Osudy Carmen na filmovém pátně

1. 9. 2004 - 13:31 | Téma | red

Osudy Carmen na filmovém pátně Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Cikáni zaujali našeho Máchu, v Rusku Puškina, ve Francii se toto téma objevilo také u Prospera Mérimée (1803–1870)

Cikáni zaujali našeho Máchu, v Rusku Puškina, ve Francii se toto téma objevilo také u Prospera Mérimée (1803–1870). Hrdinka jeho povídky Carmen patří k cikánské tlupě pašeráků a banditů. Text poprvé vyšel v roce 1845 a jistě by zůstal ve stínu autorových více ceněných děl, kdyby ho Georges Bizet (a jeho libretisté Henri Meilhac a Ludovic Halévy) nepoužili jako libreto stejnojmenné opery nepoužil, ve které vynikla ústřední milostná linie mezi Carmen a donem José. Až k tragickému rozuzlení vygradovaný příběh milostné vášně dodnes strhává hřímící hudbou i áriemi, v nichž vibruje žhavé španělské podnebí, blízkost býčích zápasů a vír omámení žárlivostí, jež vtiskne do ruky nůž… Premiéra Carmen (1875), která se uskutečnila nedlouho před skladatelovým sklonem a skončila neúspěchem. Muselo uplynout několik let vyplněných zahraničním ohlasem, než se opera triumfálně vrátila zpět do Francie, aby se již definitivně zařadila mezi klasická díla, o jejichž významu nikdo nepochybuje.

Ještě němý film inspirovala především opera a nikoli její literární předloha. Dramaticky zhuštěný tvar vyhovoval akcentem na milostné třeštění v rovině sentimentálního kýče. Dokonce byly do hlavní úlohy angažovány operní zpěvačky, které v patetických gestech deklamovaly neslyšný text. Obliba tématu a tudíž i četnost jeho zfilmování přiměla Charlese Chaplina k vytvoření parodie, v níž se vysmál zvetšelým konvencím, v něž se příběh Carmen zvrátil. Chaplinova Carmen (1915) je pozoruhodná nejen tím, že proslulý tulák byl tentokrát navlečen do dragounské uniformy. Srdceryvné vyprávění začleňuje groteskní prvky a vrcholí odhalením, že údajně vražednými nástroji jsou neškodné divadelní rekvizity. Ale ani Chaplinův úsměšek nezabránil vzniku dalších dojemných filmových vyprávěnek, které vytvářeli i režiséři později vážených jmen: Ernst Lubitsch, Jacques Feyder či Raoul Walsh, jehož adaptaci, poslední v němé éře, překřtila naše distribuce na Ženu s ďáblem v těle (1927).

Ve zvukové éře vznikaly jak záznamy operního provedení, tak "činoherní" variace hledající základ i u Mériméea, či dokonce volně zmodernizované přepisy. Vzniklo i několik animovaných snímků. Nejčastěji se k Carmen obraceli umělci v USA, ve Francii a ve Španělsku, ale jen málokdy se jim podařilo přesáhnout kolorit kašírovaného kýče.

V poválečné éře Christian-Jaques ve své Carmen (1944) s Jeanem Maraisem v hlavní roli přesouvá pozornost spíše na postavu dona José a přitažlivá Carmen se změnila v krutou, bezohlednou koketku zneužívající milencovy náchylnosti. Bizetova hudba se stává pouhou zvukovou kulisou, z níž jsou vypuštěny árie, zůstává sborový zpěv v hospodě. V jiných přepisech - např. Vidorových Láskách Carmen (1948) nebo Demicheliově Carmen z Granady (1959) - už zní jen původní doprovod, který s Bizetovými tóny nemá nic společného.

Ani samotné téma Carmen neušlo pokusům vypovědět skrze ně o problémech přítomnosti a vnést do něho současné výrazové prostředky, zejména v hudební složce. Hammersteinova Carmen Jones, převedená na plátno Ottou Premingerem (1954), přechyluje Bizetovu hudbu do jazzu a zasazuje vše do černošského prostředí (z Josého se stal adept na vojenského pilota Joea). Carmen se však dočkala i filmově baletního zpracování v závěrečné povídce Černého trikotu (1962), opět s využitím Bizetových melodií. Československá televize uvedla již v roce Kašlíkovo zpracování opery.

Mimořádné vzedmutí vlny zájmu o Carmen přišlo v počátkem osmdesátých let. Carlos Saura pojednal svou Carmen (1983) jako zamyšlení nad vznikem uměleckého díla: protagonistou je tanečník Antonio Gades, připravující baletní představení Carmen. Listuje Mériméeovou novelou, zaposlouchává se do Bizetovy opery, uvažuje o pohybovém vyjádření emocí, které byly vysloveny verbálně či hudbou. Sledujeme průběh zkoušek a postupný vznik inscenace.

Francesco Rosi se o rok později rozhodl na plátno převést Bizetovu operu v jejím prvotním znění, které ještě zachovávalo mluvené pasáže. Rosi však zvládl nástrahy statických árií, které "zastavují" děj, jistě i díky Gadesově výpomoci, který se staral o choreografii. Největší předností je však všestranně talentovaná Julia Migenes-Johnsonová v titulní úloze, která celý příběh nejen rozezpívala, ale také rozpohybovala a obdařila až magickou uhrančivostí svého výrazu. Sekundují ji nemenší hvězdy operního nebe: Placido Domingo a Ruggero Raimondi.

Dosti překvapivé posuny přichystal Jean-Luc Godard ve filmu Křestní jméno Carmen (1983). Příběh zasadil do současné Francie, z Carmen se stala členka gangsterské bandy a jejím milencem policista Joseph.Převažuje výrazná sexuální orientace, větším samoúčelem jsou záměrně matoucí vypravěčské postupy, znemožňující orientaci v příběhu. Namísto Bizetovy hudby si režisér vybral Beethovenova kvarteta (zdůvodňuje tím, že „uposlechl jeho výzvu“).

Zbývá trojici experimentálně pojatých verzích Bizetovy opery. Tragédii Carmen (1983) natočil Peter Brook, opíraje se o vlastní zkušenost s divadelní ztvárněním. Záznam operního představení v londýnském Queen Elizabeth Theatre pořídil roku 1986 Lucian Pintilie společně s Tonym Gilbertem. Jako perličku lze ještě zmínit krasobruslařskou revue Carmen na ledě (1989).

Nejnovější zpracování Carmen - Divoká vášeň (2003) zapojuje do příběhu osobu spisovatele Prospera, jenž se na svých cestách setkává s oběma protagonisty a ve vězeňské kobce dokonce vyslechne tragický příběh Joséova milostného poblouznění. Režisér Vincente Aranda však s ničím pronikavě novým nepřišel, opakuje obvyklá motivická i stavební klišé, zastřešená romantickým průzorem. Nadčasové téma Carmen a jejího milostného vztahu získalo nadčasovou platnost i přitažlivost a vybízí ke stále novému měření sil.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.