Mladí rozhněvaní muži a kamarádi, idealistický Jan (Daniel Brühl) a démoničtější Peter (Stipe Erceg) se pokoušejí vyburcovat berlínskou společnost z kapitalistického sevření. Po nocích se vloupávají do vil místních boháčů. Přemístí nábytek, přilepí vzkaz „Tučné roky jsou pryč“ a zase odejdou. Tímhle stylem doufají zasadit sémě strachu a nejistoty do srdcí a myslí elity města. O přesnosti zacílení se ale můžeme jen dohadovat, režisér odkrývá karty jinde:

Jule je z celé trojice jediná, kdo má existenciální problémy a tedy také jediná osobně na systém naštvaná.
Peter potom trochu sobecky odjede sám do Španělska. Jule se sblíží s Janem a on ji vezme na noční výpravu. Přitom jen těsně minou Hardenbergovu vilu, která se tak zákonitě stává příštím terčem.
Po dramatických eskapádách hrdiny ve vile překvapí sám Hardenberg a Jan ho zpacifikuje. Celá trojice pak obchodníka zajme a bez bližšího plánu odveze na chajdu v Alpách.

Režisérovu dobrou práci s herci charakterizují nejen nejrůznější ocenění a nominace pro Brühla a Jentschovou, ale i pro Burgharta Klaußnera.

Občanská výchova potom z mého pohledu zůstává spíš černou komedií o vztahu a dospívání, než aby vážněji atakovala problémy evropského -či minimálně německého- kapitalismu s lidskou tváří.
I tak se ale Weingartner ve svém druhém celovečerním snímku (tím prvním bylo psycho-drama Das Weiße Rauschen s Brühlem v hlavní roli) posouvá dál směrem, který stojí za to sledovat.
Kameramané Daniela Knapp a Matthias Schellenberg volí ruční kameru, která akčním a vypjatým scénám dodává na dramatičnosti. Celkově pak těkavý obraz Občanské výchovy zdrsněný pár záběry z bezpečnostních kamer zdařile vyvolává dojem autenticity.