Nenávist (The Grudge)

4. 11. 2004 - 21:50 | Téma | red

Nenávist (The Grudge) zdroj: tisková zpráva

Horror: V produkci Sama Raimiho natočil Takashi Shimizu americkou verzi vlastních horrorů stylem, která se sice vymyká hollywoodským remakům, ale i tak jde spíše o Pyrrhovo vítězství. V hlavních rolích Sarah Michelle Gellar, Jason Behr, Clea DuVall a Bill Pullman. Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK. +Fotogalerie The Grudge Takashiho Shimizua, americký remake jeho vlastní japonské horrorové série Ju-on, je svým způsobem „Best of Ju-on“

The Grudge The Grudge Takashiho Shimizua, americký remake jeho vlastní japonské horrorové série Ju-on, je svým způsobem „Best of Ju-on“. Všechnu subtilní rafinovanost jako kdyby ale ve studiu producent nakonec přehlušil popovou tuckou.

Ocitáme se v současném Tokiu. Učitel jménem Peter (Bill Pullman) se ráno probudí, vyjde na balkón a skočí dolů.
Přesouváme se do nechvalně známého domu Saekiových, ve kterém nyní bydlí stará Američanka Emma (Grace Zabriskie). O Emmu se chodí starat děvče Yoko. Netrvá dlouho a Yoko uslyší podivné zvuky, které ji neodvratně táhnou do temnoty.
The Grudge Pak už se věnujeme hlavní hrdince, americké studentce Karen (Sarah Michelle Gellar), která je v Japonsku na stáži. Jejím nejbližším úkolem je zkontrolovat Emmin stav, neboť Yoko nepřišla do práce. Karen najde Emmu v rozrušeném stavu, brzy však začnou její pozornost přitahovat tajemné chrčivé zvuky odkudsi shora…
Dalšími figurami The Grudge jsou Karenin přítel Doug (Jason Behr) a Emmin syn Matthew (William Mapother), jeho žena Jennifer (Clea DuVall) a sestra Susan (KaDee Strickland).
Každý z nich se setká s démonem, ať už s chlapcem Toshiem, či jeho matkou Kayako.
Díky časovým skokům se tajenka kletby odkrývá pomalu, pro diváky znalé alespoň jednoho dílu série však o žádnou tajenku nejde.

The Grudge Shimizu servíruje publiku všechna svá vyzkoušená esa: obsese pro černou kočku, utržená čelist (v Ju-on však mnohem děsivější), téměř miikeovsky pak vnímám ruku, která ve sprše vyhřezá z hrdinčiny hlavy.
Vynikající je scéna, ve které jede Susan výtahem a skrze průhledné dveře můžeme v každém z míjených pater zahlédnout bílého Toshia.

Na rozdíl od většiny hollywoodských remaků udržel Shimizu historku v Tokiu (a zachoval geniální dispozici „prokletého“ domu), ale hlavní figury jsou cizinci. Tím zvýrazňuje bezbrannost vůči hrůze způsobené kletbou. Ta sama přitom domorodcům zní tradičně. I tak je hollywoodizace v The Grudge patrná téměř na všech úrovních. Příběh je mnohem přímější. Z Karen udělal Shimizu a scénárista Stephen Susco opravdovou hrdinku snímku, nikoli jen „další oběť“ – setkání s hrůzou přežije hned několikrát. Charaktery jeví známky vážnější hloubky, než v Ju-on (Jennifer si stěžuje, jak neumí japonsky), ale režie je nevyužívá. Postavy se také mnohem aktivněji chodí dívat do tmavých koutů, a tak naplňují obvyklé horrorové rámce.

The Grudge Gellar (známá představitelka televizní Buffy) působí v hlavní roli trochu ztraceně. V akčních scénách si je evidentně mnohem jistější, než tam, kde stačí prostě „být“.
Kromě Grace Zabriskie příliš „hrají“ i ostatní západní herci. I takoví borci jako Bill Pullman, nebo Clea DuVall ztrácejí půdu pod nohama a krčí čelo a kroutí očima jako na pouti.
Jak je zvykem, v jedné z menších rolí se objeví i producentův bratr Ted Raimi. Částečně i jemu na vrub padá zpackaná scéna s čelistí.
Takako Fuji dává Kayako stejně přesvědčivě jako vždycky (ano, hrála ji zatím pokaždé). I mladý Yuya Ozeki je v roli Toshia stejně děsivý, jako v Ju-on: The Grudge.

The Grudge The Grudge snímal výjimečný Hideo Yamamoto, kameraman Kitanově Ohňostroji (Hana-bi), či Miikeho Ichi the Killer, nebo One Missed Call.

Zatímco obraz nese známky vybraného stylu japonských tvůrců, ve střihu a hudbě se vrací vyzkoušená hollywoodská schémata. Nebezpečí předznamenává orchestr Christophera Younga s takovým předstihem, že člověk stačí sbalit popcorn, uložit kolu, obejmout slečnu a ještě vyřídit pár esemesek. Nejvíc to praští přes uši v momentě, kdy Alex vidí znetvořenou Yuko. V Ju-on se vše odehrálo v tichu, navíc to bylo mistrovsky zahrané a střižené. Zde se díky napovídací hudbě i opravdu špatnému Raimiho "zděšení" divák sotva zívne.

The Grudge má smysl vidět, pokud jste neviděli původní díly Ju-on. Ti, kteří Ju-on viděli, se žádných převratných originalit nedočkají. Snímek však může sloužit jako dobrý studijní materiál. Rozdíly mezi oběma filmovými školami se tu totiž ukazují v plné nahotě.

DALŠÍ TEXTY:
JU-ON: recenze
JU-ON: fenomén

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Smysluplné využití volného času: strukturovaný přístup k odpočinku

Smysluplné využití volného času: strukturovaný přístup k odpočinku

11. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
Banky v akci: Jak funguje srdce moderní ekonomiky

Banky v akci: Jak funguje srdce moderní ekonomiky

26. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce