Noc na Zemi

31. 10. 2005 - 13:35 | Recenze | red

Noc na Zemi zdroj: tisková zpráva

A.I.: "Život nemá zápletku ani vyústění." Noc na Zemi patří k nejlepším filmům Jima Jarmusche. Napsala: Michaela Nováková. Jim Jarmusch, jak jsme se v redakci shodli, točí filmy po párech, v prvním filmu si téma trochu osahá a ve druhém se rozjede naplno

Jim Jarmusch, jak jsme se v redakci shodli, točí filmy po párech, v prvním filmu si téma trochu osahá a ve druhém se rozjede naplno. Noc na Zemi (A Night on Earth, 1991) je povídkový film, který Jarmusch natočil po Tajemném vlaku. Oba filmy spojuje bezprostřední podobnost, patrná na první pohled. Jsou to krátké příběhy, které propojuje časová souvislost. V Noci na Zemi se Jarmusch nezaměřil pouze na jedno místo, jako v Tajemném vlaku, ale nafilmoval taxikářský život v různých světových velkoměstech. Časovým pojítkem je opakující se záběr na hodiny, vždycky na začátku příběhu se ručička vrátí o třičtvrtě hodiny nazpátek a už jsme v jiném městě.

Jim Jarmusch v jednom rozhovoru řekl: “Life has no plot, no real conclusion,”, tedy- život nemá zápletku ani vyústění. To přesně vystihuje jeho filmy, které ústí někam do ztracena. Hrdinové prožijí krátký příběh a život se nezastaví, osud mele dál.
Noc na Zemi je ten neklasičtější Jarmusch (a to platí o všech jeho filmech ???- pozn. E GO), esence jeho stylu. Nemůže tedy začít jinak než písní Toma Waitse. Mrzne (má kulich) Pak už vplouváme do malebně komponovaných klidných zátiší s popelnicemi, vraky aut, pářícími kanály a špinavými loužemi.
Je právě 19.07, ve městě andělů končí den. Corky, holka, která je zatím taxikářkou, ale má se sebou velké plány do budoucna – touží být automechaničkou a mít „hodnýho chlapa, co jí bude brát takovou, jaká je“ – projíždí se svým taxi L.A.. Vybraná klientela se právě sestává s death-metalové skupiny Spotřebič, která do sebe lije pivo. Na letišti potká agentku místních studií a ta jí nabídne práci pro film. Jenže Corky už ví, co chce a nechce si kazit život jakoukoli oklikou, raději zapálí si cigaretu Lucky Strike a odjíždí dolů do tepajícího města.

Já si dám taky... Musím se přiznat, že první povídka mě zrovna moc nenadchla, ale zapadá do koncepce, je jednoduchá a jarmuschovská, jenže ještě to není to pravé, to nás totiž teprve čeká.
22.07, v zimním New Yorku se kouří z kanálů a na ulici poskakuje jako jojo černoch Yoyo. Taxíky mu ne a ne zastavit, kdo by se odvážil v noci do Brooklynu. Přískoky se k němu přiblíží žlutý vůz a v něm německý emigrant Helmut. New York je pro něj evidentně velká neznámá, stejně tak jako řízení auta a tak si Yoyo sedne za volant a zamíří směr domov. Po cestě ještě do taxíku nasouká neposednou švagrovou Angelu, které se násilný odvoz moc nezamlouvá. A tady už to jede jako na drátkách, skvělé dialogy a skvělí herci. Smích od začátku do konce.
V Paříži je tou dobou sedm minut po čtvrté ranní, ulice jsou temné a tiché. V taxíku tu sedí připití diplomaté z Kamerunu a dělají si šoufky z řidiče, ten dlouho jejich opilé dobírání nevydrží a vyhodí je z auta. Vzápětí na to bere slepou ženu a zahne ji všetečnými a indiskrétními otázkami. Dostane jednoduchou odpověď, na rozdíl od řidiče z Pobřeží Slonoviny je jenom slepá. O pařížské povídce platí to, co o té newyorské. Stojí na výborných dialozích a dobrých hercích, zkrátka Jarmusch umí setsakra dobře postihnout ty nejobyčejnější věci a dát jim punc vyjímečnosti.
Řím, věčné město, už ve čtyři také spí, a na ulici jsou jenom popeláři, štětky a taxikáři. Prostor pro dovádění tu dostal Roberto Begnini a drží se svého vysokého standardu. Římem si to valí jednosměrka nejednosměrka a brebentí a brebentí, nejdřív mluví k sobě a potom k biskupovi, který není biskup. Zpovědí o své sexuální ekvilibristice způsobí církevnímu pasažérovy infarkt. Biskupa tedy posadí s náležitým komentářem na lavičku a zmizí v ranním kuropění.
Severské Helsinky, v taxíku tu máme kaurismakiovskou hereckou suitu v čele s Mattim Pellonpou. Opět příběh ze života se špetkou jímavé komiky. Co je horší? Přijít o práci, o ženu, mít těhotnou dceru nebo toužit po dítěti, které když se narodí zemře. To je otázka! A tomu se máte smát? A proč ne? Noc se pomalu přehoupla v mrazivé jitro. Začíná nový den, život jde dál, ručička na hodinách poskočí každou minutu o kousek napřed.
Tenhle film se mi nechce moc rozebírat stylem proč, nač a zač. Noc na Zemi to nemá zapotřebí, stačí jít do kina a budete pobaveni, odbaveni a stoprocentně spokojeni.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.