O vzniku filmu Umučení Krista

7. 3. 2004 20:37 - Téma | Autor: red

O vzniku filmu Umučení Krista zdroj: Archiv

Mel Gibson se začal zabývat nápadem na zfilmování pašijí již před více než 12 lety. V té době sám procházel duchovní krizí a zamýšlel se nad tématy jako je utrpení, bolest, odpuštění a spása


Mel Gibson se začal zabývat nápadem na zfilmování pašijí již před více než 12 lety. V té době sám procházel duchovní krizí a zamýšlel se nad tématy jako je utrpení, bolest, odpuštění a spása. Avšak teprve díky postavení, jaké si vybudoval i jako režisér a producent, a díky soudobé filmové technologii mohl své záměry změnit v realitu. Gibson se snažil držet se co nejvěrněji předlohy – evangelií – a zachytit příběh co nejvíce realisticky. „Chtěl jsem vyjádřit nezměrnost té oběti a tu hrůzu s ní spojenou. Ale také jsem chtěl, aby v tom filmu byly lyrické okamžiky, krása a pocit lásky, protože se jedná především o film o víře, naději a lásce. Podle mne je to ten nejsilnější příběh, který lze vypovědět.“

Scénář k filmu Passion vytvořil producent a režisér Mel Gibbon ve spolupráci s Benediktem Fitzgeraldem (Chladnokrevně, Zelda) a popisuje v něm posledních dvanáct hodin Kristova života na Zemi. V podstatě se jedná o upravené pašije zkompilované ze všech čtyř evangelií – Matoušova, Markova, Lukášova a Janova.

Gibson chtěl po kameramanovi Calebovi Deschanelovi (Patriot), aby film působil stejným dojmem jako obrazy italského barokního malíře Caravaggia, které se vyznačují prudkým kontrastem mezi světlem a tmou. Čtyřicet procent filmu se natáčelo v noci nebo v interiérech, aby se tak docílilo efektu světla, které se prodírá tmou. Kostýmy vytvářel podle dobových zdrojů návrhář Maurizio Milenotti (Hamlet, Jak je důležité míti Filipa). Ve shodě s tóny Caravaggiových obrazů byly i kostýmy v odstínech hnědé, černé a béžové. Většina štábu byli Italové, ale maskéři a kadeřníci, v čele s Keithem VanderLaanem a Gregem Cannomem (Čistá duše, Piráti z Karibiku), byli dovezeni z Hollywoodu. Jamez Caviezel, který hraje Krista, strávil v maskérně před natáčením závěrečných scén bičování a ukřižování až sedm hodin denně.

Kde se natáčelo
Scény ukřižování se točily v nádherném jihoitalském městečku Matera, u kterého natáčel v roce 1965 své Evangelium podle Matouše i sám Pier Paolo Passolini. Jeruzalém byl postaven jako obří dekorace v ateliérech Cinecittá na předměstí Říma. Výtvarníkem byl slavný Francesco Frigeri a architektem Carlo Gervasi. Součástí stavby byl i velký chrám, ve kterém byl Kristus odsouzen, nádvoří před Pilátovým palácem, kde byl vyslýchán, a ohrada, ve které byl trýzněn a bičován.

Zpět na film Umučení Krista

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Hulk dostane kámošku a bude jí Tatiana Maslay

Hulk dostane kámošku a bude jí Tatiana Maslay

18. 9. 2020 | Novinky | Adam Homola

Marvel našel svoji She-Hulk.
Warner Bros se prý snaží přesvědčit Phoenixe hned ke dvěma pokračováním Jokera

Warner Bros se prý snaží přesvědčit Phoenixe hned ke dvěma pokračováním Jokera

17. 9. 2020 | Novinky | Adam Homola

Warnerům by se líbil další Joker, ale co na to Phoenix?
První trailer na druhou sezónu Mandaloriana slibuje rytíře Jedi

První trailer na druhou sezónu Mandaloriana slibuje rytíře Jedi

16. 9. 2020 | Trailery | Adam Homola

Lucasfilm a Disney konečně ukázali první záběry z druhé sezóny seriálu The Mandalorian.
Není čas zemřít: Rami Malek představuje svého záporáka Safina

Není čas zemřít: Rami Malek představuje svého záporáka Safina

15. 9. 2020 | Trailery | Adam Homola

Každý výrazný hrdina musí mít minimálně stejně výrazného záporáka a pro nového Jamese Bonda to platí dvojnásob.