The Missing to je především Cate Blanchett. A teď nejde o to, jestli je ze všech na plátně nejkrásnější. Je. Její figura, Maggie Gilkeson, má brilantní entrée.
Když otec tedy přijede, Maggie ho pěkně zčerstva vyprovodí ke brance. Její přítel s dětmi jedou zatím do města. Kolona je ale přepadena. Přítel je rozvěšený po stromech, přežila jen mladší dcera Dot (Jenna Boyd). Ta starší, Lily (Evan Rachel Wood), je nezvěstná. Ukáže se, že šlo o útok indiánských obchodníků s lidským masem a jediný, kdo může zoufalé Maggie pomoct bude pochopitelně starý Jones.
Obě partičky se brzy dostanou na dostřel, a tady je místo pro kouzelnický souboj, kdy na jedné straně kopce brujo úspěšně zaříká Maggie, zatímco nad ní sedí Jones a přítel z prérie a brujova kouzla odvrací svým zaříkáváním. Zvýšený zájem o kouzelnictví odstartoval možná Pán prstenů, šamanství se nyní ve westernech rozhodně vyskytuje velmi často. Vrcholem je psychedelický western Jana Kounena Mike Blueberry.
Scénárista Ken Kaufman zahlcuje plátno vedlejšími figurami, místo aby se věnoval rozboru charakterů pod tlakem. Kaufmanovi, autorovi Vesmírných kovbojů možná lépe svědčí žánr komedie. I do The Missing se podařilo dostat pár povedených vtipů a odlehčení, které oživují zájem o jinak studené vyprávění.
Překvapí i kritický (=realistický) pohled na vlastní, tedy americkou armádu, kterou představuje rabující jednotka.
Je škoda, že autoři hráčům neposkytli hlubší figury a originálnější příběh. The Missing jako takový má velmi blízko starému snímku Johna Forda Pátrači/ Stopaři (The Searchers). Mnoho scén je zbytečných a působí jen jako jednoduchá pastva pro oči – záplavy.
Přitom obrazově je The Missing velkolepý biják. Křišťálová světla, hra stínů, scenérie… Salvatore Totino odvedl dobrou práci. Hornerova hudba je možná až příliš svalnatá, což charakterizuje komerční základy Howardova westernu.
Příliš mnoho odvolávek, příliš mnoho vedlejších atrakcí. Přitom ve srovnání s takovým Návratem do Cold Mountain je The Missing vlastně velká zábava.