S tím příběhem je to ale složitější...
Vzhledem k tomu, že film natočil Nicholas Winding Refn (Bronson, Drive, Jen Bůh odpouští), asi vás nepřekvapí, že syrové odvyprávění děje vám moc neřekne o tom, o čem vlastně film je. A ještě méně o tom, jak na vás bude působit.
Refn pokračuje ve vývoji, který byl nastíněn v jeho předchozích filmech. To znamená, že mu jde čím dál víc o audiovizuální formu a čím dál méně o dialogy a zápletky. A současně jsou jeho filmy stále pomalejší a P-O-M-A-L-E-J-Š-Í. A za sebe bych chtěl prohlásit, že to všechno pro mě je čím dál víc nudné, čím dál méně nápadité a čím dál více onanistické. A to se mi Bronson kdysi líbil opravdu hodně! A onanie se mi líbí dodnes.
V Neon Demonovi jsou záběry, které jsou krásně natočené. Vzhledem k námětu (top modelky!) jsou v něm úžasné kostýmy a líčení. Je v něm občas působivá hudba, kterou si můžete na vlastním synťáku vygenereovat tím, že budete držet několik bílých kláves současně a k tomu hodně kroutit čudlíky LFO, LPF a ARP...
Také je ve filmu spousta symboliky (především svítící trojúhelníky) a nějaká ta brutalita. Obecenstvo na premiéře při té brutalitě rozrušeně vzdychalo, ale nejde o nic silnějšího, než jsme viděli před 30 lety v Evil Dead 2 a poté mnohokrát jinde. A také nějaký ten full frontal, ale ne moc a až skoro na konci.
Nevím, jestli to měl být záměr, ale většina postav v tomto filmu se chová retardovaně. Tzn. buď jsou mentálně zaostalé, nebo pomalu mluví a pohybují se, nebo to všechno současně. Jako jeden z příkladů bych citoval scénu, ve které je hlavní hrdinka ve svém motelu svědkem toho, jak jeho provozovatel znásilní třináctileté děvče (což bohužel nevidíme), a místo aby svým drahým iPhonem zavolala policii, válí se chvíli po zdi a pak se jede schovat ke kamarádce, kterou zná teprve pár dní.
Je pravděpodobné, že podobné scény jsou záměrnou stylizací a mají nám ukazovat, jak jsou modelky mimo realitu, nebo tak něco. Ale obávám se, že jsem z nich měl více srandy, než Refn zamýšlel, neboť mi připomínaly Zoolandera.
Ve své druhé polovině se Neon Demon začne ubírat směrem, který je naprosto neočekávaný, ale nepřinesl mi žádné naplnění. Prostě se z toho stane ujetost á la Lynch před 20 lety, a místo červených pokojů s trpaslíky uvidíme… něco podobně divného, co si můžeme vykládat prakticky jakkoliv a není odůvodnitelné, který výklad je správnější než jiný (viz následující spoilery).
Pokud vám připadá, že od Bronsona jsou Refnovy filmy čím dál méně zajímavé a čím dál nudnější, pak Neon Demon bohužel v tomto trendu pokračuje. A pokud vám to připadá naopak, tak naopak...
Hodnocení: 40%