Odpad - recenze dobrodružnější verze Milionáře s chatrče

3. 1. 2015 18:00 - Recenze | Autor: Vojtěch Karlík

Odpad - recenze dobrodružnější verze Milionáře s chatrče

Příběh tří kluků, kteří živoří na okraji brazilské společnosti a na obživu si vydělávají tím, že se hrabou v odpadcích na skládce v brazilském Riu, je do jisté míry další kýčovitou podívanou o tom, jak žijí ti nejchudší na této planetě. Režisér Daldry se nálepky sociálního filmu pokusil zbavit tím, že hlavní postavy Rato, Gardo a Rafael na skladce objeví něco, co je vrhne do víru (téměř) klasického konspirativního thrilleru.

Jenže to od začátku nefunguje. Chvílemi máte pocit, že budete plakat. A že se to od vás vlastně očekává. To když propadnete mistrovsky naservírovaným emocím, které následně vystřídá vztek. Ten se dostane ke slovu ve chvíli, kdy pochopíte, že tři malí kluci stojí proti zlému systému, který je ovládán těmi bohatými. Chudí kluci se ryjou v odpadcích a zaslouží si lepší život. Vzlyk. A bohatí by jim měli pomáhat a ne je chtít zabít. Vzlyk.

Dva skoro puberťáci najdou na skládce peněženku, v níž objeví nějaké ty papíry, ale také klíč. Skutečný klíč! V tu chvíli se rozjede klasická honička mezi hodnými kluky, kteří nalezenou věc odmítnou vrátit, protože tuší, že se za tím vším zájmem skrývá něco víc a policií zastupující ty zlé. Že z tohoto poměřování trojice dorostenců vychází také jako zlodějská chátra, tvůrcům příliš nevadí. Když krade chudina ze slumů, lze říci, že za to přeci může systém a je to dovoleno.

Stephen Daldry od začátku zjevně netušil, co vlastně filmuje. Evidentně se pokusil urputně "thrillerovou" zápletkou zbavit náplasti, že je to jen další Milionář z chatrče. Nebo prostě jen dal scénáristovi Richardu Curtisovi příliš volnou ruku. Právě jméno tohoto pána je velmi důležité. Curtis patří mezi výborné autory romantických komedií a jeho talent stříká z plátná i teď. Jen u špatného žánru. A ona nerozhodnost, co vlastně chci lidem říkat a vyprávět, je patrná každým okamžikem, co jsem se na film díval. 

Na plátně se totiž odehrával naprosto šílený mix sociálně podkresleného levicového thrilleru, který nabízel občas dialogy jak z filmů pro děti a mládež filmového studia Gottwaldov. Pamatujete si na ty celovečerní šílenosti také? Osudy mladíků doplňují už jen zlí policajti a naprosto imbecilní dvojice bělochů v podání Rooney Mara a Martina Sheena, kteří jsou jejich dospělí pomocníci.

Odpad

Tolik zbytečného klišé a rádoby citlivých scének, které mají brát za srdéčka, to už se dlouho nevidělo. Na plátnech kin se odehrává jakýsi pomatený mix Milionáře s chatrče a Nepohodlného. Žánrová roztříštěnost je směšná a k naprostému nevkusu už chybí jen indické bollywoodské tanečky. A je fuk, že se to neodehrává v Indii.

Hodnocení: 30 %

Zdroje: Vlastní

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.