Už před šestnácti lety mělo filmové publikum první příležitost seznámit se s excentrickým milovníkem sýra a vynálezcem Wallacem a jeho věrným psím druhem Gromitem v animovaném krátkém filmu Cesta na Měsíc. Krátký humorný snímek z plastelíny, v němž se duo vypravilo na Měsíc za nekonečnými zásobami sýra, bylo tvůrčím dítkem mladého animátora se zaměřením na loutkovou animaci Nicka Parka.
V roce 1990 byla Cesta na Měsíc nominována na Oscara v kategorii nejlepší krátký animovaný film, v níž soutěžila s dalším Parkovým snímkem Pohodlíčko. Cenu tehdy vyhrál druhý jmenovaný snímek, ale chvíle Wallace a Gromita přišla nedlouho poté – v pořadí druhý snímek s touto populární dvojicí, Nesprávné kalhoty, získal Oscara v roce 1994. O dva roky později si Park šel převzít třetího Oscara za další snímek s Wallacem a Gromitem O chloupek.
S každým dalším dobrodružstvím se řady příznivců těchto dvou hrdinů rozšiřovaly – nejdříve na území Británie, a posléze po celém světě. Nyní se vynalézavý podnikatel a jeho věrný čtyřnohý přítel poprvé představují v celovečerním filmu. „Je to splněný sen,“ říká režisér, scénárista a producent Nick Park. „Wallace a Gromita jsem vymyslel už na vysoké škole, a skutečnost, že to nyní dotáhli až na celovečerní film, je pro mě mimořádně potěšující.“
Snímek Wallace & Gromit je druhým společným projektem studií DreamWorks Animation a Aardman, která v minulosti spolupracovala na veleúspěšném filmu Slepičí úlet. „První krátký animák s Wallacem a Gromitem jsem viděl asi před patnácti lety a stejně jako všichni ostatní jsem byl uchvácen jeho postavami. Myslím, že kouzlo Wallace a Gromita spočívá v onom unikátním stylu animace. Je to silně vizuální záležitost – nezáleží na tom, do jakého jazyka je to přeloženo. Je to vtipné, hezké a chytré,“ říká CEO společnosti DreamWorks Animation Jeffrey Katzenberg. „S odstupem času je vidět, že kamkoliv Wallace s Gromitem zavítali, tam si je lidé velice oblíbili. Bude zajímavé sledovat, jak uspějí u nové generace diváků,“ říká producentka Claire Jenningsová.
„Práce na třicetiminutovém filmu s Wallacem a Gromitem je z časového hlediska velmi náročná a vyžaduje spoustu trpělivosti a péče. Práce na pětaosmdesátiminutovém celovečerním filmu je jako skládání Velké čínské zdi ze sirek,“ směje se Steve Box, který film společně s Parkem režíroval a podílel se na jeho scénáři. „Je to skutečně monumentální kousek. Pracovali jsme na něm poměrně tvrdě dlouhých pět let, protože každý maličký detail je velice důležitý. Zdaleka největším problémem v souvislosti s roztažením filmu o Wallaceovi a Gromitovi z třiceti na pětaosmdesát minut však bylo najít vhodný příběh.“
„Chvíli trvalo, než se nám podařilo přijít s nápadem, který by nám připadal dostatečně nosný na to, aby se mohl stát základem celovečerního filmu,“ vzpomíná Park. „Spolu se Stevem a ostatními scénáristy jsme nad tím seděli spoustu hodin, až nás zničehonic napadl králíkodlak. Snímky s Wallacem a Gromitem vždycky odkazovaly na nějaký jiný filmový žánr a říkali jsme si, že tentokrát by mohl být vhodným kandidátem klasický horor od Universalu. V našem filmu je ale místo vlkodlaka králíkodlak a místo krvelačnosti maniakální touha po zelenině – ve světě Wallace a Gromita to musí být přece jen něco mnohem absurdnějšího. Je to býložravé monstrum se specializací na zeleninu, takže tenhle film bude vlastně prvním vegetariánským hororem na světě.“