Pán prstenů: Návrat krále (The Lord of the Rings: The Return of the King)

1. 3. 2004 - 16:16 | Téma | red

Pán prstenů: Návrat krále (The Lord of the Rings: The Return of the King) zdroj: tisková zpráva

„Teď budou všechny říše postaveny před zkoušku a buď obstojí, nebo padnou – do Stínu

„Teď budou všechny říše postaveny před zkoušku a buď obstojí, nebo padnou – do Stínu.“

Aktuálně: Jacksonův Pán prstenů: Návrat krále získal 11 Oscarů.

Závěrečná část Tolkienovy fantasy o „Jednom prstenu vládnoucím nad všemi Prsteny moci“ byla a je jako obě předchozí části trilogie doprovázena kolosální mediální kampaní slibující, že film překonává vše, co bylo dosud k vidění. Tyto výkřiky je třeba brát s rezervou, nicméně je pravda, že Návrat krále je z celé trilogie režisérsky tím nejzdařilejším snímkem. Na poněkud nekonečném dvousetminutovém prostoru totiž Peter Jackson dokázal zkondenzovat obsah čtvrté, páté i šesté knihy: ve filmu Dvě věže nemístně věnoval čtvrtinový prostor bitevní vřavě u Helmova žlebu (v třísetstránkové knize je popsána na deseti stranách) a nestihl proto dovyprávět celou knižní předlohu. Hobiti tentokrát nejsou odsunuti na vedlejší kolej: rozpolceným skřetem Glumem doprovázený Frodo přichází k Hoře osudu, aby zničil zlatý Prsten (jde o přetočení obvyklé struktury mýtů, v nichž se vzácný artefakt – například svatý grál – naopak hledá), zatímco zbylou část Společenstva čeká rozhodující střet s Velkou tmou.

Peter Jackson naštěstí nevěnuje akčním scénám takový prostor jako v minulosti a neproměnil Návrat krále v Návrat Barbara Conana. Navzdory častým vzletným panoramatickým záběrům na starověkou architekturu a fantasy scenérie (úchvatné jsou planoucí gondorské majáky), nad nimiž kamera krouží jako majestátní pták, se film pomyslně drží více „při zemi“. Nevěnuje hlavní pozornost jen digitálním kouzlům, ale zaměřuje se i na vývoj postav a neskáče od jedné ke druhé tak roztěkaně jako v minulém snímku. Přesto i diváci, kteří nečetli knihy a předchozí filmy viděli jen jednou, mohou mít – navzdory občasným flashbackům – problémy se v záplavě jmen orientovat a plně chápat motivace postav.

Digitální triky tentokrát vypadají skvěle. Výrazně byla vylepšena interakce mezi herci a animovanými postavami, přesvědčivě působí i kombinace živé akce a novozélandských lokalit s „cyber-geografií“ a s miniaturami (Gandalfův příjezd do terasovitého města Minas Tirith). Počítačem vygenerované bitvy nejsou zahaleny temnou nocí jako u Helmova žlebu, ale probíhají za světla (byť střety skřetů a jezdců na Pelennorských polích působí značně „digitálně“). Bojové sekvence však nejsou jen monumentální, ale i imaginativní. Smyslem pro detail až posedlý režisér inscenuje pamětihodné výjevy: přes cimbuří jsou katapultovány uťaté hlavy nepřátel, ze vzduchu útočí dračí letky jako kamikadze, po zemi ničivě pochodují sloní monstra mûmakové, nechybí ani armáda duchů mrtvých válečníků.

Problematickým místem trilogie i v poslední části zůstává obsazení, které jednorozměrně načrtnutým charakterům nedodává plastičtější obrysy: postavy definují jen jejich sošná gesta, zasmušilé pohledy a archetyp, který naplňují. Většině mužských hrdinů schází potřebné charisma – platí to především pro představitele budoucího krále Aragorna (Viggo Mortensen) a „unisexově“ bezpohlavního elfa Legola (Orlando Bloom). S ženskými hrdinkami – poté, co se Jackson ubránil tlaku přeměnit je na princezny bojovnice a la Xena – si tvůrci po celých deset hodin nevěděli rady (například elfka Arwen v podání Liv Tylerové se vždy jen „smutně dívá“). V kontextu pietně patetického herectví je tou nejživotnější postavou digitálně vytvořené stvoření Glum (diváci jej spatří i v jeho prapůvodní podobě Sméagola). Jde zřejmě o první filmovou postavu z jedniček a nul, která dokáže skutečně „hrát“ – a to přirozeněji než mnozí z jeho kolegů z masa a kostí.

Návrat krále se potýká i s určitými dramaturgickými přehmaty. Že bylo vyškrtnuto „vymetení Kraje“ lze chápat, neomluvitelné ale je vystřihnutí smrti zlosyna Sarumana. Jeho uvedení v prodloužené verzi na DVD je nejen nemravným komerčním trikem, ale především se mýtický střet Dobra a Zla absencí charismatického přisluhovače temna mění jen v anonymní bitvu gladiátorských rozměrů, během které ušlechtilí rytíři a sličné panny rubají hordy ohyzdných, jinak ale nezajímavých bestií. Sporný je i závěr filmu: zatímco předchozí dva snímky neměly konec, Návrat krále má oněch konců asi pět. Navzdory výhradám je ale Návrat krále důstojným završením trilogie, ačkoli tolkienští „puristé“ k němu budou mít (jako k předchozím částem) množství oprávněných výhrad. Jenže jim paradoxně trilogie určena není. Jackson ji koncipoval jako oslnivými počítačovými triky, exotickými lokacemi, pohádkovými kostýmy, ušlechtilými obrázky a pompézními akčními scénami naplněný „sword-and-sorcery“ epos. Zůstat věrný duchu, poetice i magii předlohy by jistě bylo mnohem obtížnější, ne-li zcela nemožné. Příběh o Prstenu si totiž v sobě navěky nese obrovskou moc i prokletí. Prokletí nezfilmovatelnosti.

Diskuzní fórum k Pánu prstenů

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce