Ohlédnutí za 36. MFF Karlovy Vary

25. 1. 2008 - 10:05 | Téma | red

Ohlédnutí za 36. MFF Karlovy Vary zdroj: tisková zpráva

Letos opravdu ubylo temných a depresivních snímků, jejich místa však zabrala dílka, která směle snesou podtitul "galerie úchylek". Napsal: Vojtěch Rynda.Nemůžu říct, že bych letos poctivě odkoukal alespoň většinu soutežních filmů ani že jsem systematicky mapoval všechny sekce, co jich festival má: právě naopak

Nemůžu říct, že bych letos poctivě odkoukal alespoň většinu soutežních filmů ani že jsem systematicky mapoval všechny sekce, co jich festival má: právě naopak. Ale jedna věc mě i tak musela bít do očí. Loni si mnozí oprávněně stěžovali na to, že filmy uvedené v Karlových Varech byly převážně temné, depresivní a bezvýchodné.

Pravda, letos takových skutečně ubylo; ale místo toho, aby je nahradily filmy "normální", postavila se na jejich místa dílka, která směle snesou podtitul "galerie úchylek". Mám dokonce pocit, že to trklo i autory programové brožury, protože mnohé z popisků filmů hraničí s ironií - budu citovat:
"Robert má rakovinu varlat, a protože je transsexuál, lékaři se jím odmítli zabývat. Má však také přítelkyni, která se narodila jako chlapec, a sen o účasti na konferenci transsexuálů" (Southern Comfort). "Anonymní sex, práce popeláře a společnost psa Lorda - to je život homosexuálního mladíka Sergia do té doby, než potká muže svých snů. Jak upoutá jeho pozornost?" (O Fantasma). "Sochař J a studentka Y navazují poměr, jehož jedinou osnovou je vášnivá bolest, zbavená veškeré krutosti a plná něhy. Nečekaný a osvažující pohled na sadomasochistický vztah bez tradiční zátěže fetišismu a předepsaných rolí muže a ženy. Tématu odpovídá dokonalá symbióza těla, kamery a střihu" (Gojitmal). Nemluvě o tom, kolikrát se v brožuře objeví slova jako drogy, prostituce nebo sebevražda.

Amelie z Montmartru II. Aby bylo jasno: nemám nic proti sexuálním úchylkám, drogy pokládám za osobní rozhodnutí každého člověka a právo na sebevraždu budu bránit do posledního dechu (sic!). Ale není tak trochu laciné točit filmy jen o tomhle? Není mnohem těžší najít sílu a (nejen umělecký) účinek v tématech daleko běžnějších, nechci-li říct "obyčejnějších"? Člověk by řekl, že boom prvoplánovitých filmů (zejména dokumentů) "na efekt" o feťácích, transsexuálech a zneužívaných dětech skončil s 90. lety, ale bohužel tomu tak není a jak filmaři, tak i diváci se kupodivu dále spokojují s blýskavou povrchností, která má do reálných emocí asi tak daleko, jako poslední dva filmy Larse von Triera.

Jeden příklad za všechny: ve srovnání s hrdiny na festivalu uvedeného filmu Anděl Exit působí skuteční členové Sex Pistols (zde v dokumentu The Filth and the Fury) jako slušňáci z nedělní školy. A tak jsem se letos v Karlových Varech bavil počítáním toho, kolik jsou toho tvůrci schopni do svých filmů narvat. Hity?

My Brother Tom (režie Dom Rotheroe): dvoje zneužívání dětí (jeden homosexuální incest, jeden mezi učitelem a žačkou), jedna vražda, jedna sebevražda plus další pokus o ni, vloupačku a rozšlapaného hořícího ježka nepočítaje.
Der Kriereg und die Kaiserin (Tom Tykwer): sebepoškozování, dva pokusy o sebevraždu, blázinec, přepadení banky, několik zastřelených a uhořelých a jedna málem přejetá. Nemluvím o hollywoodských akčních "hitech", nýbrž o zcela vážně myšlených filmech bez nadsázky, z nichž ten první navíc těžkopádně usiluje o pseudodokumentární syrovost.
Rozumějte: nemám nic proti "úchylným" filmům a takové Pasoliniho Saló aneb 120 dní Sodomy nebo Arakiho Doom Generation považuju za klenoty, ale když už si někdo vybere témata takového kalibru, musí k tomu mít důvod a výsledek musí dávat smysl. Samoúčelnost a zesilování intenzity jako prostředek k překrytí emocionální prázdnoty filmařů a diváků neberu.

Abych ovšem nekončil tak tragikomicky, cítím potřebu uvést k tomuto trendu nějakou protiváhu. Může jí být vítězný Le fabuleux destin d'Amélie Poulain; může jí být animovaná antipohádka Shreck; ale ze všeho nejvíc bych spoléhal na současnou vlnu španělských a jihoamerických filmů, které svou svěžestí, "normálností" a "obyčejností" témat působí ve zmíněném kontextu jako závan čerstvého vzduchu.

DALŠÍ TEXTY:
Re: Ohlédnutí za 36. MFF KV

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.