NON-STOP - recenze nového akčního filmu s Liamem Neesonem

24. 2. 2014 - 7:00 | Recenze | Vojtěch Karlík

NON-STOP - recenze nového akčního filmu s Liamem Neesonem zdroj: tisková zpráva

Bill Marks je životem otrávený vzdušný šerif, který sedí na sedačce v letadle a dává pozor, aby náhodou někdo nepáchal nějaké nepravosti ohrožující let a cestující. Je to profese, která je šitá na míru těm, kteří se nechtějí v práci předřít. Šance, že někdo vytáhne pušku, je minimální. Občas je nutné zkrotit jen ožralu. Jenže to by Markse nesměl hrát Liam Neeson, kterému na mobil nějaký houževnatý padouch vyhrožuje vražděním cestujících.

Snímek Non-Stop je přesně takový, jaký jste jej asi chtěli mít. Kdo jde na originální dílo, které nastaví nějaký nový směr akčním filmům, pak je buď blázen, nebo filmový kritik. Upřímně, tohle je čistokrevný thriller, který možná odhadnete dopředu, ale budete se neskonale bavit. Na nic si totiž nehraje a režisér Jaume Collet-Serra nic nepředstírá. Už v roce 2011, kdy natočil s Neesonem akční film Neznámý, v němž populární herec rozdýchává dočasný výpadek paměti, nešlo o nic jiného, než o fajnovou žánrovou záležitost. A v případě filmu, který se celý odehrává v letadle, nečekejte něco jiného. Neeson sedí v křesle, podřimuje a pozoruje znavené lidi kolem sebe. Takhle začínáme.

Liam Neeson šerifem v letadle

Najednou mu přistane na mobilu textovka, v níž neznámý požaduje peníze, jinak zabije každých dvacet minut jednoho cestujícího. Jako správného byrokrata nejprve Billa naštve, že mu někdo textuje na kódovaný telefon, ale když zemře první člověk, začne brát hrozby vážně. Serra děj filmu umístil do letadla, což je v podstatě velký bič na tvůrce i diváky. Ti první musí vymyslet takový příběh, který nás udrží v pozoru od začátku do konce, ti druzí pak musí tolerovat jistá klišé. Co můžete dělat v rouře? Běhat sem a tam, telefonovat, hádat se a uklidňovat, také občas mluvit do vysílačky. Jasně, není to nic originálního, možná je to dokonce přitažené za vlasy, ale funguje to. Rozhodně jsem na konci prožíval lehký smutek z toho, že už velkolepá jízda (pardon let) končí. Bavil jsem se a neřešil, že většinu z toho už museli pravděpodobně řešit Seagal, Dudikoff, Willis, Norris a další úspěšní béčkaři. Neeson svým otráveným výrazem dodává filmu potřebnou jinakost, umí se od oněch béčkových hvězd krásně odlišit. Když se pak objeví dějový zvrat, v němž okolní svět Billa obviňuje z únosu letadla, vlastně si odfrknete. Člověk to předvídá a doufá, že se trefí. A hle, je to tam. A vůbec to nepůsobí směšně a trapně. Pokud si na snímku Non-Stop budete chtít vylít vztek a ukázat, jak moc stojíte nad režisérem a herci, podaří se vám to.

non-stop-4jpg-8844fd zdroj: tisková zpráva

Třetí Taken? Bude!

Příběh není kdovíjak originální, zápletka i přes tajemného teroristu vlastně také. Jenže se budete bavit. Budete napnutí od začátku až do konce. Tvůrcům ledacos odpustíte, protože chcete jít na akční film, chcete u něj vypnout a sledovat, jak se to snaží Neeson uhrát. V takovém případě je vlastně všechno v pořádku. Oproti předchozí spolupráci režiséra a známého herce, tady budete celý film přemýšlet nad tím, kdo je tím hlavním padouchem. A aby toho nebylo málo, můžeme vás uklidnit, že tolik populární Taken (u nás uváděno jako 96 hodin) je ze stejné producentské dílny a Liam Neeson už chystá třetí pokračování. A věřím tomu, že pokud tohle letadlo zaujme hodně diváků, nezůstane jen u toho a určitě se dočkáme dalšího filmu. Neesonovi jde tato spolupráce náramně k duhu. Apropo, ten film si vysoké hodnocení opravdu zaslouží. Na nic si nehraje a k tomu, aby bavil diváka nepotřebuje přidanou žánrovou hodnotu. Jen nechápu, proč český distributor název Non-Stop přepsal na NON-STOP. Asi chtěli ukázat, jak moc bez zastavení to je.