Pán prstenů: Prsteny moci – recenze prvních dvou epizod

6. 9. 2022 - 9:54 | Recenze | Ondřej Mrázek

Pán prstenů: Prsteny moci – recenze prvních dvou epizod zdroj: Foto: Amazon

Návratu do Středozemě nechybí rozmanitost ani epické měřítko. Seriál Pán prstenů: Prsteny moci má před sebou ale dlouhou cestu.

Možná už jste si toho taky všimli. Na HBO slaví návrat Hra o trůny s prequelem Rod draka, Netflix boduje s adaptací komiksového Sandmana od Neila Gaimana a na Amazon Prime Video čerstvě dorazily první dvě epizody nejdražšího seriálu historie Pán prstenů: Prsteny moci.

Zažíváme tak nebývale silný fantasy podzim, přičemž v nadcházejících měsících bude díky hernímu God of War a filmovému Avatarovi jenom líp. Ale zpátky do televize. První dva výše zmíněné projekty totiž zároveň sklidily i nadšené reakce od diváků a kritiků, dočkali jsme se tedy s novým Pánem prstenů klasického případu „do třetice všeho dobrého“, nebo si ambiciózní novinka hrdě adaptující jednu z nejmilovanějších látek všech dob vytáhla černého Petra?

Pán prstenů: Prsteny moci zdroj: Foto: Amazon

V seriálu Prsteny moci se vydáváme do období Druhého věku, jehož letmé ukázky jsme se dočkali kdysi ve slavném prologu k původní trilogii režiséra Petera Jacksona. Ocitáme se tak v době před ukováním Jednoho prstenu, před tím, než Sauron uvrhl celý kontinent znovu do války a před tím, než se svobodná království lidí, elfů a trpaslíků spojila, aby pána zla přemohla v epické bitvě na úpatí Hory osudu. Zároveň je nutno dodat, že zatímco v knihách Tolkien toto období popisuje na pomezí několika tisíců let, nový seriál musí zákonitě pracovat s časem daleko úsporněji, a smrsknout tak obří porci děje do mnohem kratšího úseku. Což nás přivádí k prvním dvěma epizodám.

V těch se diváci dozví ve zkratce to nejzásadnější. Tedy že elfové opustili svoji zemi kvůli válce s Morgothem, který ovšem padl a jeho poslední temný sluha Sauron nebyl na Středozemi spatřen už stovky let. Svět se tak těší z dlouhého míru, což ale odmítá přijmout zarputilá elfka Galadriel, která přísahala na bratrův hrob, že jej pomstí a Saurona sama dopadne. Není to však ta éterická a mocná čarodějka Galadriel tak, jak ji diváci znají z filmů, nýbrž výrazně mladší, dychtivější Galadriel s mečem v ruce a připravená na válku.

Jinak ovšem vypadá a funguje i svět Středozemě jako takový. Máme tu například předchůdce tradičních hobitů, tzv. Chluponohy, což jsou de facto malí nomádové schovávající se před lidmi, pozorující všelijaká znamení a celkově zde slouží spíš k odlehčení děje, byť jedna z mladých hobitek později objeví muže, který se zřítil z nebe, a o kterém se všeobecně spekuluje, že bude Gandalf. Vedle toho tu ale máme černé i vrásčité elfy nebo černé trpaslíky a trpaslice s oholenýma nohama. Diverzní obsazení ovšem vůbec ničemu nevadí, a naopak ukazuje Středozem jako rozmanitý fantasy svět, kde víc než na barvě kůže záleží na vašem charakteru, což je ostatně přesně v souladu s tím, co Tolkien zamýšlel. Navíc to nijak nepřekáží jinému důležitému tématu, a to mezirasové nevraživosti.

Kdo by to byl čekal, že to nakonec bude seriálový Pán prstenů a nikoli Zaklínač, kde tahle problematika bude konečně uchopena za ten správný konec. Řeč je o vzájemné nenávisti mezi lidmi a elfy, kteří lidmi pohrdají kvůli tomu, že při válce s Morgothem mnozí z nich stáli na straně nepřítele. Lidé pro změnu mají pocit, že jim elfové zabírají zemi a koukají na ně z patra. Už nyní se tak vaří budoucí konflikty, které ještě sehrají v osudu Středozemě velkou roli. Prozatím se však příběh rozjíždí velmi pozvolna, na větší soudy si tak v tomhle ohledu budeme muset počkat.

Co lze ale říct už teď je, že nový Pán prstenů vypadá a zní fantasticky. Hluboké kapsy Amazonu a jeho šéfa Jeffa Bezose jsou znát prakticky na každém záběru, kdy zejména prolog – opět vyprávěný z úst Galadriel – vypadá famózně a pakliže se v budoucnu dočkáme byť jen trochu něčeho takového, bude co se měřítka týče filmová trilogie možná i překonána. Seriál samozřejmě nemá onu špinavou filmovou patinu, místo toho se leskne a třpytí jako Jacksonův Hobit, snad žádný moment v úvodních dvou dílech ale nebyl utopený v tzv. digibordelu a naopak se díky možnostem pomalejšího seriálového vyprávění mohla kamera zdržet tak, aby několik obrazů krásně vyniklo. To je jednoznačně velké plus.

Hardcore fanoušci Tolkiena, zejména ti, co mají nastudovaný Silmarillion, se sice budou muset smířit s faktem, že tvůrci na některé věci zkrátka nemají práva a tak dochází k někdy menším, někdy větším odklonům od předlohy, v tuto chvíli je ale z jejich díla cítit maximální snaha o dodržení nejen té specifické tolkienovské estetiky, ale i atmosféry a zákonitostí světa. Kouzelně zpracované trpasličí město Khazad-dûm je toho asi nejlepším příkladem, potěší ale i spousta dialogů včetně toho o zpívání kameni, jež dává na srozuměnou, že tenhle seriál v žádném případě nechce být další Hrou o trůny.

zdroj: Amazon

Prsteny moci si zkrátka razí svoji vlastní cestu. Občas si něco půjčí z původní trilogie, většinu času ale zkouší nové věci, které však nikdy nejdou proti duši předlohy samotné. To samozřejmě neznamená, že všechny kreativní volby jsou perfektní a seriál nemá chyb, to nejtěžší navíc mají tvůrci stále před sebou. Pilotní epizody se jim i díky režii filmového režiséra J. A. Bayony povedly, nyní ale musí celý tenhle kolos ukočírovat do zdárného konce první série. A to nebude vzhledem k míře očekávání žádná jednoduchá záležitost. Jestli se jim to povede nebo ne, zjistíme zhruba za dva měsíce, mezitím je ale krásné být zpátky ve Středozemi.