Film Jan Hus – mše za tři mrtvé muže se zabývá lidmi, kterým běh věcí veřejných nebyl lhostejný.
Hraný film na dokumentární téma kombinuje hrané záběry s archívními v rozmanitou, očima pocukávající koláž. Příběh Jana Husa ale není prezentován jako jeho biografie, ale spíše jako palčivá otázka, která míří ze středověku až do naší současnosti. Časově je film zakotven do druhé půle dvacátého století. Geograficky se vztahuje k dějinám „východního bloku“. Hus k nám dnes přichází, aby byl znovu pochopen.
Husovo dilema uvozuje osudy tří mužů – Angličana Grahama Bamforda, Němce Oskara Brüsewitze a Poláka Ryszarda Siwiece. Ti tři mají s postavou Jana Husa společné za prvé to, že jejich život byl završen nejvyšší obětí, za druhé to, že chtěli napravit režim, jenž prokazatelně páchal bezpráví nebo ho alespoň umožňoval, a za třetí to, že jejich činy byly otázkou jejich svědomí, věcí souboje, boje moderní individuality s institucemi, které ji mají zastupovat a nikoli devastovat.
Pavel Bednařík, umělecký ředitel AČFK o tomto filmu: „Experimentální postupy a 8mm ruční kamera a střihová skladba z filmu vytvářejí autentický, neopakovatelný, syrový zážitek.“