Židů, kteří v ghettu zůstali, není nejpříjemnější. Nakonec se mu za pomoci přátel podaří utéci na druhou stranu zdi, kde se po zbytek války schovává před Němci v opuštěném bytě. Tam přečká i židovské povstání ve varšavském ghettu a zbytek války.

Pianista

Filmografie Romana Polanského má svůj počátek v šedesátých letech v Polsku (Nůž ve vodě aj.), později točil v Západní Evropě a USA (např. Ples upírů, Čínská čtvrť, Devátá brána). Tentokrát si vybral téma, jež je už svým obsahem značně závažné a plné uměleckých ambicí. Polanski tomu přizpůsobil i celkové zpracování. Film natočil za francouzské peníze, do filmu obsadil americké, britské, polské i německé herce a kameru svěřil do rukou zkušeného polského kameramana Pawla Edelmana (z poslední doby je známý např. jeho film Pan Tadeáš). Ten si také jako jediný odnesl za svoji práci ocenění z evropských filmových cen. Právě kamera je bezesporu nejsilnější složkou filmu. Dokonale zachycuje, a tím i vytváří ponurou atmosféru smutné doby a místa a dociluje notné dávky autenticity.

Závažné téma, ve kterém není prostor pro odlehčení z filmu dělá automaticky pozoruhodné dílo jako stvořené pro sbírání nejrůznějších festivalových cen. I Pianista se může pochlubit hlavní cenou, kterou si vysloužil v Cannes a hned několika dalšími oceněními a nominací na Zlatý Glóbus. I přesto, že se snímku po filmařské stránce nedá téměř nic vytknout, je Pianista poněkud strohý a nezůstalo v něm paradoxně příliš prostoru pro výraznější emoce. Nenajdeme v něm žádnou scénu, která by diváka sama o sobě strhla a jenž by mu uvízla v paměti. Při sledování diváka napadá srovnání se Spielbergovým Schindlerovým seznamem častěji, než by bylo zdrávo (i když nejde vyloženě o stejný námět). Všechny ty emoce, strhující scény i dialogy a z nich vyplývající intenzivní divácký zážitek, který Spielbergův film obsahoval, Polanského snímek postrádá, a ať je sebelépe zručně natočen, nemůže ve srovnání s ním obstát.

Poslední třetina Pianisty jako by navíc ztratila tempo a je spíše natavovanou snůškou záběrů, které mají přiblížit těžký život hlavního hrdiny na sklonku války, kdy se musel skrývat a potýkat s hladem a nemocí. Adrian Brody (hrál např. ve filmu Tenká červená linie) odvedl při ztvárnění Wladyslawa Szpilmana vynikající práci, ale přesto v některých scénách a hlavně v poslední třetině zůstává jen na půli cesty – dokáže si sice diváka získat, ale nevyvolá v něm ty správné emoce. Tak jako celý film, i on působí na plátně místy poněkud chladně. Což je také největší problém Pianisty. I když jde dozajista o zajímavé téma, zpracované téměř bezchybně, stále tu zůstává neodbytný pocit, že se z daného příběhu dalo „vyždímat“ mnohem více, a tím stvořit nezapomenutelné filmové dílo. Možná je to jen Polanského styl, kdy si zachovává jistý odstup, přestože jde o bolestnou kapitolu polských dějin, která se přímo dotýká i jeho. Každopádně Pianista určitě stojí za pozornost, už kvůli svému autentickému ztvárnění válečných událostí v Polsku.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.